sova på mage ute på vintern?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammalina

Inlägg av mammalina »

Hej
Jag har precis börjat första natten på kuren för mitt andra barn. Förmiddagssömnen kommer hon alltid att sova i vagnen påväg till storasysters dagis. Men hur ska jag göra, ska hon sova på mage på bylsad alla vinterkläder eller ska jag lägga henne på rygg? Jag är orolig för att det är för mycket kläder och att hon inte kommer kunna röra på huvudet å så med overall, mössa å halsduk.

En till sak jag undrar. Eftersom hon för det mesta ska sova i vagnen förmiddagspasset ska jag göra så från början, lägga henne i vagnen då? Eller ska jag hålla mig konsekvent till sängen och sedan när det sitter någorlunda byta till vagnen?

Jag borde ju ha ställt dessa frågor tidigare men jag har tänkt fram och tillbaka i huvudet, och inte kommit fram till bästa alternativ. Om några timmar måste jag ju bestämma mig...

Kurandet går förövrigt ganska bra, hon är en hård nöt att knäcka, men jag är fast besluten.
Dotter född december 2007, kurad vid 5.5 månad, samt dotter född augusti 2009
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej mammalina, välkommen hit! :D

Jag hade lagt i vagnen ute redan från början, med varmt under och varmt över, men inte så jättemycket på själva kroppen.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej och välkommen :D

Jag har gjort som TorpSara.

Mina barn har sovit ute iklädda body, byxor, tröja, vantar, tjocka strumpor och mössa. Sen några lager med filtar över (behövs färre än man kan tro faktiskt) och en handduk över vagnen som skärmar av. Vagnens botten har varit täckt med den ordinarie madrassen och det har räckt hos oss.

Hälsningar från Nancy
mammalina

Inlägg av mammalina »

Tack för svaren och tipsen om hur jag ska klä henne.

Vi bestämde att ha henne i sängen, det var minus femton ute idag så jag vågade inte riktigt. Trots att det är andra barnet så tycker jag att det är svårt det här med hur mycket kläder som ska på på vintern. Jag får lov och köra med lager på lager principen då. Ingen overall? Det går väl inte å ha larmet ute när man går heller?

Jag är så glad att kurandet går så bra. Andra natten har inte alls varit svår. Jag var väldigt nervös innan jag började igår eftersom jag inte visste om jag skulle klara av det mentalt. Stortjejen som jag kurade för två år sedan satte verkligen upp en fight och det var riktigt jobbigt kommer jag ihåg. Men den här tjejen tycks acceptera det hela lite bättre.

Det ska bli så skönt när vi alla kommer att få sova (den enda som sovit de senaste fyra månaderna är stortjejen). Det här är den tuffaste hösten jag har erfarit någonsin, jag har hatat mitt liv och alla runt mig, jag har verkligen gått på knäna mentalt. Jag har längtat fram till fyramånadersgränsen så jag kunde göra det här. (Jag försökte tidigare med SM men det sket sig.) Kanske kommer jag och min partner nu hitta tillbaka till varandra. Jag hoppas verkligen det. Jag är så glad att SHN-kuren finns, den kommer att ha räddat mitt liv när vi är klara. Nu gråter jag igen när jag skriver det här, fast den här gången av lättnad.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej mammalina :D

Det låter som om du haft en tuff höst. Jag håller tummarna för dig att du får en betydligt bättre vår.

Det som jag skriver nu är i all välmening. Du använder uttryck som "hård nöt att knäcka" och "satte upp en fight".

Jag är inte dummare än att jag fattar vad du menar, du beskriver att det varit svårt att få till det hela och du menar absolut inget negativt om dina barn. Ändock är det så att våra tankar och uttryck sprider sig som ringar på vattnet i vår vardag och i våra känslor. Tro mig, jag vet.

Du gör både dig själv och dina barn en stor tjänst om du tänker samarbete runt detta med sömn och istället för "fight" så är det en dialog ni skall upprätthålla där alla inblandade känner sig trygga :heart:

Nej, larmet fungerar inte när vagnen är i rörelse. AW brukar rekommendera att man stannar emellanåt (tror hon skriver var tredje minut) och kontrollerar att lampan blinkar även när vagnen står still. Overall skulle jag strunta i om barnet sover på mage.

:heart: En riktigt stor kram från Nancy
mammalina

Inlägg av mammalina »

tack, då vet jag hur jag ska göra.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej mammalina!

Fortsätt fortsätt! Jag har haft exakt samma mentala/fysiska påfrestningen men min son har lidit i 8 mån :!: och jag med honom. Fruktansvärt verkligen och en otroligt jobbig omgivning samt svårt att få till samarbete med pappan :o .
Jag är nu inne på 10 dygn av kuren och trots motgångar lyckades jag upprätta en finfin dialog med min son under natten. Därför vet jag att du kan!! :D Dessutom kommer du bespara dig mån av helvete (om jag får säga :) ) Go girl!

//Scarlett
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"