Gosedjur i sängen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillith

Gosedjur i sängen?

Inlägg av lillith »

Hej alla föräldrar

Nu har jag, helt i onödan, lyckats skapa lite trassel runt nattningen. David, nu 17 mån, har sovit gott sedan 2,5-månadersåldern med enstaka undantag. Vi har använt oss av ett minimum av "distraktioner", han har aldrig haft gosedjur, kudde, napp eller något "snuttigt" med sig i sängen.

Häromveckan fick han tag i sin kanin under "skrattitillgodnatti" och jag lät honom ta med den i säng för att slippa ev. gråt precis innan läggning. Normalt sitter den med fem andra gosedjur på byrån i hans rum. Han pratade med den några minuter och somnade sedan. På morgonen var han såååå glad när han upptäckte kaninen i sängen tillsammans med honom! Sedan dess har jag lagt ett eller ett par djur med honom till natten. För det mesta slänger han ut dem på golvet innan han somnar men han pekar och vill ha med dem ett tag i alla fall.

Vad jag märker nu är att det sakta blir mer omständigt till natten, han ska ha den ena och sedan den andra, sedan slänger han ut en och ska ha en till, osv. Jag säger till slut att de andra ska sova på byrån och ramsar dem till sömns! Men jag har en känsla av att det här bara kommer att bli trassligare och trassligare vartefter 18-månaderstrotset närmar sig - har någon några erfarenheter/tips? Ut med gosedjuren ur sovrummet och återgå till hur det var tidigare?

Tack!

Lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag skulle i alla fall ha begränsat det till ett speciellt gosedjur som får vara med och inte olika eller byta hela tiden. Jag tycker du ska känna efter vad du vill och sedan köra så. :D
Emil har sina gosekaniner i sängen och har alltid haft. Jag tycker det är bra för då har han något som luktar gott och är välbekant att ha med sig när vi sover borta eller när han sover hos Mormor.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
father of sons

Inlägg av father of sons »

:lol: :lol: :lol:

Vår son lyckades också få med sig ett gosedjur på väg till sängs, vi sa "godnatt nallen!" BLIXTSNABBT!

Vi har skippat allt vad snuttar heter för att vi inte vill ha strul :oops: ( utslängda nallar, borttappade nallar, inte glömma nallen...)

När vi sover borta har sonen sin bekanta kudde/täcke/lakan, som doftar härligt tryggt!

Ja, ni får nog bestämma er för en sak och sen köra på i en attityd..

Berätta gärna hur det går/gick!

:D
lillith

Inlägg av lillith »

Ja, det blev tyvärr så att vi till slut fick köra en minikur på sonen ikväll. Jag försökte begränsa det hela till hans två favoritdjur i sängen men ikväll ballade det ur med ihållande skrik och pekande efter alla de andra som "låg och sov" på byrån, en efter den andra. Han kom aldrig till ro utan stog upp och skrek i sängen igen och igen, och några sju gosedjur i sängen är helt uteslutet - HAN får inte plats! Till slut fick jag nog och bar ut ALLA djuren ur hans säng + rum medan jag ramsade och körde Attityden. Efter ett par minuters gråt slockande han. Så fr o m nu = inga gosedjur i samband med sömn! (För honom finns inte "ett" gosedjur - en är lika med alla - han bär ofta runt med flera i famnen.)

Tråkigt att ett klantfel gör att han framgent antagligen inte kan ha sina gosedjur i sitt rum när han ska sova, tråkigt att behöva utsätta ens lilla älskling för lite sorg i vardagen helt i onödan. Man lär sig som förälder...

När ska ni ha er tvåa, "father of a son"? Vi ska också ha syskon i december (BP 20/12) - en lillebror blir det!

Lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
father of sons

Inlägg av father of sons »

Tack för rapport, härlig attityd!

Bebisen kommer kring lucia :heart:

Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
vi har gjort som så att Vilma har en kanin till natten och ett annat till dagen. Och det är bara det som åker med ned i sängen!

Vi har mörkt i rummet när vi går in och lägger henne så hon ser inget av de andra gosedjuren. Kanske kan vara ett tips om man nu vill ha gosedjur. Jag personligen tycker inte att det är något problem med gosedjur, hon ligger gärna och kramar det när hon ska sova och det är en mysig vän på morgonen om hon vaknar tidigt. Å när hon var liten så tyckte vi det var bra med två olika så att det blev skillnad på natt och dag så att säga.

Det finns ett exempel under trotsåldern i Barnaboken om just gosedjur. Men han är kanske lite liten ännu för det?!
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"