Tjena,
igår gick ju läggningen så bra, men sen kom vargtimman!! Första gången för mig.
Det tog en dryg timme att få henne att somna om, och det blev mycket buffning. Det var en och en halv vecka sen vi startade, och hon har egentligen inte vaknat runt 4-5 tiden någon ting hittills.
Ikväll var det maken som la henne och det tog en halvtimme och han var också tvungen att buffa.
Jag vill inte fasta i buffningen, men ramsorna hjälper inte. Hon gråter, det verkar som om skriket avtar och hon tystnar nästan, sen börjar hon igen med ett riktigt hjärtskärande skrik som låter förtvivlat och riktigt ledset (iallafall i mina öron). Då måste jag väl ändå få hjälpa henne?
Bävar inför natten. Hon har sovit nu en timme, men skrek till lite alldeles nyss (grät som vid läggningen) och jag är spänd och lite nervös känner jag.
När jag var inne hos henne i natt och buffade så kände jag att jag var STENSÄKER på att greja detta, men däremot känner jag att jag inte alltid ger rätt signaler till henne så jag förvirrar henne tror jag.
Eftersom hon sovit så bra, och eftersom dagslurarna är i vagnen senaste dagarna så blir det inte så många "fajter" i spjälsängen, och därför känns det som om man nästan "börjar" om när det blir som det blev i natt.
Men hon ÄR ju ledsen, och skriket avtar inte direkt (inte på 3-4 minuter iallafall). VAD ska jag göra då i detta läge, 11:e kvällen.
/Helena - trött ikväll
Bävar inför natten - hur ska jag göra?
Jodå ramsorna hjälper. Om man tror på dem så hjälper de, till slut. Tankens makt är stor! Ramsa 8 gånger i rad om det behövs. Hon ska höra dem, inget småramsande utan rejäla ramsor i högan sky (här fungerar det bäst med tjoiga glada ramsor ju surare han blir). Du ska ha sista ordet. Glöm aldrig bekräftelseramsan när tjejen har tystnat. Det blir en betingad reflex om man fortsätter så.
Nu har ni vant lillan med buffningen så hon helst inte vill vara utan den.
Detta ska ni bryta tycker jag! Ta nån natt och låt ramsan sätta sig ordentligt. Bara vid riktig KRIS buffar ni. Bestäm att ni har EN kris-bufffning att ta till på en natt: och den tar ni till när det känns som att ni helst skulle vilja ta upp henne. När den är förbrukad så får ni ramsa, skramla omkring och ha tilltro till att hon kommer att somna.
Under vargtimmen ska det vara så lite trafik som möjligt. :-$ Jag vet att detta inte är lätt i praktiken, jag har haft många nätter med vargtimmar i oändlighet och buffning buffning buffning, men den onda cirkeln bröts inte förrän jag lät honom vara. Det blev ett par jobbiga nätter men nu är det över.
Ett tips: om hon vaknar under vargtimmen: upp direkt och ramsa glatt och betryggande x 4. Vår lillkille somnar om av denna behandling, tro det eller ej!
Kom igen nu, det här fixar ni. Stör inte den lilla flickan utan jaga ut vargen ur rummet och ur synhåll med RAMSAN. (tjatar jag? jaaaaaaa! för jag vet vad jag pratar om)
Nu har ni vant lillan med buffningen så hon helst inte vill vara utan den.
Under vargtimmen ska det vara så lite trafik som möjligt. :-$ Jag vet att detta inte är lätt i praktiken, jag har haft många nätter med vargtimmar i oändlighet och buffning buffning buffning, men den onda cirkeln bröts inte förrän jag lät honom vara. Det blev ett par jobbiga nätter men nu är det över.
Ett tips: om hon vaknar under vargtimmen: upp direkt och ramsa glatt och betryggande x 4. Vår lillkille somnar om av denna behandling, tro det eller ej!
Kom igen nu, det här fixar ni. Stör inte den lilla flickan utan jaga ut vargen ur rummet och ur synhåll med RAMSAN. (tjatar jag? jaaaaaaa! för jag vet vad jag pratar om)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Minns att sova-hela-natten-kuren är en process, HelBob. Som kan gå fem steg fram - två tillbaka. Man måste ha målet för ögonen och hela tiden läsa på så att man vet exakt vad man gör och varför - för lilla barnets skull
"Folk" talar inte genast samma språk. Barnet pratar på sitt, du på ditt. Det gäller att lyssna, om man ska kunna förstå varandra, lyssna noga - och länge nog. Mer förtroende för lilla barnet
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022