HJÄLP! Hur gör jag?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
eu81
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 nov 2009, 15:10

HJÄLP! Hur gör jag?

Inlägg av eu81 »

Min äldsta son som nu är 4,5 år började dagis, eller förskolan som det ju heter, i september i år. Han har tidigare varit "bara" hemma, jag och min man har delat upp föräldrarledigt och jag har inte heller jobbat fulltid någon tid från att han föddes. Strax efter hans 3-årsdag blev han storebror, och detta var anledningen till att jag inte ville sätta honom på dagis redan förra hösten. Kändes för mycket att börja på dagis när man är 3 år och nybliven storebror. Dessutom var ju jag hemma hela dagarna då!
Nu är alltså lillebror snart 1,5 år och våran förhoppning är att han ska kunna vara hemma tills han blir 3 år. Vi jobbar nu deltid båda två och maken utnyttjar just nu de sista föräldrardagarna, sedan han vi vårdnadsbidrag...

Vi har kyrkis och barnsång/rytmik och barntimmen i närheten, men eftersom det är ont om jämnåriga där till storebror och våra vänner har mindre barn, så tänkte vi att det kanske vore bra för storebror att gå i förskola 15 h/v.

Det började jättebra, men tvärr blev han rejält sjuk precis efter inskolningen, och sedan har det varit mer problem. Vissa dagar går det jättebra, andra inte alls och de senaste veckorna har det blivit fler och fler dagar då han absolut inte vill iväg. Han känner sig ensam och har ingen att leka med tycker han. En del dagar när han funnit någon att leka med ett tag så har det varit bättre men nästa morgon är det samma visa igen. Många gånger när jag hämtar honom så är han inte riktigt glad utan har väntat på mig, men andra gånger har han haft kul säger han. Han har lite svårt med uttal och det kan ju vara att de andra barnen inte alltid hör vad han säger..

Förra veckan (torsdag) lämnade jag honom hysteriskt gråtande, arg och förtvivlad, trots att jag egentligen inte ville det, men förskolelärarna tyckte att ´jag skulle prova det. Det gör jag aldrig igen. Jag tror ju inte själv på att man ska göra så, det ska ju vara en positiv upplevelse menar jag!

Jag försöker ju prata positivt om allt det roliga och så när vi ska iväg, men han vill helt klart inte dit. Jag vill sluta på förskolan säger han...

För min del får han gärna sluta, vi är ju hemma i alla fall, men är den gruppen nog åt honom så att säga? det pedagogiska är jag inte orolig för, det klara jag själv, och förberedelse för skolan, det hade inte jag heller (gick själv aldrig på dagis) men jag tänker på det här med att ingå i en grupp...

HJÄLP mig snälla!!!! Det gör ont att "tvinga" iväg honom, men så tänker man ja! när han haft en rolig dag...
:cry:
Mamma till Stadige men känslige Edvin 4,5 år och Vinglige men starka Alex 1,5 år!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag tycker du tänker helt rätt, när du sätter ord på dina instinkter och vad du och ni själva fixar för liv. Min stora började också när han var 4,5. Han tyckte det var sådär i början, men var aldrig ledsen. Och jag pratade mycket med personalen och ställde krav på hur man kunde underlätta för honom, ta med honom i något varje morgon han kom osv. Nu har han bytt till en annan avdelning och lillasyster har också börjat nu i höst. Hon är 3,5 och är inte alls lika förtjust. Men de går 12 timmar i veckan så jag kan stå för det - också för att det är nödvändigt för att lösa livet i övrigt. Men fick hon välja skulle hon hellre vara hemma.

Med din kille skulle jag gå på den egna känslan och vad han själv säger. Det finns ingen naturlag som säger att man måste gå på dagis för att få ett sammanhang eller lära sig fungera i grupp. Som sagt, vi är flera generationer som inte gjort det och funkar fint ändå. Inte sant. Märker du att han har behov av egna utflykter i små doser kan du ju ordna det på annat vis.

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"