hur lång får natten vara?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LindaVega

hur lång får natten vara?

Inlägg av LindaVega »

Vad baseras längden på sömnen på, dvs 6 timmar natt1 mån, 8 timmar vid 2 mån osv
vikt? annat?

Vår dotter är snart 6 mån, men är för tidigt född ( 4 månader korrigerad ålder) Hon väger drygt 5 kg och äter ca var tredje timme på dagen ( vi följer standardmodellen) Nu vill vi att hon ska sova hela nätter också, men är osäkra på hur länge hon klarar sig utan mat ( eftersom hon är såpass lätt)
Jag har läst om kuren både på forumet och har införskaffat boken, men det står ingenstans vad dessa tidsangivelser baseras på..

Vi har börjat införa smakisar och gröt som komplement till amningen.

Det är relativt enkelt att lägga henne för natten ( kl 1900) Vi lägger henne på mage i sängen, sjunger en vaggvisa och säger godnatt, ev får vi buffa lite, hon somnar oftast inom 5 minuter. När hon vaknar på natten ( efter ca 4 timmar) tar jag upp och ammar henne och lägger sedan tillbaka henne och hon somnar om direkt av sig själv...( sedan vaknar hon efter 3-4 timmar igen)
Morgon är det mellan sju och halvåtta...

En annan fråga
Vi har ju som sagt buffat vår lilla tös när hon ska sova ( innan vi visste om denna metod)
Bör vi genomföra kuren i sängen från början då, dvs inte vagna...?
Erfarenheter från er som genomfört kuren...

tacksam för svar/tips mm
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Om du följer Standardmodellen har du förmodligen läst och lärt av Barnaboken. Där förklaras sömnpassen du frågar om. De ingår så att säga i Standardmodellen som en konsekvens. Inte ovanligt är att barnen alldeles av sig själva förlänger natten, förutsatt att man följer Standardmodellen om dagen så som den står beskriven. Det är ju inte jag som har hittat på hur det "ska" se ut - det är de små barnen som lärt mig det. Får de vad de behöver på dagarna och i de portioner Standardmodellen beskriver, lär de sig snabbt skilja på natt och dag och intierar såväl sammanhängande - lång - nattsömn som ensamlek vid ca fyra månaders ålder.

Så korrigerad ålder eller inte - hon behöver inte längre äta var 3:e/4:e timme.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"