intensiv beteendeterapi vid autism

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

intensiv beteendeterapi vid autism

Inlägg av Mata »

Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tack Mata

Inlägg av inger »

Tack för det fina länktipset. :D
Jag blev alldeles varm när jag läste om Morgan.

Men jag blev lite ledsen också över att man inte satsar fullt ut ens på det som är evidensbaserat. Alla barn som har autism skulle i den bästa av världar bli erbjudna intensiv beteendeterapi.

Jag hoppas och tror att vi kommer att uppleva en stor attitydförändring under de närmaste åren gällande vad man kan f göra för barn med autism, och att man slutar att se det som ett tillstånd som det inte går att göra något åt. Det är ju en myt som bland annat Gillberg planterat in.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

från sista artikeln:

Vid det här laget hade jag svalt tårarna och var mest förbannad. Varför skulle vi betala
10 000-tals kronor för att få en utredning omgående och en behandling som var verksam? Varför betonade inte de svenska autismauktoriteterna att träning ger resultat och att barn med autism visst har stora möjligheter att utvecklas? Varför underströk ingen att barn med samma diagnos kan vara mycket olika varandra, att alla är individer med varierande grad av autistiska symptom, begåvningshinder och tilläggshandikapp?

Samtidigt som John talade, lekte och samspelade allt bättre träffade jag fler barn med liknande problematik som gjorde fantastiska framsteg med intensiv beteendeterapi. Jag blev också djupt tagen av mötet med en älsklig pojke med autism som utvecklats dramatiskt med ett ännu mer intensivt program kallat Son-Rise. Jag träffade en annan pojke som fått igång sin språkutveckling med hörselträning och en tredje som började tala med hjälp av pratapparat och datorhjälpmedel.

Jag kom också i kontakt med en grupp föräldrar vars barn fått ett bättre immunförsvar och mindre magproblem med hjälp av kosttillskott och dieter som uteslöt gluten- och mjölkprodukter, vilket i sin tur hade lett till minskade autistiska symptom. De chattade med amerikanska och brittiska föräldrar i samma situation och vi hittade alla historier på nätet om barn som blivit av med sina autismdiagnoser med hjälp av olika insatser.

Det var här någonstans jag slängde de svartsynta autismböckerna i väggen och bestämde mig för att skriva en egen bok. Om hur mycket det finns att göra för barn med autism och hur långt forskningen, behandlingsmetoderna och pedagogiken faktiskt kommit. Visst kan autism medföra ett väldigt svårt funktionshinder, med livslånga konsekvenser. Men idag finns det många möjligheter att förbättra prognosen och livskvaliteten, bara barnet får diagnos snabbt, bara träningen är intensiv, bara det finns ordentlig kunskap.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tack Mata

Inlägg av inger »

Tack Mata för länktips och referat av artikel.
:heart: Mycket intressant läsning
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Den sista artikeln är ju skriven av författaren till Barnet i glaskulan, Rubin. Den vill jag verkligen läsa. Men inget bibliotek i min närhet har den. Ska kolla upp var man kan hitta den...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Du hittar den

Inlägg av inger »

Du hittar den på adlibris.

Annars brukar biblioteken kunna beställa in böcker från varandra.
Tror att du kan reservera den.
Kolla upp det.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"