3½ månaders tvillingar som ska sova "hela" natten.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Nelly skrev:Hummm jag trodde att det skulle vara ca 15h på schemat nu, fast du sa att du hade minskat em. luren när de var 6 mån. När tog du sedan bort den helt? För att få lite inspiration hur såg ert schema ut vi denna tid???
Jag minskade nog eftermiddagsluren redan innan 6 månader, vid 6 månader hade jag på sin höjd bara 5 minuter
Jag har ju inte kurat mina tvillingar och har väl förändrat varteftersom jag märkt att någon lur inte fungerar bra, typ för tätt inpå varandra, eller för lång lur, eller för många lurar som det blev efter 6 månader.

Men vad jag minns hade jag nog 2 timmars lång lur ganska tidigt.
Man kan även ha 2.5 timmes långlur om man tar bort sista luren, etc...

Jag minns faktiskt inte riktigt vad jag hade för schema.

19-7
9.30- 10.00
12.30-15.00
eller liknande hade jag nog :oops: och 5 minuter vid behov på kvällen.

Nej ursh vad osäker jag blir :oops: Inte så mycket till inspiration.
Någon annan tvillingförälder, eller kurare kanske har större koll :?:
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så här såg vårt 5+6 mån schema ut. Sen till 7+8 mån hade vi mittenluren 1,5tim och gav sista luren i vagn under promenad, då blev den allt från 0, 5 eller 2x5 eller 20 min allt beroende på hur trött han var för dagen.

Det man inte får glömma med dessa 6 mån som utvecklas något kollosalt just vid denna tiden är några få saker. MAT! UTEVISTELSE VAKEN! MAGLÄGET! SOCIAL DELAKTIGHET!

:arrow: De behöver MYCKET mat vid 6 mån, kan jag lova! Det var vid 6 mån trasslet som jag införde "nockout" bananen innan långluren för att sonen skulle sova hela den utan att vakna. Men bara i ett par veckor, sen gick det bra igen.
:arrow: Ute minst 2 ggr/dag VAKEN!
:arrow: Öva ålning på rena golv utan mattor fötter utan strumpor och gärna velour kläder utan tryck, allt för att ålningen skall komma igång och därmed utvecklingen.
:arrow: Förlägg sysslor till golvet, skala potatis, morötter m.m. allt som går att göra på golvet är bra!

Allt detta brukar sen göra att de dessutom sover bättre. :wink:

Tors schema 6 mån.

07.00 Morgon - Välling
08.15 Frukost (Gröt+pure)
08.45 Sova 45 min
10.45 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30 Sova 2 tim
15.00 mellis ute (varm välling)
15.40 Sova 20 min
17.00 Gröt (hipps med bröstmjölk och fruktpure + 1 Lactiplus)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)
Borsta tänder
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Tack tack!!

Mera mera mat! Perfekt....redan lite bättre efter 1 dag :D

Ja kollar oxå på att länga mitt luren och korta em. :-k

Jovisst, jag försöketr verkligen med att vara mkt ute och social del. fast det är inte alltid så lätta med de tre små, men jag/vi kämpar på för att det ska bli en så bra dag som möjligt.....och det blir det oftast ändå tycker jag. Tänker ofta på Nancy´s lista "en "skitmorsas" 10 punkter.

Kram kram
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej igen......nu är det HJÄLP igen :(

De ställer sig på alla fyra och gungar (japp det är krypning på g) och jag vill lova att vi övar detta på dagarna, men ändå så blir det så på långluren och natten.

Vad göra???? Ngn som har ngr tips, snälla!!!!

Tack på förhand!
Stolt mamma till:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Ja vad göra :?:
Ingenting höll jag på att säga, men låt de hålla på, och bry dig inte om vad de sysslar med när de ska sova.
De kan ju hålla på med vad de vill, om de ändå somnar själv, och somnar om själv :) och gör dom inte det så har du ju alltid ramsan som kan påminna dem om vad man egentligen ska göra i sängen.
det är en trevlig period tycker jag, när de kryper i väg och ska till att upptäcka världen.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Nelly

Inlägg av Nelly »

hummmm ja det har blivit lite bättre med att stå på alla fyra, och visst är det precis som du säger elsaviola att det är härligt när de börjar förflytta sig :D :D

Tyvärr så har sjukdomarna för lille E blivit lite mkt. och nätterna blivit helt på ända, så jag gjorde slag i sak och kurade om honom igen. Flyttade honom från deras gemensamma sovrum (japp lilla m har störst av e) in i vårt och ut med oss i hallen. I natt var det natt fyra och den var sådär, lite magknip :( ramsan tog inte riktigt även om man hörde att han ville sove, så det blev ett par solfjädrar. Natt 2 o 3 endast 3 st ramsor ihop :thumbsup:

Lilla m har dessa 4 nätter sovit utan uppvak 19-7 :thumbsup:

Är lite nervös över att sätt ihop dem igen, fast det finns inget alt . egentligen, vill inte ha honom hos oss för vi stör honom.

