Soliga dagar men skrikiga kvällar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ambra

Soliga dagar men skrikiga kvällar

Inlägg av ambra »

Lillen har blivit 2,5 mån gammal! Dagarna och för det mesta även nätterna fungerar fint med mat och sömn, men vi har det lite tråkigt om eftermiddagarna/kvällarna. Då pappa och syskonet kommer hem kl 16 står en 45 minuterslur på schemat, den sovs lite oroligt, men upp och rätt så glad igen vid 16.45, då han sitter med då vi andra äter middag. Vid 17.30 är han hungrig och det är dags för amning, denna försöker jag förlänga något, till ca 20 min från ett bröst då jag ger kvällsslurken från andra bröstet senare, efter badet precis innan läggdags.

Nöjd och glad en stund efter maten, men redan vid 18.15 kan det börja kinkas, inget duger och pappa och syskonet möter en inte alltför glad bebis. 18.30 är det dags för bad, det kan bli både lugnt och skrikigt om vart annat, mest skrikigt tyvärr :( som om han inte riktigt kan bestämma sig för om det är skönt och roligt att bada eller inte. Precis innan 19.00, då badet är klart och lillen blivit ompysslad inför kvällen varvar vi ner med lite lugn musik, men även detta tas inte emot särskilt väl längre. Jag ser ju att han börjar bli ordentligt trött och hungrig på kvällsmat vilket han får vid 19.00 och då mer eller mindre äter i sömnen. På denna kvällsslurk brukar han sova mellan 6-8 timmar innan han vaknar för påfyllning under morgonkvisten, sedan sovs det vidare till morgon kl 7.

Hm... så här ska vi väl inte ha våra kvällar, den tid då hela familjen är hemma? Då blir det ju bara jag som får se hur glad och fin vår lille kille brukar vara. Som det är nu blir de sista timmarna innan lillen lägger sig rätt svettiga för oss alla, speciellt för lillen själv... Jag misstänker att något med schemat eller matningen inte riktigt är som det ska. Har tidigare haft ett sovpass på 1,5 timme kl 16, men han sov aldrig igenom det (och vi vagnade och försökte låta honom få ro att somna om under två veckor, men icke), kortade därför ner det till 45 minuter, men trött och missnöjd blir han ju i alla fall innan läggdags...

I sin helhet ser vårt schema ut så här:

7.00 god morgon och mat!
8.30-10 sova i vagnen ute (här är han konstigt nog jättetrött och somnar bums)
10.00 mat och vakenpromenad mm
12-14 sova ute i vagnen
14.00 mat och lite lek
16.00-16.45 sova ute i vagnen
17.30 mat (eg halv dos) och hålligång
18.30 bad
19.00 påfyllning mat/nattslurk
19.30 God natt

Snälla kan jag få hjälp med att styra upp det här :?: :!: :D

Inlägg av Gäst »

:D Så bra du fixat alltihopa!

:idea: Ge honom en 5-minutare med sömn vid 18.15 så ska du se att det löser sig! Han behöver en lite time out innan det är dags för kvällsbestyren. :roll: Här kan du tom vagna lite snabbt till sömns om det behövs - det förändrar inget. Jag brukar tro att de "vet" att de ska sova natt vid den tiden (när 12 timmar är aktuellt) och därför har de en dipp just då. Alla mina tre har gjort exakt samma sak vid 18.15 :shock: :lol: !

:D Lycka till!
ambra

Inlägg av ambra »

Jag skall pröva med en 5-minutare! Det ska bli spännande, det känns ju inte som att 5 minuter skulle kunna förändra så mycket, men konstigare saker har man ju varit med om!

(Lillens storebror frågade mig idag om varför man har "socker i blodet", jag förklarade att man behöver det för att inte bli grinig och trött. "Då tror jag att lillebror behöver lite socker i sitt blod", fick jag som svar... :roll: Jag tror vi skippar sockret, men satsar på 5 minutaren :!:

Tack för tipset!

Inlägg av Gäst »

:D Tänk - det trodde inte jag heller :wink: ! Men vänta och se! Från surpuppa till nyponros på 5 minuter :D !
ambra

Inlägg av ambra »

Vi lyckades inte få honom att somna igår kväll för en 5minutare, till slut kändes det inte lönt längre, då det blev så nära riktiga läggdags. Trött, men kan inte somna trots att vi vagnade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D På det igen och vagna ordentligt! Inget fjuttande utan vagna besked ordentligt så att han inte kan motstå att somna. Här kan du vagna till sömns och vagna de 5 minuterna han ska sova. Det gör varken till eller från. Men han ska somna på max 5 minuter - det fixar du med rätt teknik!
ambra

Inlägg av ambra »

Jaha... var det det du menade med att vagna till sömns :?: :!: Ja, då ska vi prova igen :!:

Inlägg av Gäst »

Mammut Maria skrev: Här kan du tom vagna lite snabbt till sömns om det behövs - det förändrar inget.
:roll: Eh - javisst! :wink: :lol:
ambra

Inlägg av ambra »

Alltså vagna oss igenom de 5 minuterna han ska sova, menar jag :?: Han ville ju liksom börja böka då vi slutat vagna... Jag tror vi förstår varandra nu :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp - du kan vagna dig igenom de fem minutrarna! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"