en som redan somnar själv...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mintur

en som redan somnar själv...

Inlägg av mintur »

Jag tycker denna metod låter super! Jag ska ikväll börja kura min 4-månaders lilla grabb!! :lol: Jag är helt övertygad om att det kommer att lyckas! Men några frågor har jag som jag inte riktigt fått svar på trots ihärdigt studerande; Lillen somnar redan oftast själv med napp i sin vagga i vårt sovrum, vi lägger ner honom och går ut. Nu ska ju nappen bort och han ska få eget rum. Till frågan; då jag lägger honom till rätta första gången, så ska jag enligt kuren börja buffa direkt. Ska jag göra det trots han inte e ledsen, eller ska jag ramsa ut och avlyssna? Hans sovtider är 20.00-07.30, 9.00-10.00(?), 12.30-14.00 & 16.30-18.00. Som du märker är första sovpasset 1 h, och de borde väl vara 45min? Men hur ska få det att gå jämt ut? Han äter 07.30, 11.00, 14,30,18.00 och 19.30.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D Grattis till ett bra beslut som du kommer ha glädje av många år framöver :wink:

Gör som du antar, lägg tillrätta, ramsa dig ut, sonen kommer nog att undra var mamma/pappa gjort av nappen och ställa X antal frågor.

Personligen skulle jag lägga lite längre sömnpass på fm och middagen och det kortaste på em, har hjälpt otaliga som inte fått tilll det långa passet såpass sent som 16,30.

Här finns lite schemaförslag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

En tråd om den berömda attityden (plugga)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Lycka till och återkom med rapport :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
mintur

Inlägg av mintur »

har redigerat schemat lite nu, tror nog det kan funka så! och så gjorde jag natten 19.45-07.30 istället, med sovpass på 45 min på kvällen...!
En annan sak jag började fundera på... Ibland har han somnat om själv förut oxå, när han vaknat på natten, utan att man behövt lägga nappen. Så jag vet att han KAN somna om utan napp...(om än sällan) ska jag då låta honom försöka somna om själv först eller ska jag rusa in med det samma som enligt boken (första natten alltså)? Det blev lite råddigt det där, men hoppas ni förstår vad jag menar....
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit! :heart: :D

Första natten skulle jag "rusa dit" vid första pip just för att han ska börja lita på att du vaktar och att ramsan ska få schans att arbetas in.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mintur

rapport

Inlägg av mintur »

Tänkte rapportera läget efter första natten...
19.45 lade jag honom tillrätta, markerade och ramsade ut.
knölade och grymatade till 20.00 utan ingripande!!
20.00-20.38 Frågade sen med små och stor gråt och grymt varpå jag ramsade, lade tillrätta och buffade från och till...tystande efter buffning, bekräftade.
21.00 vaknade till lite, ingen gråt- tillrättalade, markerade, ramsade ut...tyst!
22.21 plötsligt skrik, hann ingenting innan det var tyst...
00.06 grymt i sömnen...for inte in
01.03 plötsligt skrik, in fort som attan, tillrättalade, buffade, ramsade ut, avlyssna, påminnelse...
01.09 Buffning igen, påminnelse, buffning, påminnelse, påminnelse, påminnelse, buffning igen 01.21 sen påminnelse till 01.37 - Tyst! Bäkräftelse.
04.18 Gnyr-besked ramsar ut
04.19 gnyr - påminnelse - tyst - bekräftelse
04.27 gnyr...tyst (kändes inte som läge att göra nåt)
04.30 gnyr igen - går in -han sover men gnyr och rör sig -"vad göra?" - kort solfjäder - ramsa ut - bekräftelse - tyst!
05.30 samma som ovan
05.32 gråt - besked - ramsar ut
05.33-36 påminnelse
05.37 besked
05.38-52 påminnelser
05.53 besked (fick buffa längre)
05.57 påminnelse
05.59 besked
06.00-04 påminnelse
06.04 Tyst! Bekräftelse
06.09-06.16 besked-gråt-besked-gråt-besked-gråt osv.
07.09 Vaknar - besked - tyst
07.11 host...vaken men tyst...grejar
07.21 Mamma och pappa gör glad morgon, han ser undrande på oss!! :)

Använde jag påminnelsen för mycket och buffning för lite denna första natt eller verkar det ok så här! Känner mig osäker på om jag gjort rätt?
Natt två ska väl påminnelsen nästan ta över helt? Kan man bara påminna typ 30 min utan att gör nåt annat och gråten varken förvärras eller lugnar sig?
Ska nu väcka honom efter sin eftermiddagsvila...
Tacksam för lite feedback!!
mintur

Inlägg av mintur »

oj vilket långt inlägg de blev... :shock:
Nåväl; några frågor till kom upp.

