Hej, nu närmar det sig att vi ska få en tvåa, och denna gången ska vi göra "rätt" från början! Och då jag såg pappan kolla barnvagnar på blocket, kan jag förstå att jag måste få svar på lite praktiska frågor innan jag kan släppa lös honom där igen!
Så följande vill jag ha lite feedback på:
Hur länge brukar bebis sova i vagn inne, innan den kan börja sova i spjälsäng?
Går det att vagna barnvagn med svängbara framhjul, eller är det opraktisk?
Hur länge rekommenderas det att man använder andningslarm?
Hur "gammalt" andningslarm vågar man köpa begagnat?
Får andningslarmets platta plats i en mjuklift till kombivagn?
Tacksam för kommentarer!
Några praktiska frågor
Några praktiska frågor
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
Re: Några praktiska frågor
Så spännande att familjen ska utökas.stora A skrev: Så följande vill jag ha lite feedback på:
Hur länge brukar bebis sova i vagn inne, innan den kan börja sova i spjälsäng?
Går det att vagna barnvagn med svängbara framhjul, eller är det opraktisk?
Hur länge rekommenderas det att man använder andningslarm?
Hur "gammalt" andningslarm vågar man köpa begagnat?
Får andningslarmets platta plats i en mjuklift till kombivagn?
Våra småttingar har sovit i liggvagnen tills de sover 12 tim natt vilket de har gjort vid 4,5 mån och 5,5 mån ålder. Då har vi gått över till spjälsäng och när Sigge föddes fick han flytta in till Emil i hans lilla sovrum.
Favoritvagnen är från Danmark för där är liggdelen större än hos de svenska vagnarna. Det bästa, tycker jag, är att ha en separat liggdel, en rejäl istället får en mjuklift. I liggdelen passar ett Babysense larm bra. Svängbara hjul skulle jag undvika då jag gillar rejäla hjul så att man kan vagna med rätta knycken.
Vi har använt andningslarm tills grabbarna varit ett år gamla. Men de har sovit väldigt bra på nätterna och inte skuttat omkring på larmet som en del små pajsare gör.
Vi köpte ett begagnat Babysense-larm som var använt till ett barn, sen hade Emil det och så lånade vi ut det till en god vän när deras var liten och så har Sigge haft det och snart ska vår tredje använda det. Svårt att svara på frågan men man kan ju alltid testa larmet så det fungerar som det ska.
Om andningslarmets platta får plats i en mjuklift har jag igen aning om faktiskt men det är ju för att jag själv aldrig haft en mjuklift till mina barn.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jag har vagnat med svängbara framhjul, och det har gårr utmärkt, jag har fått låsa dem först bara. MEN det ÄR lättare med de gamla hederliga...
Vi har fått sluta med andninglarmet nu vid niomånader eftersom han alltid kryper ihop längs sidorna i sängen- det larmade var och varannan natt trots två plattor
Vi har haft larmet i mjukliften, det gick bra, men jag upplevde att han kom lite långt upp och att det snabbt blev trångt. Men han har sovit natten i vagga och spjälsäng, så för vår del gick det bra eftersom det bara var dagslurarna och en och annan resenatt...
Vi har fått sluta med andninglarmet nu vid niomånader eftersom han alltid kryper ihop längs sidorna i sängen- det larmade var och varannan natt trots två plattor
Vi har haft larmet i mjukliften, det gick bra, men jag upplevde att han kom lite långt upp och att det snabbt blev trångt. Men han har sovit natten i vagga och spjälsäng, så för vår del gick det bra eftersom det bara var dagslurarna och en och annan resenatt...
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.
Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat