Ramsan "tar" inte... vad ska vi göra?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Jo det går faktiskt bättre. Nu har jag pratat med grannarna oxå... bad dem mycket snällt och vänligt om att inte borra när hon sover, om det skulle gå bra för dem. Och det var inga problem. Så jag har lagt ner alla onda planer :lol:

Imorse försov sig min man som skulle ta morgonen och jag vaknade 08,20 och märkte att han sov fortfarande, och Tilda med då så klart... PANIK!!! ALLT står och rasar med schemat har man ju hört.

Men även om hon inte böev väckt förrän halv nio så har dagen fungerat bra! Hon sov nästan en timme på dagen.

Och igår sov hon 1 tim o 10 min i sträck efter jag lagt henne på dagsvilan!!! Seger! [-o<
Mamma till Tilda 2007-11-08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vilka härliga kvällsnyheter :D :!:

Tack!

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Hej! har gått ett tag nu och jag ville bara berätta att Tilda ÄNTLIGEN sover på dagen! Även om hon någon gång vaknar till så somnar hon om igen istället för att skrika tiden ut. Men visst har vi haft bakslag och det är nog inte sista gången, men huvudsaken är att hon kanske 96% av dagarna sover tiden ut.

Jag har fortfarande lite huvudbry om hur vi ska göra för att hon inte ska skrika sig till sömns på dagen och kvällen. Vi VET att hon är arg, inget annat men det känns ändå lite jobbigt att hon inte riktigt kan njuta av att få gå och lägga sig. Vi kan inte heller busa överdrivet på kvällen för då har hon lärt sig att det är läggning på gång så då blir hon tvär. Vi fortsätter helt enkelt lek som vanligt på dagen utan att göra någon större sak av att man ska gå och lägga sig.

Tilläggas ska att hon endast protesterar några minuter på kvällen och kanske HÖGST tio min på dagen. Men jag undrar bara om det finns ngt knep för att få henne att förstå att det är underbart att sova. Annars är vi kanonnöjda och stolta över oss själva :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Vad roligt att höra från dig, och att det går så BRA! Grattis till ett jättefint jobb :!:

De ledsna läggningarna försvinner. Tro mig! Men en del små tjurstövlar :heart: tar lite längre tid på sig att "lära" sig somna nöjda. Lägg extra mycket krut på skrattet till gonattet, se till att hon är riktigt trött i magen av skratt när du lägger henne. Och var GLAD när du ramsar dig ut, le och ramsa högt! Du vet - attityden :wink: .
mammaMia82 skrev: Annars är vi kanonnöjda och stolta över oss själva :lol:
Det ska ni absolut vara - mycket!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammaMia82

Nu är vi här igen..

Inlägg av mammaMia82 »

Hej igen! Det var ett bra tag sedan jag skrev och det är för allt har fungerat så bra! Det gör det mestadels fortfarande men nu har man blivit bortskämd med att allt fungerar och blir därför orolig för minsta lilla. Tilda hade en period när hon precis börjat på dagis då hon var dödstrött på kvällarna. Det ledde till att hon med glädje gick och lade sig och somnade utan gnäll (eller bara kort gnäll). Men nu är hon van vid dagis och piggare.
Hon går fortfarande och lägger sig vid gott humör och tycker att det är skönt att få sova. Hon tar sin nalle och går till sängen själv. Hon lägger sig till rätta och jag solfjädrar kort. Hon är supernöjd. Tills jag släpper och går. Då blir hon skogstokig!! Hon skriker som besatt och är jättearg, och ibland inbillar jag mig att hon låter lite ledsen. Jag ramsar ut men hon är så arg så hon vägrar lyssna. Senaste kvällarna har det pågått i ca 15-20 min, vilket ärmycket jämfört med innan då det tog max 5 min. Vi har nu lärt oss att hon alltid kommer protestera när vi går, hon är så envis så vi tror inte hon kommer sluta med det i första taget. Men att hon protesterar så länge tycker jag är lite jobbigt.

Tillägas ska att hon är värsta trotsbarnet nu. Särskilt med mig... så fort hon inte får osm hon vill eller saker inte går hennes väg så slänger hon sig på marken och skriker... Kan detta hänga ihop?...
miar70
Kontakt:

Re: Nu är vi här igen..

