standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pricken! :D
Vad skönt att det blev en lugn natt!
Pricken745 skrev: Här jobbar vi hårt med attityden sedan mitt sista inlägg.....vilket går bra i vissa stunder och lite sämre i andra.......men är på god väg iaf:-)
Bra! :D Fortsätt så!
Pricken745 skrev: Inatt gick det inte lika bra....hon vaknade vi 2.00 och då fick vi vagna i evigheter......(antagligen för att vi har backa rejält och bara vagnar henne till tyst/lugn och skakar i handtaget och går).......hon är nog ganska så irriterad över att inte bli vagnad så mycket.
Här har du en viktig ledtråd, tycker jag! Du hör att hon är arg, och vet ju att det inte är nån idé att verktyga ett argt barn. Så fortsätt backa. Om hon "fastnar", dvs inte lugnar sig efter ett par minuter, kan du dra på musik så att hon får något annat att tänka på. Och hör du att hon blir ledsen - istället för arg - går du förstås tillbaka och vagnar lugn, skakar och går igen. Och upprepa. Och tänk på att mamma är en superhjälte. :wink:

:idea: Jag skulle gissa på att 5.30 uppvaket beror på att hon är för trött - äldre barn som inte får tillräckligt mycket sömn kan få "nattskräck" och vrålgråta men inte vara kontaktbara. De är liksom varken vakna eller sover. Det sker alltid vid samma tid, för det händer när de ska växla mellan djup sömn och ytlig sömn. Om det är nån sån variant så är det förstås obehagligt (men mer för dig än för henne, för när hon väl vaknar kommer hon inte ihåg att hon har varit ledsen, så söv bara om utan att trösta) men det kommer att ge sig av sig själv när ni får till hennes sömn.

(Jag har själv bara varit med om detta ett par gånger under en resa, men om det händer igen skulle jag kanske satsa på att försöka bryta nattskräcken med musik. Vet inte om nån har provat? Om ni har en stereo med timer kan ni ju programmera den så att musiken börjar ett par minuter innan 5.30. Vet inte om det hjälper men det känns som om det skulle kunna vara värt att testa.)

Pricken745 skrev:Måste bara fråga om det är vanligt fenomen att en drygt 2 månaders bebbe efter SM SM SM SM i 6 veckor inte helt fattat galoppen?????
:lol: Hahaha, du kommer att få svar när du läser min tråd! :wink: Nej, men skämt å sido, så tror jag att en del bebbar ställer väldigt mycket frågor, och det räcker med att man ger ett felaktigt eller tveksamt svar nån gång ibland (vilket både du och jag ju kan erkänna oss skyldiga till, eller hur :?: :cry:) för att de ska känna sig osäkra och fortsätta fråga. Och fråga. Och fråga. Den enda boten är alltså att ge tvärsäkra svar. Alltid.

Om det muntrar upp dig så skriver AW faktiskt i Barnaboken att det är bättre att tveklöst svara fel än att tveksamt svara rätt. Tänk på det när du börjar oroa dig!

:heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej och tack för ditt svar chokladkaninen
...Har börjat läsa din tråd ....och TACK OCH LOC att det inte bara är vi som har problem......och du skriver ju så underbart :)

Här jobbar vi på......... de senaste dagarna har inte varit roliga......lillen har fått tillbaka sin förkylning....så ska till doktorn imron........mycket skrik och mycket strul på alla sovpass......mer än vanligt :cry:

Men det var väldigt skönt att få en förklaring till hennes uppvak kl 5,30 och det kan nog stämma....eftersom hon fortfarande vaknar ofta på sina sovpass får hon nog inte tillräckligt med sömn.
Har insett att vi nog ligger 30 min efter henne i schemat ...så tror att vi får skjuta bak schemat med en 30 min ..så att det blir morgon kl 7.00 istället.....ska avvkata lite än......men tror att det skulle ligga bättre enligt hennes egen .......

:arrow: Läste i din tråd om nattramsa.....Är det för tidigt att börja med det för oss???

:arrow: Tänkte också höra var ni ger nattaslurken? Kan den ges i händelsernas centrum eller är det bättre att ge den i sovrummet där det är tyst och mörkt (så gör vi nu)?

:arrow: Ska man truga bebben med mat vid nattslurken och nattmatnignen också??? Hon brukar nämligen somna väldigt fort ....innan hon egentligen fått i sig så mycket.......så vi trugar och små väcker henne tills hon fåt i sig lite mer. På natten gör vi samma sak........men hon kanske helt enkelt inte är så hungrig på natten...även om hon borde vara det....hon har ju inte fått mat då å 8 h.???

Stoooortm tack igen.......och inatt har jag något att roa mid med/ läsa (din tråd :heart: ) ifall bebben inte sover.

kram :heart: :heart: :heart:
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

oj vad mycket stavfel jag hade i förra inlägget :P
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hoppas att lillan mår bättre! Pricken, vad menar du med nattramsa?

