"Hinn-hunnäjj" släng dig i väggen ;

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Alexandra
Kontakt:

"Hinn-hunnäjj" släng dig i väggen ;

Inlägg av Alexandra »

För ett tag sedan läste jag och skrattade gott med våra småttingars språkutveckling - mamma Anna (?) fick uppmaningen Hinn-hunnäjj av sin dotter vilket visade sig vara vindruvor...

Själv har jag i ett par veckor tampats med följande problem:

Virve öppnar kylskåpsdörren och sträcker upp en hand, tittar på mig och uppmanar "not". Jag begriper ingenting, lyfter upp Virve och ser om hon kan visa mig "not", men hon hittar visst inte heller... och blir lite frustrerad. Scenariot upprepar sig dagligen och jag kan för mitt liv inte begripa vad "not" är för något :shock: . Virve blir mer och mer förbannad att det ska vara så svårt att fixa fram lite "not"!? ](*,)
Så en dag i affären, Virve har fått en egen liten vagn som hon stolt skjuter omkring på. Vid fruktdiskarna har de ett erbjudande på 2 askar vindruvor, så jag tar 2 askar, lägger en i min vagn och en till Virve ... som Överlyckligt sträcker sig ner efter dem och utbrister "NOT!" #-o

Jag säger bara en sak "Hinn-hunnäjj" släng dig i väggen :wink: :wink: ! :lol: :wink:

Sedemera har oxå uppdagats att "bot" betyder physalis... Man kan ju bara undra - vart får de allt ifrån!? :lol:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
lillan

Inlägg av lillan »

:lol:
Det var gulligt!!!
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
mia75

Inlägg av mia75 »

Emil har uppfunnit ett universal ord. GÅTTU! Det betyder det han mest av allt vill ha just då. Inte alltid så lätt att tolka... :? oftast är det flytande margarin som vi brukar ha på maten. Men det kan också vara senap eller glass...
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: :lol: :lol:

Jaså, Idas hinn-hunnäj fick smäll på käften där du! :D :D :D
Man kan ju åtminstone ANA en LITEN likhet med hinn-hunnäj och vindruvor, även om betoningen låg på HUNN, men NOT?? :shock:
Nädu, den är inte lätt att knäcka :D

När äldsta flickan Clara var liten gick hon och pladdrade om LOLLA hit och LOLLA dit, vi fattade ingenting i flera månader. Vad kunde hon mena med det? Jodå, till slut knäckte sambon det! Hon menade sig själv.
Lolla, betydde Clara! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: :lol: :lol:

Haha, ungefär som Sagas "blotti"...=köttbullar... den tog tid... :lol:
lillan

Inlägg av lillan »

*skratt*...det är finurliga saker som kommer ur barnamun, kommer ihåg min son höll på att skämma ut mig inför min farfar som är djupt troende.
Min son kommer inflygandes ungefär i 2 års ålder, och skriker: FY FAN!
Jag blev som sagt knallröd i ansiktet :oops: och skulle just som förklara att så säger man inte, när han tar tag i min hand och pekar ut på himlen...
- Fyfan! säger han igen...
Farfar min skrattade och säger:
-Jo ser du...ett FLYGPLAN....
Tänk att det kan vara så enkelt ibland åxå...*ler*
Lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Lenamari

Inlägg av Lenamari »

Vilket påminner mig om lilla barnet som pekade ut genom fönstret och ropade -SE SATAN!!! Pingstvän-innan blev något upprörd innan hon begrep att barnet menade ... skatan! :P
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skrattar så magmusklerna hoppar :lol:

Tänker på mitt barn nummer sju, som döptes till Aurora. Hur i fridens dar skulle hon uttala sitt namn :?: Det blev AAA-DA-LULLE.

Själv mamma i dag och nära de trettio "heter" hon fortfarande Lulle... :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Min lilla tös har precis lärt sig säga sin kusin Felicias namn, på 18-månadersvis. FISEN får kusinen heta :lol: :oops: tills lillan lär sig bättre *fnissar*
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Här har vi mest ord som går att förstå än så länge, men jag kom att tänka på kompisens dotter som kom inspringande när jag var och hälsade på. Hon får syn på sin mamma och hojtar klart och tydligt "JAVLA MAMMA!" :shock:.

Jag blev lätt chockad, tösen brukade vara go och rar, men hennes mamma såg helt oberörd ut och gick till kylskåpet. Hon hojtade egentligen "Jag vill ha marmelad!"... :roll:

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Gäst

Inlägg av Gäst »

När jag var liten stod det klart och tydligt BROK på marabous mjölkchockladrullar. Det hade jag sett. Så då fick chockladen heta BROK. Men bara om det kom i rullform. Undrar varför det inte längre står BROK någonstans på dessa rullar? :? Har kollat, men nej... :roll:
cajed
Kontakt:

Inlägg av cajed »

Denna då !

Blev hämtade av goda vänner på Landvetter. Pojken fram i bilbarnstol och 3vuxna ihopklämda i baksätet. Jag i mitten. När vi kör förbi en nyss gödslad åker utbrister lillen och pekar på mig med ett stort leende på läpparna.
- Har duuuuuuuuuu fiset?
Mamma till Linnea född 050725. www.jpk.dinstudio.se
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"