amma, sova i egen säng, utföra kursen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lillan123
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 17:09

amma, sova i egen säng, utföra kursen?

Inlägg av lillan123 »

hej! vi funderar på att utföra kursen på våran 8 månaders son. han sover väldigt bra på nätterna, han sover jämte mig (mamma) och jag ammar honom väldigt många gånger på nätterna vilket jag är lite trött på. men han somnar om direkt när han får bröstet så vi får ju sova. men jag tänkte kan man genomföra kuren för jag vill att han ska lära sig sova i sin säng samt att sluta amma på nätterna och få mer regelbundna tider? har lånat hem boken och läst igenom den lite snabbt. tack för svar :) MVH /Linda
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Hej och välkommen
Självklart kan du genomföra kuren på din son. Du skriver att du lånat Sova hela natten boken, det är bra. Läs på ordentligt innan du genomför kuren så att du känner att attityden finns där. Låna gärna hem Barnaboken också, den är otroligt bra och lärorik. Det är bra om du spikar ett schema för sov och ättider under dagen. Sonen kommer att äta mycket mer under dagen då småätandet under natten förstår aptiten på dagen. Om ni inte har andningslarm så tycker jag ni ska hyra eller köpa ett. Jag vet inte hur du ställer dig till att låta sonen sova på mage, men det är annars det vi rekommendera.
Hör av dig igen och berätta hur det går.
Lycka till
/Sköldis
:wink:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Förstör ska det stå :oops:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
lillan123
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 17:09

Inlägg av lillan123 »

tack så mycket för ditt svar :) han har sovit mycket på mag sen han var liten, han hade ont i magen när han var liten och det hjälpte otroligt bra när vi började ha honom på magen. så det blir inga problem med det. men jag ska läsa på ordentligt innan, det måste även min sambo göra tycker jag! mvh Linda
lillan123
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 17:09

Inlägg av lillan123 »

såg nu att jag hade skrivigt kursen! haha. kuren ska det ju självklart vara!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Skriv alla frågor i samma tråd så blir det lättare när man kan läsa allt samlat :thumbsup: .

Jag klistrar in en fråga:
hej! och tack för ett jätte bra forum,
vi ska kura våran 9 månaders son nu på trosdag och jag känner mig verkligen taggad inför detta då det ska genomföras
men sen såg jag i almanackan att vi ska bort 1 natt över midsommar och sova i husvag, går det bra ändå eller ska vi stanna hemma? man ska ju ta det lugnt och inte ha så mycket på schemat de första 4 dagarna och uppföljningsveckan?! vad tror ni?
tacksam för svar
Tänker jag rätt att er uppföljningsvecka är slut dagen efter midsommarafton? I så fall känner jag att det är lite magstarkt att sova i husvagn borta så tätt inpå kuren. Men känn vad ni tycker känns bra, det finns inga "rätt " och "fel". Kan vara så att han undrar lite extra och att det blir stressande för er att inte vara på hemmaplan. Men om man själv gör saker med en självklarhet så brukar barnen köpa det också. Så det beror på hur coola ni är, själv hade jag nog velat ha det mer stabilt innan jag åkte på äventyr.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Klistrar in din schemafråga här också så stänger vi de andra två trådarna:
tack så mycket
som det är idag så sover han inte på några bestämda tider.
men jag har funderat lite och än så länge ser schemat ut såhär:

7.30 vakna
7.45 frukost
9.15-10.00 sova
10.30 äta
13.00 äta
13.30- 15.00 sova
16.30 äta
18.30- 19.30 bad, skoj, nattslurk

vad tror du om det? mvh/Linda
Schemat ser toppen ut tycker jag! Kan ju se om du tror han blir hungrig inför första luren när det var ett tag sedan frukost, men det kan du justera efter hand.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillan123
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 17:09