Nattslurken är lite över en timme efter middag, och han vägrar äta den. Han är från förut van med fem mål mat alá 200 ml med 3-4 h emellan. Men har aldrig velat äta om han inte är hungrig. Ska jag fortsätta som planen att ge så mycket han vill ha varje måltid och hoppas han börja äta slurken? eller ska jag ge lite mindre målet innan så han är mera hungrig till slurken?

När han sovit nu på dagen tog det första gången 25 min att somna, andra luren tog det tio. Men efter 30 min har han vaknat och gråtit båda gångerna. Ska vi då vagna, påminn, vagna, påminn osv. tills han sover igen (det har tagit 30 minuter så)? Med det samma vagnen stannar skriker han igen...

oj, så mycket det blev...igen...
mintur

uppdatering

Inlägg av mintur »

Tänkte berätta om nuläget;
Tydligen gör vi något rätt eftersom han inatt sov 19.59-06.40!!!! Helt otroligt!! :shock: Nattningen tog bara 17 minuter dessutom... :o Han ville själv ha morgon 06.40...lade tillrätta 1 ggr å ramsade till 07.20 då han hade en liten paus gjorde vi morgon! Man märkte att han var arg för att vi inte kom när han ville...har inte hört honom gråta argt förut :?
Dagen har oxå gott ganska bra, vid första vilan somnade han på 7 min och andra på 3 min!! Han vaknar dock efter 45 minuter men somnat om efter ett par minuter. Nu är jag ganska glad och förundrad över hur lätt det går!! :D Väntar mig dock ett bakslag när som helst! :?

Tacka vet ja Anna! :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: uppdatering

Inlägg av annawahlgren »

:D Väkommen är du :wink: :lol:
mintur skrev:Tydligen gör vi något rätt eftersom han inatt sov 19.59-06.40!!!! Helt otroligt!! :shock:
Det vill jag lova :P Pris och beröm för vackert arbete :-({|=

Fortsätt nu bara lugnt och fint - med tonvikt på ramsan; buffa och solfjädra behöver ni bara göra om och när verklig KRIS skulle uppstå, då barnet akut måste lugnas :wink:

Däremot är det alltid bra att lägga tillrätta fint vid varje läggning och avsluta med ett litet markerande tryck över hela lilla härligheten, innan man går sin väg med ramsan.
mintur skrev: --- ska jag ge lite mindre målet innan så han är mera hungrig till slurken?
Nej då, tänk inte MAT i stor stil, tänk sängfösare O:) Det kan vara så lite som 40-50 g, bara han får sin lilla insomningsdrink på "middagen" innan :wink:
mintur skrev:Nu är jag ganska glad och förundrad över hur lätt det går!!
Var det :lol:
mintur skrev:Väntar mig dock ett bakslag när som helst! :?
Gör inte det :lol:
mintur skrev:Tacka vet ja Anna! :?
Tack själv :lol: :heart: :lol:

Och nappen har väl bara "förkommit", eller hur?

Så underbart att lilla älsklingen får sova så gott O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mintur

Inlägg av mintur »

ooja...nappen har vi redan glömt. Redan på dag 1 hade han slutat leta med munnen efter den!! Inga problem.

Ikväll tog det lite längre med nattningen, kanske 25 min innan han somnade... och hela dagen har jag försökt att bara ramsa, men känner mej nu osäker om han förstår ramsan...?! Verkar inte som han lyssnar, även om han somnar tillsist. Det känns som han skriker sej till sömns...istället för att han är trygg... :roll: Eller kanske är det bara jag som är trött efter de två föregående nätterna. Men förut kunde han åtminstone ligga å prata för sig själv en stund innan han blev arg. Nu börjar han med det samma jag lägger ner honom i sängen...
Hoppas nu på en lika bra natt som igår...nu 3 ½ h efter läggning och so far tyst!! :lol:
mintur

Inlägg av mintur »

