krypning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Mariacaroline
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 22:27

krypning

Inlägg av Mariacaroline »

Hej!
Måste bara fråga.. Varför ska man uppmuntra till ålning som ni så hett förespråkar? Min son gör inga som helst tendenser till ålning utan han vill krypa! Står på alla fyra o gungar..Räcker inte det? :roll:
Hälsningar caroline
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Caroline

Det finns två krönikor här på Anna Wahlgrens hemsida som sätter ljus på varför.

Det är " Lägg barnet på mage!" och "Tillbaks på mage".

Ålningen och krypningen utvecklar olika delar av hjärnan. Därför är det inte bra om man "hoppar över" ål-staditet eller kryp-stadiet.

Och på din direkta fråga: Om du vill ha ett barn med en så bra utvecklat hjärna som möjligt, då räcker det inte att han gungar på alla fyra om han inte ålar. Det är vad IAHP skulle svarat. För då kommer han att börja krypa utan att åla.

Jag skulle försökt locka till ålning.

Hälsningar, Hege
Mariacaroline
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 22:27

Inlägg av Mariacaroline »

Hej!
Min son kryper nu! Det jag frågade var räcker det inte med att barnet kryper? Måste han åla innan han börjar krypa? Finns det någon forskning på era teorier? Jag är verkligen ett stort fan av Anna Wahlgrens metoder men jag är oxå väldigt vetgirig? :lol:
Hälsningar Caroline
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Caroline

Det är inte direkt våra teorier. IAHP har forskat på detta i femtio år, och har sett på hjärnskadade barn hur deres hjärnor utvecklas, och i många fall "bygger bro" över hjärnskador när barnet får åla och krypa. De har studerat friska barn över hela världen, bland annat barn som aldrig har fått åla. Ut från vad de lärte av det, så undervisar IAHP nu föräldrar till både friska och hjärnskadda barn i viktigheten av att spedbarn får åla OCH krypa. Ålandet utvecklar en del av hjärnan, krypandet en annan.

IAHP undervisar som sagt i detta, och de har inget av sitt material liggande ute på nätet. Men man kan hänvända sig dit, och fråga om man vill.
www.iahp.org

Hege
Mariacaroline
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 22:27

Inlägg av Mariacaroline »

Ok man tackar!!!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Varsågod :D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "