Frågor kring en 15 veckors som börjat med nattrut

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Intresserad nyb?rjare

Frågor kring en 15 veckors som börjat med nattrut

Inlägg av Intresserad nyb?rjare »

Först Anna W, tack för att du finns. Vem skulle man annars lära sig av?

Jag har lite frågor som jag tror fler med mig delar, tiden efter förlossning har varit fantastisk och tiden har bara flugit iväg. Vi har köpt Barnaboken och läst så gott vi kunnat och med framgång använt olika knep. Vi har inte kört ngn kur hela vägen men följt vissa tips och råd samt använd sunt förnuft och framförallt lyssnat på den lilla. Jag tror många med mig använder valda delar ur tipsen då man ibland upplever att man inte hinner få till allt i den fullpropppade vardagen.

Vi trodde vi lyckats bra med våra rutiner och har verkligen ansträngt oss för att få till långa nätter. Fram till för ett par dagar sedan såg en dag ut så här,

(Vi har flaskmatat från andra veckan)

04,30-06,00 Någonstans mellan dessa timmar vaknar hon och vill äta MYCKET men somnar om inom 20-30 minuter. Ibland får hon en liten slurk om hon vaknar mellan detta pass och nästa. Mamma lyfter upp henne på en kudde och flaskmatar.
08-11 Mat och lek, roar sig själv ensam fram tills hungern sätter in runt 8,30.
11-11.10 bada
11.10-11.30 Mat
11.30-12,30 Sova
12,30-16,00 Lek, promenad eller ärenden kortare lurar (30-60 min) i tex bilen med mat va 14,00
16,00-17,30 Mat och lek
17.30-18,30 Sova
18.30-20,30 Mat och gostid, bad, nattblöja samt nattslurk. Hon äter runt 220-340 ml under denna period och verkar nöjd med mängden ersättning.
22-23 Ibland om hon inte fått i sig tillräckligt mellan 18,30-20,30 så matar vi henne med ca 80 ml även om hon i princip sover.

Vi nattar henne på soffan på mage bredvid oss på kvällarna och lyfter in henne när vi går och lägger oss (22,30-23) då vi på så sätt har koll på hennes magläge. Vi brukar få buffa ett par minuter för att få henne att somna på kvällen, när vi lägger henne mellan oss i vår säng så blir det oftast på rygg eller sida från att ha somnat på mage mellan oss i ett par timmar.
Vi känner utan tvivel att det är att föredra att sova på mage men vågar inte köra det hela natten ännu, vi tror oss ha hört att risken (för PSD) är störst mellan 2-4 månader och tänkte vänta tills efter 4 mån. (Inga av de sk riskfaktorerna som niktotin mm passar in på oss så där känner vi oss trygga. Vi frågade barnläkaren på BVC om larm men han föll in under kategorin kritiker till magläge och kunde inte hjälpa oss med att skaffa larm.

Schemat ovan passade oss bra då vi fick bra sammanhängande sömn och vi hoppades på en fortsättning där slurken runt 04,30 skulle försvinna framöver. Men nu sedan ett par dagar så vaknar hon även kl 02.00 och vill äta, hon sover oroligare och låter mera och är lite småvaken då och då och i natt redan vid 00,00 men somnar om efter liten klapp på huvudet. Vi kan inte vad vi ser hitta några förändrade rutiner som skulle gjort henne mindre trygg i sin sömn.

Jag tror stenhårt på din modell och rekommenderar den till alla som jag känner med små barn, jag är villig att köra igång vad helst som rekommenderas för att hitta rätt men skulle behöva lite enkla tips på vägen? Ngn? Jag vet att en del av våra rutiner inte är 100 rätt utifrån modellen så den som kan får gärna ge oss utförliga tips.

Det här föranleder ett par frågor som jag inte finner svar på,

• Är tiden mellan 3 och 4 månader en fas där ”mycket händer”? Dvs börjar hon drömma och finns det en enkel förklaring till hennes oroligare sömn så hon hittar tillbaka till tidigare rutiner?
• Funkar det att natta på mage och sedan vända henne, stör det hennes sömn?
• Har vi rätt att kräva att få låna ett larm från BVC?
• Är vi på rätt väg med våra små rutiner och hur förbättrar vi dessa så vi når långa nätter?

En sista fråga, finns det en DVD från Anna W och var köper man den i så fall?