Inlägg av lillan123 »

ja, det stämmer nog med dagen där, eller hur räknar man? vi börjar kura imorgon, räknar man från torsdag eller fredag?
jag känner att vi får se lite hur det går nästa vecka, så får vi se. för jag vill inte flytta fram det till veckan efter midsommar, nu är jag inställd på att genomföra/börja kura imorgon!
är lite nervös ärligt talat, tänker att jag inte kommer klara av att höra honom skrika, som AW skrivigt i boken så har ammande mammor knappt hört sina barn skrika och det stämmer. nu ger jag han bröstet så fort han bara gnyr till typ!
ja, det ska bli så skönt när vi kommit in en bit på kuren!
schemat låter ju bra då. då kör vi på det. får se om vi lägger in en måltid senare där då.
tack så mycket för dina svar!
kram linda
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Det viktiga är inte vem som kurar utan att den mest sakliga gör det. Har ni funderat om pappan ska kura? Bara en tanke eftersom du skrev att det kan bli jobbigt att höra honom skrika. Det är så viktigt att han får trygga, övertygande svar så det spelar ingen roll vem som ger svaren. Men om du bestämmer dig för att göra det så kommer det säkert gå jättebra också :wink: .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillan123
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 17:09

Inlägg av lillan123 »

ja, just nu sitter jag här och kurar :D
är jätte trött men får inte sova. det har gått jätte bra hittills, trodde det skulle vara mycket värre. men han ville nog sova själv i lugn och ro, vilket han gör nu.
han har vaknat, och skrikigt men då har jag buffat- ramsat!
jag känner mig rätt stolt hittills faktiskt, att jag klarat av så långt!
självklart ska vi fixa detta :D
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

lillan123 skrev:ja, just nu sitter jag här och kurar :D
är jätte trött men får inte sova. det har gått jätte bra hittills, trodde det skulle vara mycket värre. men han ville nog sova själv i lugn och ro, vilket han gör nu.
han har vaknat, och skrikigt men då har jag buffat- ramsat!
jag känner mig rätt stolt hittills faktiskt, att jag klarat av så långt!
självklart ska vi fixa detta :D

:thumbsup: :heart: :sleep:

Vad kul att höra.
Snart får även du din sköna sömn.
Kram sköldis
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Härligt :thumbsup: , kul att vara igång! Hur gick det i natt?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillan123
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 17:09

Inlägg av lillan123 »

det gick jätte bra inatt. han skrek inte alls mycket. och om han vaknade var jag där och la tillrätta, solfjädrade, buffade om det behövdes och ramsade mig ut. han vaknade rätt många gånger fram till 01.00, sen var det bara en gång vid 4! så vaknade han när vi kom in på morgonen! jag är jätte nöjd.
dagen har gått bra med. vi är lite osäkra på detta med vagningen, men man gör typ samma som på natten? vagnar, skakar handtaget, ramsar- går därifrån samtidigt som man ramsar? men hur länge ska man vagna, när han var lugn och vi slutade- gick, så började han resa sig upp, och vi vågade inte låta honom vara själv ifall han skulle trilla ur, så vi vagnade rätt länge.
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Vad roligt att höra, förstår att du är nöjd! Precis, dagarna gör man samma som natten. Ofta behöver man "backa" lite långsammare än på natten för man får färre tillfällen på sig att slipa på verktygen = övertyga den lille att det faktiskt är skönt att sova.

Kan ni ha sele i vagnen?
Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillan123
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 17:09

Inlägg av lillan123 »

hej! i natt sov han 12 timmar i sträck! helt underbart.är det vanligt att det händer redan andra natten? känns som det är för bra för att vara sant!?

vi har en duo vagn, sån man byter del i. liggdelen är väldigt stor, det finns ingen sele i den. sen har vi sitt delen, som det är sele i . men den går inte lägga helt plant, han sover på mage.
innan vagnade min sambo 20 min tills han somnade. sonen ställer sig upp och börjar leka med vagnens olika delar så fort han går. vet inte om vi ska försöka i sängen istället? gör det något om man vagnar länge?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"