Välling recept önskas!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
HeolRowland
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 17 maj 2005, 11:15
Ort: Wales

Välling recept önskas!!

Inlägg av HeolRowland »

Hej alla där ute!

Bor i UK och har ännu inte hittat något som ens liknar välling. Är det någon som vet om och hur man kanske kan göra egen "klassisk Svensk välling". :lol:

Mina föräldrar var snälla att erbjuda sig att skicka lite paket då och då, men det känns både dyrt och ohållbart. :oops:

Har ni något tips eller någon webadress så langa gärna över den, jag har nu scannat igenom hundratals sidor utan att lyckas. :(

Det enda välling liknande produkt som jag hittat här i UK var en dröm för tandläkare...massor av socker...
Mvh/
Pip
Mamma till TT 29 Juni -05 samt T2 13 Oktober -06
Morsan
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 12 feb 2005, 22:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Morsan »

Den välling vi använder har 25 g sockerarter på 100 g. Det är vanlig fullkornsvälling, Semper.
Men han giller den och allt fungerar fint. Det enda vi är riktigt noga med är att alltid borsta tänderna efter välling innan han somnar. Det blir snabbt en vana. Vet inte vad vällingen i England har för sockerhalt men jag tycker nog att 25g är ganska mycket.
Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Morsan
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 12 feb 2005, 22:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Morsan »

Öhh... med vanlig menar jag för 1-åringar. /M
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
jordgumman
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 10:44
Ort: G?teborg

Inlägg av jordgumman »

Har kopierat från ett inlägg här på forumet (här finns allt!)
**************************************************************************************
Javisst, jag delar gärna med mig . Receptet har jag anammat ifrån ett recept någon nämnde här på forumet, med lite ändringar.

Jag blötlägger mjölet över natten för att göra det riktigt lätt för små magar att smälta och för att neutralisera ”phytic acid” (vet inte vad det kan heta på svenska, men det finns i säd och förhindrar upptaget av vitaminer och mineraler). Tyvärr är mitt recept inte perfekt utmätt då jag bara slänger ner lite av det ena och det andra utan att mäta med mått men pröva dig fram så blir det nog bra..

Per två portioner (jag blötlägger så jag har nog för nästa morgon- och kvällsmål):

Ca. 3-4 msk mjöl (jag använder hälften havre och hälften "spelt" då det inte har några tillsatser och har inte”blekts” som vanligt vetemjöl, men man kan ta vad man har hemma).
Rör ut med ljummet (ej hett) vatten så det blir ganska vattnigt, rör ner en ordentlig tesked osötad yogurt eller fil. Täck med plastfolie så det blir luftätt och låt stå över natten.

Mät ut 100 ml vatten i en kastrull, vispa i några ordentliga teskedar blötlaggt mjöl, här får du pröva dig fram (jag brukar hälla ut lite av vätskan som samlats ovanpå mjölet så det blir lättare att skopa ur).
Värm tills det börjar koka och låt sjuda under omrörning 5 minuter eller så. Det ska bli ganska tjockt, men inte pudding-tjockt så klart.

Tag av värmen och vispa i en klick osaltat smör, vispa sen i 100 ml fet mjölk. Jag brukar också tillsätta lite grädde och en halv tsk kokosnötsolja, men det är för jag tycker det är så viktigt att få i min dotter olika fetter. Häll upp i nappflaska och kolla temperaturen, oftast får jag hälla på lite mer mjölk för att det ska bli 200 ml. Har du bara vispat ordentligt hela tiden vällingen sjuder så finns inga klumpar.

Verkar kanske lite omständigt, men är lätt som en plätt, inte svårare än att laga havregrynsgröt. Vill man inte blötlägga (som jag verkligen rekommenderar, men ibland har man inte orkat kvällen innan helt enkelt ) använder man 1 msk mjöl per 100 ml vatten.

Har vi barnvakt eller pappa ska vara ensam hemma fixar jag en portion innan jag åker och ställer i kylen, som dom sen kan värma i kastrull tills fingervarmt.

Hoppas du prövar hemmagjort och att mitt ”recept” inte verkar för komplicerat!
_________________
bor i USA
liten skrutta juni 2003
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Hej!
Här kommer ett annat recept. Jag vet tyvärr inte var jag fick det ifrån, men det var i alla fall uppskattat av dottern.

Välling
1 msk mjölblandning (se förslag nedan)
1.1 dl vatten
1.1 dl kall mjölk

Koka upp mjöl och vatten och tillsätt sedan mjölken så blir det lagom ättemperatur.

Kan varieras med havremjölk (solhavre) för att järnupptaget ska bli bättre eller blandas med lite spirulinapulver. Exempel på mjölsorter: havremjöl/havremust, majsmjöl, bovetemjöl, lite sojamjöl, dinkelmjöl är mer vitamin-, järn- och mineralrikt än vete.

Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"