Förskola i Haninge...?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
080612
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 dec 2008, 03:19
Ort: Stockholm

Förskola i Haninge...?

Inlägg av 080612 »

Hej! :)

Min dotter är född i juni -08 så hon blev aldeles precis 1år och 3 månader gammal.
Hennes pappa tycker det är helt okej med förskola, medans jag inte alls tycker det är lika okej. Han och jag har diskuterat och till min förvåning tyckte han faktiskt själv att det skulle vara lite tidigt att börja i januari = framsteg! ;)
Planen är att hon ska börja i augusti/september -10.
Jag kan inte bestämma hur jag vill göra, ha på ett komunalt, ett kooperativt eller hos en dagmamma?! Vad är bäst?

Är det någon som är boende här i Haninge som har tips? Vi bor i Vendelsö.
Eftersom det är mitt första barn så känner jag inte alls till förskolorna här runt omkring.

Är verkligen tacksam för svar!
Min värld blev underbar dagen då du kom - Isabelle 2008-06-12. Finaste!
Och livet förgylldes ytterligare med er - Molly och Ida 2011-09-06.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej!

Jag skulle föredra dagmamma där det är en mindre grupp barn och i hemmiljö. Har ingen koll på Haninge Kommun, bor själv inne på Söder :D Kolla på kommunens hemsida och gör besök.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

När jag skulle välja dagis till mina ringde jag och bokade besökstid sen åkte jag runt på de tre som var aktuella utan barnen för att "känna in" atmosfären. Jag tycker det känns i stämningen om de vuxna gillar sitt jobb, ungarna och varandra. Barn behöver positiva och tillåtande vuxna omkring sig, det tror jag är viktigare än rätt utbildning.

Jag skulle också välja dagmamma till en sån liten om det finns någon som du känner förtroende för. Om det ändå är dagis som gäller vill jag ha ett där de små (under tre) är "skyddade" från överaktivitet och stora utrymmen med massor av folk. Lugn och ro hemma på gården/i skogen är bättre för en liten människa än överambitiösa padagoger med späckat schema. Det passar bättre för ungar på 4-5. Hellre en liten småbarnsavdelning än blandad syskongrupp (om man inte har ett storasyskon där förstås, då är det en annan femma).

Mina tankar.... Lycka till! Jannika
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag känner inte till dina trakter men i vår kommun finns det ett kooperativ (långt att åka till) 2 dagmammor och så kommunala förskolor. Först var vi inne på dagmamma, men när jag ringde till dem var de grymt otrevliga båda två - absolut inget ställe jag skulle vilja lämna min dotter på. Måste tyvärr säga att det bekräftade mina fördomar om dagmammor till viss del. Jag har jobbat som barnfotograf och åkt runt till dagmammor och förskolor och de dagmammor jag har stött på har oftast verkat ganska oengagerade. Naturligtvis är det inte alltid så, det jag vill säga är att man nog får känna sig för i sin kommun - åka på studiebesök och se var som verkar bäst. Vi har haft turen att få en plats på en (kommunal) förskola med supertrevlig och engagerad personal som jag verkligen känner förtroende för. Tycker att deras tänk verkar allt lite BB-inspirerat... :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Också Vendelsöbo!

Inlägg av Trebarn »

Hej 080612!
Jag bor också i Haninge, nära Vendelsömalmskolan. Har ingen koll på dagis och sånt, men vi hänger en del i kyrkan i Handens centrum, där finns mycket barnverksamhet för olika åldrar. Om du vill kan du pm:a mig!

Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"