Med vänliga hälsningar
En mycket lycklig och intresserad pappa
Intresserad pappa som vill l?ra sig och lyckas med natts?mnen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, lyckliga pappa, och GRATTIS till lilla ljuvliga barnet :!: :lol:

Det är så roligt att läsa det du skriver, att njuta tonen - genomsyrat som det är av glädje, lugn och kärlek :heart:

Nu är det så med rutiner - och pris och beröm för dem :!: - att de fungerar så länge de fungerar; sedan måste de uppdateras/justeras. Och det märker man på att någonting plötsligt inte längre fungerar särskilt säkert, eller alls. Förklaringen är enkel: barnet växer; tiderna förändras och barnet med dem, kan man travestera.

Nu märker du alltså att nätterna inte är lika lugna längre, och då måste du/ni lära er hjälpa lilla barnet i ro, att sova vidare, att hålla sina tider. Schemat, som ser fint ut, kan alltså behöva revideras. (Tidigare läggning föreslås; gör natt 20.30, tycker jag :!: )

De barn som under åren kommit till mig som sömgtrasslare är antingen 5-6 månader eller 8-9, i regel. Och det är just nu vid bortåt 4 månader som nätterna kan börja bli alltmer oroliga, om man inte följt Standardmodellen från början och infört sex tim sömn vid en månad, åtta vid två, tio vid tre. Det är så här det börjar: barnet vaknar allt tidigare och allt oftare, tvärtom mot vad man skulle kunna tro, och man står där med sin tvättade hals, börjar ta upp, ge mat, bära omkring etc.

Förklaringen är inte drömmar eller magont eller något slags utvecklingssprång eller -fas. Barnet "bara" blir större. Får ett större rörelsebehov och faktiskt - ett större behov av att vara i fred. En fyramånaders initierar t ex själv ensamleken på morgnarna. Om man är lyhörd nog att se det.

Så den pinsamma sanningen är, till att börja med, att ni stör henne. Redan med er närvaro där i sängen. Hon vaknar till och ställer frågor. Hon är inte riktigt nöjd med sakernas tillstånd. Hon behöver sitt eget utrymme nu, ostört av andra, och hon behöver hjälp att komma i ro när så krävs, inte motsatsen.

Därför rekommenderar jag en ommöblering inte bara i schemat utan också i rummet. Ge henne en egen säng. Det kan vara vagnen, eller en extra, billig begagnad inomhusvagn. Eller spjälsängen. Och införskaffa larm! På förstasidan här på hemsidan har du två nätadresser, en för hyra, en för köp. (Och nej, BVC hjälper inte till med den saken, inte sjukhusen heller - bara om du haft den tragiska oturen att förlora ett barn i PSD; då får du ett larm med dig hem till nästa.)

Sängen bör vara avskärmad så att hon inte ser er, om och när hon vaknar till. Ett luftgenomsläppligt mörkläggningsskynke i en skena från taket ner till golvet har gjort susen i många familjer. Det ska också vara svalt där hon sover och hon ska lämpligen läggas på mage, utan kudde men gärna med s k draglakan, ett trevikt lakan under ansiktet som hon kan sagla i vid behov och som ger en liten anings höjd. (Man kan lätt vika fram en ny sida.) Har du spjälsäng så hyr/köp en extra sensorplatta till larmet :idea:

Vad jag förstår närmar hon sig 4 månader och det skulle då vara dags för 12 tim nattsömn - eller 11 eller 11,5 om ni hellre vill det (men schemalagt, så hon får en tydlig chans att lära sig klockan, dvs bli sin egen lilla klocka själv).

För att hjälpa henne i ro, om och när det behövs, så att hon kan sova vidare, finns till din hjälp diverse verktyg, som du kan studera i Verktygslådan här. Jag har också gett ut boken Sova hela natten (se förstasidan) där den DVD medföljer som du efterlyser och där du har hela Sova hela natten-kuren på ett bräde, tillsammans med ett ansenligt antal frågor och svar kring det hela.

Jag hoppas detta har besvarat dina frågor :D Ska bara tillägga att du kan vända, lyfta, "möblera om" barnet hur fint som helst efter det att hon sovit i tio minuter - inte tjugo - utan att hon märker det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Just det, nu ser jag i din rubrik att hon är 15 månader, ja :!: Skriv gärna i profilen hennes födelsetid för eventuell vidare kommunikation, det förenklar :wink: Och välkommen tillbaka - alltid :lol:
Intresserad nyb?rjare

Inlägg av Intresserad nyb?rjare »

Hej igen (född 050628)

Tack för svar, vi har sedan sist införskaffat spjälsäng med avskärmning, andningslarm(babysense=kanon rekommenderas), Sova hela natten boken och ett svalare sovrum. Första natten i egen säng gick bra men sedan har vi ramlat in i lite oroväckande rutiner. Beskriver lite kort hur dagarna och främst nätterna ser ut nu,

03,00-05,00 Någonstans mellan dessa timmar vaknar hon och vill äta MYCKET men somnar snabbt med undantag för imorse när hon var vaken mellan 5-7. Oftast somnar hon om till 7-7.45 ca i samband med matning.
08-9.30 Mat och lek, roar sig själv ensam fram tills hungern sätter in
9.30-10 bada
10. Mat
10.15-12,30 Sova
12,30-16,00 Lek, promenad eller ärenden
16-17 sova i samband med promenad mm.
17-18.30-19 matning i massor inför natt somnar med nappflaskan i munnen
22.00 vakna och äter och somnar om med flaskan i munnen, är detta vad man kallar nattslurken?