Tänkte bara berätta att natt tre gick nog bra! :lol: Han sov 20.05-07.06!!! gnydde lite vid 6-tiden, men slutade efter ramsa!!! Otroligt men sant!! inget bakslag altså!! :P
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

mintur skrev:ooja...nappen har vi redan glömt. Redan på dag 1 hade han slutat leta med munnen efter den!! Inga problem.
Så skönt =D>
mintur skrev: --- känner mej nu osäker om han förstår ramsan...?! Verkar inte som han lyssnar, även om han somnar till sist. Det känns som han skriker sej till sömns...istället för att han är trygg... :roll:
Förstå behöver han inte, om man säger. Han behöver "bara" låta sig övertygas om att ingen fara hotar, att han kan sova lugnt, att han kan vara just trygg i den vetskapen. För att han ska kunna ta till sig den, krävs alltså DIN övertygelse och förmåga att överbringa den. Så det är bara att framhärda, tills ramsan, byggd på ÖVERTYGELSE, född ur en attityd av total självklarhet, verkligen får sista ordet :wink:
mintur skrev:Men förut kunde han åtminstone ligga å prata för sig själv en stund innan han blev arg.
Det kommer han att göra igen. Öva dig nu i att inte se bakåt och inte åt sidorna. Se framåt, håll det vackra målet för ögonen, jämför inte hit och dit och försök inte utvärdera någonting alls ännu - som inte heller låter sig utvärderas, eftersom Sova hela natten-kuren är en process.

Glöm aldrig skrattet-till-go'nattet :lol:

Arg kan han få vara, det kan man bli om man känner sig tjatad på, t ex, eller för att man vill sova men inte genast kan, eller för allt möjligt som får sortera under hans höga privatliv :wink: :lol: Låt honom vara i fred när han är ilsken. Det är inte förbjudet att reagera. Du hör om och när han verkligen ber om hjälp. Träng dig inte på annars. Så odla konsten att lyssna, tolka och begripa :wink: :lol:
mintur skrev: --- gnydde lite vid 6-tiden, men slutade efter ramsa!!! Otroligt men sant!!
Halleluja, Ramsan har landat \:D/

Strålande jobbat :-({|= Fortsätt så, fint och lugnt.

O:) :heart: :sleep:
mintur

Inlägg av mintur »

Det kommer han att göra igen. Öva dig nu i att inte se bakåt och inte åt sidorna. Se framåt, håll det vackra målet för ögonen, jämför inte hit och dit och försök inte utvärdera någonting alls ännu - som inte heller låter sig utvärderas, eftersom Sova hela natten-kuren är en process.
Ska komma ihåg det! :roll: Man har sina ups and downs, då är det skönt att påminnas! :P
Glöm aldrig skrattet-till-go'nattet :lol:
Arg kan han få vara, det kan man bli om man känner sig tjatad på, t ex, eller för att man vill sova men inte genast kan, eller för allt möjligt som får sortera under hans höga privatliv :wink: :lol: Låt honom vara i fred när han är ilsken. Det är inte förbjudet att reagera. Du hör om och när han verkligen ber om hjälp. Träng dig inte på annars. Så odla konsten att lyssna, tolka och begripa :wink: :lol:

Nu till dagsvilan tänkte jag på detta och hade ett gott skratt innan med kittling och bus (trots en jätte trött pojke) enda tills han låg i vagnen!! :lol:
Sen ramsade jag bort...väntade utan att ramsa igen, koncenterade mig på disken...och 3 min senare sov han!!!! :thumbsup:

Hans aptit har oxå varit bättre idag, åt en ½ brk potatis-broccoli + 210 ml ersättning till lunch! Nytt rekord!! :mrgreen:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
mintur

Inlägg av mintur »

Nattningen tog 23 minuter idag...inte mycket bättre än igår :?
Det känns som om vi gör något fel när nattningen inte blir bättre!?
Sover gör han ju bra på natten, men vad ska vi göra för att underlätta nattningen för honom?! :-k Det skär i mitt hjärta att höra honom somna så.... :cry:
Dagsvilan går betydligt bättre, sista vilan idag somnade han efter 1 minuts gnäll!! Även om det kan ta 20 minuter att få honom somna om när han vaknar efter 45 minuter?! Borde kanske sen ändra schemat som jag tänkt från början...för han är jääättetrött när jag väcker honom på kvällsvilan, medan han är svårast att få honom somna om vid första vilan...
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej mintur

Slinker in och understryker vad AW redan svarat dig så fint det hela är en process, där det tar en stund innan alla poletter ramlar ner, både hos barn och föräldrar :wink: och ni har väl inte hållit på en vecka än? Tålamod, långsiktigt tänkande och målet för ögonen löser det mesta. Tids nog kommer han att förstå att det är skönt att somna, misströsta inte! och lyssna med öronen -är han verkligen ledsen, eller mer (som min tjej fortfarande är ibland) arg och sur? (över att dagen tog slut kanske, eller kanske att man inte kan somna direkt?)

Jag tycker ni jobbar på kalasbra, och fina resultat har ni ju också fått!
Framhärda med schemat ni har under uppföljningsveckan, anteckna och gör en utvärdering efter den. om det då finns tydliga mönster för att byta något, så ta en rejäl funderare och sedan nytt och väldigt genomtänkt schema.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"