Tips o råd ngn??? :-s

Tack på förhand!

schemat:

19-7 natt
07:30 välling
11:15 lunch
12-13:30 sova
14:15 mellis
17:00 mat
18:45 nattslurk och sista buset.
Stolt mamma till:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Jag vet inte riktigt vad jag ska råda mer än att var INTE RÄDD :!:
Du vet den där attityden innhåller inte rädsla. Den där attityden det är den som tveklöst lägger barnen i samma rum med en hejdundrande övertyglese om att man ska kämpa sig igenom den här evetnuellt jobbiga natten, och att ramsan är den som får göra jobbet, och sen ha tillit till att det jobbet ramsan gör kommer att bära frukt nästföljande natt.

KRAM :heart:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Du e bäst elsaviola!!!!

Visst e det så det är bara att plocka fram attityden som man annars har hela dagen....men på natten har den en tendens att bli lite naggad...men INTE nu!!!!

Kram kram :heart:
Stolt mamma till:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Nåja inte är jag väl bäst precis :oops: :lol:
Men är jätteglad om jag kan hjälpa på något sätt.

Snart är du så duktig på det här och så luttrad att du själv sitter och ger råd vetja :!:

*kram*
Nelly

Inlägg av Nelly »

Rapport!

Fick gå in en gång för att stilla E som skrikit upp sig, han skrek till på vägen ut men tog sedan ramsan. Så första natten i samma rum, efter kur på E, gick bra tycker jag!

Kram kram
Stolt mamma till:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Bra rapport tycker jag =D>
Nelly

Inlägg av Nelly »

Nu e jag här igen med mina små schema tankar :-s

Vet att det finns en schema tråd på klistrade men jag hittar inget som "passar" eller hur man nu ska uttrycka det. De små har nu hunnit bli 7månader stora, och jag ser verkligen tendenser till att det sovs lite för mkt. på dagen. E vaknar efter 45min på långluren. M sver som hon gör, fick hon skulle hon nog kunna sova dygnet runt njae inte riktigt men hon e en hejare på det i alla fall. E e är bra hen med hans nätter och morgonar har blivit mkt mkt bättre även om vi inte är framme riktigt ännu.

Schemat idag:

07:00 morgon
07:30 Välling
08:45 Sova 45 min
11:15 Mat
12:00 Sova 1,5h
14:15 Mellis
15:40 sova 20 min
17:15 Mat
18:30 Nattslurk
18:50 Sängen

Är det dax att ändra fm till 20min?? När går man till två lurar?? Och hur klarar de att vara vakan hela em??

Det passar oss absolut bäst att ha lång luren från 12 kan sträcka mig till 12:30 eftersom vår lille O sover middag då.

Hoppas att ngn kan komma med lite tips!

Tack! :heart:
Stolt mamma till:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Nähe....ja jag antar att det jag frågar om inte värt att bry sig om alls, jag bara e dum!!! :oops: fattar hinten :? . Jag tackar alla som tidigare hjälpt mig!

Kram på er!
Stolt mamma till:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Nelly

Det är klart att det är värt att bry sig om, :oops: och du är INTE dum :!:

Det är jag som är glömsk :oops: jag läste nämligen din fråga, och tänkte svara vid ett senare tillfälle. Är minst sagt usel på att hjälpa med scheman, och har faktiskt inte ens full koll på antal sömntimmar etc så jag tänkte först ta reda på att jag inte skrev "hittepå" i mitt svar. Men sen har jag inte varit så aktiv på forumet på sistone, så det bara glömdes bort :oops:
Men nu kommer ett litet svar, lite sent

Två lurar brukar man gå över till någonstans mellan 7-9 månader i de flesta fall.
Om du gör det kan det vara läge att kanske ha em luren 2 timmar, och flytta fram den något, kanske till 12.30-13.00, till 14.30, 15.00, så då blir det 4 timmar innan natten...

No hard feelings :wink:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Elsaviola

No hard feelings at all, men jag kände att ingen brydde sig att svara efter 8 dagar och jag kände mig osäker och jag kände att det e inte helt enklet att få till det på 2 samtidigt (helt ärligt, är tok avis på dem som har gjort detta på ett barn åt gången!!!!! :cry: )

Och du är ju verkligen inte den ända so hade kunnat savar mig eller hur??

Nu e jag tillbaka tror jag, jag har mått rätt kasst den sista tiden, känner mig inte så stark som jag borde. En liten O som tok-testar mig hela tiden och så de två små som kräver sitt. Fast jag ska säga att det är tyvärr min brist på tålamod/kreativitet/uthållighet vad det gäller lille O och han trots som dränerar mig på energi och gör att jag inte alls e den mamma jag vill vara.

Jag har läst och försökt göra som alla kloka säger men han e smart den lille herrn oxå :D så klart (mammas gosse he he he)

Mitt i alltihopa så vill han inte ha blöja mer men han vägrar bajsa på potta/toa och jag har försökt det mesta. Plus att jag vet inte hur jag ska hinna sitta där inne med honom och sjunga/ läsa mm för E&M finns ju oxå. ha pottan i v-rummet går inte med E&M :D

Vad ska jag göra????? Får väl leta upp lite blöjtrådar här inne.

Kram kram
Stolt mamma till:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"