Vi lyckas få henne att sova 2,5-3,5 timmar dagtid och 12 timmar nattid. Totalt på natten blir det nästan alltid 12 timmars sömn men dessvärre inte sammanhängande.

vi har än så länge delat upp så jag jobbar och mamman tar nätterna. Dock är jag villig att köra hela kuren och ta ledigt ett par dagar om det behövs för jag vill verkligen få till hela nätterna för oss båda.

Nu känns det som vi hamnat i ett läge där hon somnar om genom att vi matar henne och det oroar mig lite. Är det så att vi fastnat i att hon ser nappflaskan som sömnsignal?

Jag tyckte hon följde dina tider bra i början men nu känns det som vi går mot kortare sömnpass och jag undrar när man avgör att det är dags för din kur?

Vad kan vi testa för att inte ge henne flaskan så fort hon vaknar men ändå få henne lugn och somna om?
Hur lugnar man henne snabbast när hon vaknar till?
Hur viktigt är det att vara snabb upp så hon inte hinner jaga upp sig?
När skall man ställa sängen i eget rum?
Vad i vårt schema kan vi förändra/uppdatera/förbättra?
Hur stor del i nattsömnen har dagsömnen?

Jag skulle verkligen uppskatta en kort lista på hur vi skall agera när hon vaknar och vad man absolut inte skall göra i detta läge? Jag vill inte göra för stor grej av det men samtidigt vill jag ta tag i det så fort som möjligt och göra rätt grej nu,

Kanonbra DVD men än så länge vet jag inte om vi är där?
Med vänliga hälsningar
En lika lycklig och intresserad pappa som sist!
Intresserad pappa som vill l?ra sig och lyckas med natts?mnen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Femton veckor, inte månader. Förlåt en lätt senildement :oops: Men nu är hon äldre :!: Fyra månader :wink:

Kära du, även om inte dvd:n är relevant för er, som verkligen inte dragit på er lilla flicka svåra sömnproblem, kan du ha nytta av demonstrationerna på lilla Tuva i början av filmen: hur man lägger tillräötta, hur man buffar, hur man vagnar effektivt.

Det låter underbart bra det ni gjort :wink: :lol: Vi vill säkra sköna och lugna nätter, och ni har fixat de bästa förutsättningarna.

Nu ska ni bara ("bara" :roll: ) sluta ge henne mat på natten. Hon klarar mycket väl 12 timmars sammanhängande sömn och behöver det. Det tar några dagar innan hon inser att hon är hungrig på dagarna. I början "tror" hon att hon har ätit som vanligt på natten. Man börjar kuren kväll 1, och fortsätter snyggt och prydligt enligt anvisningarna. Då vänder steken så småningom och hon äter bättre dagtid och vaknar inte längre på natten. Och hela lilla barnet blommar :lol:

Så nej, hon ska inte somna vid flaskan. Äta har sin tid, sova sin.

För att lugna henne har du verktygen. MAn lugnar barnet där det ligger. Det finns alltid fungerande sätt. Och de ska kortas allt eftersom, så vi inte hamnar i underhållningsträsket... Det övergripande budskapet är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Hon ska inte hinna jaga upp sig. I min värld får små barn inte skrika alls. Ta det som en utmaning :wink: Få tyst på ungen, helt enkelt :!: Ingen människa tycker om att bryta samman, gråta och skrika. Det ska små barn besparas.

Vid fem månader är det lagom att flytta ut henne.

Jag skulle föreslå att ni lägger badet till kvällen, nu när hon blir (blivit) en stor floicka. Det associerar underbart skönt till nattsömn, och dessutom kan någon av er - eller ni båda - bada med henne snart. En upplevelse :idea:

Dagsömn och nattsömn hänger ihop. Hon ska ha sitt sammanlagda sömnbehov tillfredsställt. En övertrött liten unge sover aldrg bättre på nätterna, så det är en myt att barn skulle sova längre om man snöt dem på dagsömnen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"