Här hemma ger vi nattslurken i soffan där vi läser en bok och myser en stund. Sedan skratt till godnatt och bus in i sovrummet. Sedan :sleep: Vi brukar inte "truga" med nattslurken utan ser den som en sista påfyllning inför natten. Ibland slurpas det i allt som serveras, ibland inget och ibland bara lite. Däremot serveras så mycket mat som bara går ner under de andra 4 målen under dagen.

När vi hade nattmål så serverades bröst 1, rap och ev blöjbyte, sedan bröst 2 rap och sova vidare. Likadan procedur sedan när vi gick över till flaska på natten.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

hej och tack för svaret:-)

Vet inte själv varför jag skrev nattramsa :oops: ...menar ju bekräftelse ramsa:-)

Kan jag börja med det nu eller är det för tidigt?

kram
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Så här gjorde vi:
Elle skrev:Så här har vi gjort: mellan 3-4 månader har vi sagt ramsan i samband med läggningen och vagnat när hon behövt hjälp fram till nattmålet. Hon sover nu i vagnen i vårt rum men det är BECKMÖRKT och SVALT där inne. Nu vid 4 månader så får hon flytta in i eget rum, men fortfarande sovandes i vagn, vi vagnar bort nattmålet och inför ramsan som regelrätt verktyg. Vi har tänkt behålla vagnen till den hela natten sitter utan uppvak. Jag tycker att det är mycket lättare att vagna så här små juveler. När nätterna sedan sitter så flyttar vi över till spjälsäng och besvarar alla ev frågor med ramsan.
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack för svaret Elle :heart:

Då ska vi också införa det när hon blir 3 månader.

Här har vi haft kaos de senaste dagarna :( Lillen har skrikit sig dagarna igenom och sover dåligt och äter dåligt......Ja en ond cirkel har vi hamnat i :(
Inatt har hon vaknat från 23.30......minst en gång i halvtimmern........ :shock: ..SUCK....förstår ingenting.....hon som brukade sova minst 6 timmar i sträck iaf.... (och då var vi frusterade över att vi inte fick till 8 timmar:-)

Varit en del läkar besök med henne de senaste dagarna......Doktorn trodde att hon eventuellt hade ett hjärtfel (när hon skulle kollas för sin förkylning)...så varit en del tester.........stackars liten :cry: ......men nu är vi sååååååååå lättade efter att ha fått veta att allt är som det ska \:D/

Har inga direkta frågor....skriver bara av mig lite så här mitt i natten.

kram
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt att lillan inte har ett hjärtfel. Hur mår hon nu?

Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

OJ OJ OJ OJ vilken natt vi haft igen :roll: ....börjar faktiskt känna mig helt desperat.........vi klarar ju inte ens 6 timmars nätter för tillfället och hon är snart 11 veckor.......

Jag som har prisat och sålt in SM till hela bekantskapskretsen (t.o.m min mammagrupp har börjat använda sig av SM) och så får vi det inte att funka själva......just nu vill jag bara ge upp och se hur hon skulle bete sig utan SM ....har dock en man som absolut inte vill ge upp. ...... men å andra sidan är det oftast jag som tar nätterna....så han är inte alls lika trött som jag. (han vaknar inte av hennes skrik och när jag väl har vaknat har jag svårt att somna om ...... därav jag som är mest uppe på nätterna:-)

Hon brukar somna om snabbt efter att ha fått mat vid 3.30 ...men börjar sedan sin ytliga sömn 1,5 timmar efter då hon skriker och fäktas och har sig i sömnen.......och det ser så obehagligt ut. Är det någon annans bebbe som gör likadant????

Hon sover ok på dagpassen....men vaknar ofta i skarvarna och somnar inte om själv.....har försökt med alla era råd och tips...... men ändå inte fått det att funka.

Jag vet att man ska ha TÅLAMOD.......men just nu tryter den ](*,) big time.

OJ. vilket klagomail detta blev...... :oops: .....ska ut i det fina vädret och försöka gaska upp mig :D

kram

P.s Tackar Elle som frågar:-) Lillen mår bättre nu......dock ej helt kvitt från förkylningen......men bara lite lite snorig....så snart är hon heeelt frisk igen :heart:
Pricken
Mamma till
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Pricken :D

Har hon kunnat äta ordentligt när hon varit sjuk då :?:

När Havana är sjuk äter hon som en kratta. Klart det inte är lätt att suga med näsan full av snor och ja, aptiten är väl inte den bästa heller när man är förkyld.

Men när Havana håller på att bli bättre så brukar hon ta igen sig, båda vad gäller sömn och mat :!: Dvs hon nästan dubblar sitt matintag och sover med vad jag har börjat kalla för marginalhalvtimme :roll:

Kanske värt att ha i åtanke, nu när hon vaknar så mycket... MER MAT skulle jag tippa på :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

ja....en liten rapport och säkert några frågor på vägen :D :heart:

Här fortsätter vi med SM och vissa dagar går allt utmärkt och vissa dagar verkligen inte utmärkt:-) :? :? :?

De senaste nätterna har väl varit ok.....inatt sov hon faktiskt 8 timmar i sträck \:D/ utan vagning...men för det mesta får vi fortfarande vagna på nätterna och jag vet att det kommer att bli bättre.......men när vi har våra vagningsnätter känner jag mig sååå misslyckad för att vi inte får det att funka. :cry:
Dessutom har vi fortfarande samma problem med att hon vid 5.00 börjar sova sååå oroligt och oftast vaknar av att hon gråter och sedan inte somnar om....vilket också leder till lite för lite sömn.......brukar använda marginalkvartarna på dagen för att kompensera lite. Är det OK???? :?:

Hon är nu 11 veckor och snart borde hon ju klara av 10 timmar utan uppvak....men det känns som om vi är långt ifrån att klara. :?

På dagarna sover hon sina pass.....men vaknar väldigt ofta i skarven.....och JA har försökt med alla tips och råd jag fått.....men dessa skarvar är ENVISA ](*,) ](*,)

På kvällarna har vi fortfarande vårt kvällstrassel......antagligen för att hon strular på de andra sovpassen lite (och antar att det inte krävs så mycket för att småttingarna ska bli övertrötta). Vi lyckas inte få henne att ta en powernap i händelsernas centrum....så idag funderar jag på att vagna henne till en 20 minuters powernap.......Är det ok????

Just nu känns som om vi kommer att få genomgå SOVA HELA NATTEN kuren fastän vi kört SM och det känns ju lite tråkigt.......men vi kämpar på och som tur är så mår lillen mycket bättre nu och är glad igen :P när hon är vaken ....... (förutom vid hennes kvällstrassel:-)

Kram
Pricken
Mamma till
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart man kan vagna till en powernap! Inga problem. Det ÄR en kringelikrokig väg, men jag tror allt att ni kommer till Rom. Se till vad ni har! :D Jag hade aldrig 10 timmar vid tre månader, så stirra dig inte blind på sådant. ( de flesta behåller 04-målet ända tills den hel-långa natten kommer) När det kommer mat i magen om nån månad eller så så kommer längre nätter att sitta som en smäck. Och gör de inte det så behöver di i allafall inte kura i stor stil. Men det tar vi då. :wink:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Pricken745 skrev: Hon är nu 11 veckor och snart borde hon ju klara av 10 timmar utan uppvak....men det känns som om vi är långt ifrån att klara. :?
Inte kan man kräva att liten ska sova utan uppvak! Vaknar gör alla, både barn och vuxna, flera gånger per natt. Det man strävar efter är att lära barnet ta hand om dessa uppvak själv mer och mer. Och då krävs att mamma och pappa har förtroende för lilla barnet. :wink:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

ja....nu var det nog jag som uttryckte mig klantigt :oops: ...jag menade uppvak utan vagning av mamma och pappa.......självklart förstår jag att hon vaknar.........men strävar efter att lillen ska somna om själv........vilket vi inte lyckas med alla nätter precis...... eller dagar heller för den delen :?
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeeej :D

Nu skulle jag behöva lite hjälp [-o< för att rätta till vårt kvällstrassel....Ikväll skrek hon så högt och mycket att jag trodde hon skulle spricka. :cry:

Vi följer schemat nedan

7.00-8.45 vaken 1,45h
8.45.10-15 Sova 1,5h
10.15-12.00 Vaken 1.45
12.00-14.30 Sova 2,5h
14.30-16.15 Vaken 1.45h
16.15-17.00 Sova 45min
17.00-19.30 Vaken 2,5h
19.30-3.30 sova 8h
3.30-4.00 mat 0,5h
4.00-7.00 Sova 3h

:arrow: Vi måste införa en powernap på 20 minuter ....... men vi får inte till det....hon somnar helt enkelt inte #-o och ändå så e hon JÄTTE trött.
Funderar lite på vårt schema ..... jag tänkte att hon skulle få 20 minuter lur vid kl 18.10-18.30 och sedan umgänge och bad och sedan nattslurk kl 19.00 och sova 19.30. Som det är nu är hon alltid övertrött vid nattslurken och när jag väl får henne lugn får hon en 5 min powernap och så äter hon och sover efter det.

Låter det ok med 20 minuter nap så nära inpå läggdags???

:arrow: Ett annat problem vi har är att eftersom hon bara sover 45 minuter vid 16.15 så är hon ju inte jätte hungrig när hon vaknar.......det leder till att hon äter väldigt lite då och ibland undrar jag om hon får i sig tillräckligt till natten???? Några tips på vad vi kan göra eller ändra på schemat???
Nu gör jag så att jag trugar och trugar vid nattslurken......men hon är såååå trött då så svårt att äta mycket då också.

kraaaaaam
Pricken
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"