Inlägg av miar70 »

:D Hej igen :!:

Vad roligt att höra från dig, och vad skönt att allt funkat så bra för er! Bra jobbat :thumbsup:
mammaMia82 skrev:Tillägas ska att hon är värsta trotsbarnet nu. Särskilt med mig... så fort hon inte får osm hon vill eller saker inte går hennes väg så slänger hon sig på marken och skriker... Kan detta hänga ihop?...
Jepp. Jag är fullständigt övertygad om att hon trotsar i samband med läggningen, det "hör till" trotsen att ifrågasätta de mest självklara saker och ting. Jag har själv haft en liten fia som kvällstrotsade med HÖG volym, och ju mer jag gjorde desto värre blev det :? .

Vi gjorde så att vi hade en flaska med vatten bredvid sängen så hon kunde dricka om hon blev törstig, för det var ofta hon skrek efter vatten. Så det gäller att förutse och förebygga det man kan.

Det viktiga är att DU är som vanligt, du vet att hon kan det här. Så rejält med skratt och bus som vanligt, och när du går ut med ramsan så gå och gör något som låter för att visa att du finns därute och för att visa att världen fortsätter snurra trots hennes ilska.

Har du läst den klistrade tråden om trotssömnfnurror?
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Kram så länge!

Mia
mammaMia82

Tack för svar

Inlägg av mammaMia82 »

Jo jag har läst tråden om trots... stämmer på Tilda. :roll: Det känns ändå bra att veta att det inte är läggningen i sig som hon tycker är jobbig. För när jag säger att vi ska gå och sova så går hon ju som sagt självmant och tycker nästan att det är en skön kul grej. Men dte är först när jag går som hon protesterar. Och det högt.. idag tog det 10 min. Helt ok ändå för en trotstjej :D

Hon har även börjat vakna tidigt på morgonen.. eller ja, allt är ju relativt. Hon vaknar ca 15 min före hon ska upp. Men förut har vi behövt väcka henne VARJE morgon.. är lite oroligt att det ska eskalera. Jag brukar inte göra ngt på morgonen nu när hon vaknar tidigt. För hon blir bara ännu värre om jag ramsar. Och hon är inte så arg, mest gnällig. Tills lkut går vi in med väckarklockan. Då är hon hur glad som helst.

Kram kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med dig, tio minuter är inget för en trotstjej :wink:

:idea: Jag kan berätta hur jag gjorde när mina små pinglor fick för sig att börja dagen för tidigt, i höstas tror jag det var. Jag ställde helt enkelt klockan på dryga halvtimmen tidigare, så att det var den som fick väcka. Sen flyttade jag fram klockan en kvart i taget tills vi var i mål :wink: .

Så du skulle kunna ställa klockan på drygt en kvart tidigare bara för att få väcka Tilda, och göra det tre, fyra dagar i rad och sen flytta fram fem minuter eller så i taget.

Kram Mia
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Tack för tipset! Det ska jag absolut göra! Vi har egentligen små bekymmer med tanke på hur vi hade det förut, och hur andra föräldrar har dte ibland. Men man blir som sagt bortskämd när det väl fungerar så bra och är lite rädd att förlora det :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är lätt att bli bortskämd, men du har rätt - det är bättre att mota Olle i grind och göra nåt åt småproblem innan de hinner bli storproblem!

Kram och hoppas allt går bra!

Mia
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Nu har det totalkraschat... De senaste kvällarna har min man fått ta läggnigarna för jag pallar inte. Igår skrek hon ca 20 min innan han gick in och solfjäådrade tills hon somnat. Då vaknade hon igen så fort han släppte, men lugnade ner sig inom 10 min. Idag är dagvilan helt körd. Jag skulle lägga henne som vanligt vid halv tolv. Hon skriker fortfarande (nu är klockan halv ett) Det är lögn i h*vete att få henne att somna. Hon ligger och skriker efter mig och hetsar upp sig så att hon hulkar. Jag har gått in och solfjädrat tills hon somnade, men så fort jag släppte så började cirkusen igen. Nu vet jag inte vad vi ska göra!! Dessutom vaknade hon 06.30 imorse.. en halvtimme innan hon ska upp. Kvart i sju gick jag in med väckarklockan. Jag tror inte det kommer fungera att väcka henne tidigare så vi hinner först med klockan. Sover bara mindre och mindre timmar per dygn nu...

Är det värmen? Är det trotsen? Är det min osäkerhet? (vilket inte fanns i början men har ökat nu när dte inte går så bra) Är det för att hon blir vaggad till söömns i vagnen på dagis?... Vad ska vi göra?!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mammaMia!

Hur går det för er?

Jag har fräschat upp mitt minne lite och gått igenom tråden lite snabbt, och tycker mig ana rätt mycket osäkerhet och lite bergochdalbana... Vi tjatar så ofta om attityden härinne, och det är inte helt lätt att ta till sig det alla gånger. Men saken är den att när man som förälder väl hittar attityden, känner sig trygg och säker i det man gör - ja, då sover barnet och nöjer sig!

Så jag måste få be dig att läsa två trådar ordentligt:

Förhållningssättet
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Säkerhet är trygghet:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kram Mia
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Nej det går inte bra alls. Vi har fastnat i negativt tänkande. Tilda är så OTROLIGT mammig nu och kräver att hon är "på" mig hela dygnet. Därför har vi börjat med att hon är ensam hemma med pappa på kvällarna samt att han tar läggningen (jag är så ruskigt osäker just nu och har absolut inte rätta attityden). Men det fungerar inte dte heller. Ikväll tog det en timmes tokskrik innan min man fick gå in och solfjädra henne långt in i sömnen. Släpper man för fort blir hon ännu värre än innan.

Jag vet allt om hur viktig attityden är och att allt hänger på den. Det är just det som får mig att få lite panik. För jag vet inte hur jag ska få tillbaka attityden. Jag vet inte heller vad som hände som fick henne att vägra sova på kvällarna och tycka att separationen är så jobbig. Det är nämligen jusy separationen som hon verkar tycka illa om. Det är samma sak när jag lämnar henne på dagis. Hon gråter och klamrar sig fast vid min hals och jag är nästan tvungen att rycka bort henne... Känns inte speciellt kul.

Jag har haft en bra aäkerhet tills för några kvällar sedan... när dte börjar ta över 15 min av tokskrik så skär det i hjärtat och ångesten kommer krypande som ett svart moln. Hur får jag bort de negativa tankarna då? Hur odlar jag attityden på nytt utan att falla in på tanken att "det kommer bli en jobbig läggning"? Hur kan jag få mig själv att tro att det ska bli en bra läggning när de senaste har varit katastrof och statistiken säger att det kommer bli lika illa ikväll?

Det är lite som att säga "tänk inte på en rosa elefant"... jag får INTE tänka att det kommer att bli en jobbig läggning... men just i det ögonblicket tänket jag ju det...
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

En sak till... som det står i den här tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

så har vi gjort hela tiden. När hon skrikit har vi inte gjort någonting. hon har fått ta hand om det själv. Men nu hjälper inte det heller. Hon håller på länge även om vi inte ingriper alls. Och hon trotsar inte alls för själva läggningen. Hon trotsar om att vi lämnar henne ensam i rummet. Hon vill att vi ska stå kvar och solfjädra henne. Så gör vi då rätt i att lägga en nöjd Tilda i sängen. Kort solfjäder och gå med ramsa (4 gånger inkl. bekräftelse). Och så helt sonika vänta ut henne? Hur länge hon är skriker och hetsar upp sig? Om hon trotsar på dagarna vaken tid, ska vi då gå undan med henne för att markera att vi inte accepterar beteendet?
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Sitter och läser tills ögonen blöder... hittade ett tips (till en mamma med exakt samma beteende på sitt barn som Tilda på kvällarna, dvs är jättenöjd med att gå och sova och få en solfjäder men studsar upp och är arg/ledsen när man går. Och inte verkar tro att man är trygg även om inte mamma är där) Hon sa att man skulle ge en kort solfjäder och sedan tänka UT UT UT och ramsa tills hon tystnar. Även om det blir MÅNGA ramsor. Ska vi oxå prova det?... vet att jag skrivit många frågor nu på kort tid, men känner mig lite panikslagen över att det går sååå dåligt!![/quote]
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "