Ok, i princip svarade du på mina schema frågor, om jag kan korta ner sovpassen till 15 h. Detta för att jag inte riktigt får vårt schema idag till att hålla, det är alltid något som drar ut på tiden, speciellt vid lunch. Så nu ska jag fundera på om det blir 45-2-45, eller 1,5-1,5-45. Då undrar jag fortfarande om det är förnuftigt att flytta läggningen för natten till 19, som storasyster redan nu, eller om det kan göras senare då de flyttar ihop?
Aha, vyssanlull-tassar.
Nu är vi annars tillbaka vid att han vaknar till vid 01-tiden och fixar det inte själv, utan hinner skrika upp sig medan jag avvaktar, och sen lyckas jag inte få honom lugn och somna om, mer än 10 minuter, innan han börjar om igen. Han är hungrig som en varg då jag vid en lugn stund brukar ta upp honom vid 02. Jag får inte mer mat i honom om kvällarna, han äter en jätteportion gröt vid 17.30, ammar nattslurk vid 19, och jag ger påfyllning i sömnen 20 min efter att han somnat, och då äter han nästan inget, då är han mätt. Vad kan jag göra? Just nu tror jag inte på att vi nånsin kommer att få en hel natt utan en enda nattamning...
Och nu blir det jul hos farmor och farfar, med nytt ställe, och jag kommer att fega och vagna honom på natten för att få tyst på honom så att vi slipper väcka hela huset... Jag hade så hoppats att vi hade kommit så lång att nätterna inte trasslade mer. Så vi får se hur det går.
Lillebrors frågor
-
ElinN
Hej igen.
Efter en katastrofal jul, så är vi tillbaka på banan igen. Nyårs natten smällde det tom så rejält i knutarna att lillebror beslöt sig för att sova snällt och fixade alla små uppvak fram till nattmålet 04 själv! Och gör fortfarande. Och morgon trasslet flög samma väg när vi kortade ner antalet sovtimmar på dagen. Så nu vågar jag se framemot att ta bort nattmålet helt.
Men hur göra: Jag har slutat vagna vid läggningarna helt, skakar en gång i handtaget medan jag går därifrån med ramsan. Dammsugaren kör i bakgrunden tills han somnar. Och nu vill jag INTE hamna i vagningsträsket igen, så hur "vagnar" jag bort nattmålet?!
Vad gör jag?
Meningen är att det ska bort så snart som möjligt, men jag vill låta våra nya nätter få sätta sig ordentligt innan jag gör något. Måste själv få sova ut lite mer... Men nu reser han sig så högt på armarna, att han snart kommer upp i krypställning, så jag vågar inte ha honom i vagnen länge till. Härom dagen hade han dessutom slängt ena armen över kanten och fingrade på det utvändiga handtaget när han bökade runt innan han somnade.
Så nu ska spjälsängen fram, men nattmålet ska bort först.
Efter en katastrofal jul, så är vi tillbaka på banan igen. Nyårs natten smällde det tom så rejält i knutarna att lillebror beslöt sig för att sova snällt och fixade alla små uppvak fram till nattmålet 04 själv! Och gör fortfarande. Och morgon trasslet flög samma väg när vi kortade ner antalet sovtimmar på dagen. Så nu vågar jag se framemot att ta bort nattmålet helt.
Men hur göra: Jag har slutat vagna vid läggningarna helt, skakar en gång i handtaget medan jag går därifrån med ramsan. Dammsugaren kör i bakgrunden tills han somnar. Och nu vill jag INTE hamna i vagningsträsket igen, så hur "vagnar" jag bort nattmålet?!
Meningen är att det ska bort så snart som möjligt, men jag vill låta våra nya nätter få sätta sig ordentligt innan jag gör något. Måste själv få sova ut lite mer... Men nu reser han sig så högt på armarna, att han snart kommer upp i krypställning, så jag vågar inte ha honom i vagnen länge till. Härom dagen hade han dessutom slängt ena armen över kanten och fingrade på det utvändiga handtaget när han bökade runt innan han somnade.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
ElinN
Du bestämmer strategi!
Antingen kör du alla förändringar på ett bräde och flyttar till spjälsäng samtidigt som nattmålet tas bort. Ett ypperligt tillfälle att verkligen sätta ramsan! Du ramsar som svar på både matfrågor och "vad är det här för sovplats"-frågor, och buffar vid kris) eller så kör du enligt Annas PM och vagnar: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aders-barn
:thumbsup:
:thumbsup:
Hann inte bestämma strategi.. för i natt sov Lillebror hela natten! 11,5 h, med knöl vid 01 då jag avvaktade länge och när jag sedan slängde benen över sängkanten så hörde jag hur han höll på att somna igen. Samma igen vid 04 när jag funderade om jag skulle ge mat, men när jag väl var på väg upp ur sängen var det för "sent"! 06.30 vaknade han och bökade tyst till 06.45 då jag tog upp honom.
Så nu blir det bara att hålla detta, med ramsan, om det behövs. Nu blir han ju kanske inte helt inkörd på ramsan som jag gärna hade velat.
Tänk vad han kan, när jag bara låter bli att blanda mig!
Så nu blir det bara att hålla detta, med ramsan, om det behövs. Nu blir han ju kanske inte helt inkörd på ramsan som jag gärna hade velat.
Tänk vad han kan, när jag bara låter bli att blanda mig!
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
Kalaskakan