resa långt med nyfödd???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
skaseva

resa långt med nyfödd???

Inlägg av skaseva »

Hej!
Jag är en 40 årig förstagångsmamma som står inför ett svårt val.
Vi bor i franska alperna och vi skulle gärna föda vårt barn här i frankrike där vi har vårt hem och bas. Men de är så konservativa på BB här- ligga på rygg, ta epidural (innan man bett om det) inte dricka ngt nej sug på en tictac och spraya vatten i ansiktet osv och min franska är inte den bästa...

Vi kan föda i Stockholm där vi kan ha en doula (som pratar engelska med brittisk pappa). Men som sagt var vårt hem är här i Alperna så vi vill hem när den efterlängtade är född.
Men frågan är
När är det mest lämligt att resa?
Och hur ska vi resa med flyg en flight på 3 h eller 26h fördelat på natt och eller dag tåg?

Jag har läst att man inte ska flyga med spädbarn första veckan och i fall de är prematur inte det första halvåret. Vuxna andas mera i den 15% syrefattigare kabinen medans spädisar andas som nere på marken. Vill helst åka tåg för att inte utsätta bebben för syrebrist men hur mycket tåg klarar en spädis?
Svårt val! Beräknad välkomst är i januari så vi måste snart ta beslut.
Har någon egna erfarenheter eller råd?

hejhej o tack!
stephanie
stephanie mamma till Tulaani 11 mån
Lenamari

Inlägg av Lenamari »

Hm. Knepig fråga, vet faktiskt inte när spädbarn kan resa. Men - vad jag vet är att du själv inte får flyga hur sent som helst i graviditeten, flygbolagen släpper inte ombord dig om dom tror att det kan bli förlossning på 10 000 m! Bl.a. Kan du inte kontakta MVC här i Sverige och be dem om råd vad gäller bebben? Lycka till!!
PS. Jag flög till England med min flicka (hennes pappa är också engelsman) men då var hon dryga 2 månader. Det gick iallafall finemang. Sen flög hon till USA när hon var 6 månader, ända till Californien. Inga problem alls! DS.
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej stephanie
hm svårt. men som Lenamari säger så får man inte flyga hur sent som helst. tror att vissa bolag har v.28 som gräns. jag antar att ni tänkt åka "hem" precis innan?!

vi tillbringar varje sommar i franska alperna (chamonix). vi bilar alltid ned då vi är borta så länge och vill ha med oss en del saker. förra sommaren bilade vi när vår dotter var knappt 2 månader och det gick hur bra som helst!! nästan lättare att bila än att vara hemma för vi fick struktur på dagarna då vi var tvugna att köra vidare efter diverse matpass. men antar att ni vill komma hem tidigare!

jag skulle kolla upp gränsen för hur liten barnet får vara när man flyger, känner igen en siffra på 3 veckor som jag hörde på BVC men det kan vara helt fel.

en annan fråga, finns det något privat BB där ni bor eller i närheten där man kan få bestämma själv hur man vill ha det? eller finns det någon tolk som du kan få använda dig av och i sådana fall prata med det BB som är aktuellt innan och då tillsammans med tolken? men ni kanske redan har kollat sådant?

om det inte är någon fara för barnet (beroende på hur länge ni vill stanna i sverige) så skulle jag föredra att flyga. dag och natt tåg är inte så roligt med en nyfödd om man inte har egen kupé hela vägen vill säga. det som var skönt med bilen var att jag kunde sitta och amma i lugn och ro, och det var behövligt då jag hade jätte problem med ammningen.

jag hoppas att ni hittar något alternativ som passar! du får gärna berätta vad ni väljer. vi ska ha en till i april och 2 veckor efter utsatt datum så är vi bjudna på 50 års resa till Italien med familjen och vill gärna följa med om det går och barnet inte kommer sent.

lycka till!
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej igen
å grattis!!! det glömde jag i förra inlägget.

vill bara tillägga att ska man åka bil långt med en sådan liten bebis så är det viktigt att stanna ofta då de inte orkar sitta i bilbarnstol så länge. vi fick rekommendation från vår dotters sjukgymnast att max 2,5 timmar och sen stanna om hon inte protesterar tidigare. vi stannade ammade bytte ammade vilket tog 1,5-2tim och sen sov hon 2,5 timmar medan vi körde och sen var det dags att stanna och amma igen.

:D
Sara
VilmaochViggo
skaseva

Inlägg av skaseva »

hej Sarika och Lenamarie,
Tack för era svar!
Jag har som ni förstått redan gjort en del research i ämnet och beslutet att föda i Sverige är taget eftersom de kliniker inom räckhåll i Frankrike inte tillhandahåller 'naturliga' alternativ.

Att ta bilen ner känns inte som ett alternativ för oss med tanke på babyns komfort och säkerhet. men vi ska tänka lite på det iallfall...när du beskriver det låter det ju ok. Min franska läkare rekommenderade ej bil alternativet.
Om vi tar tåget blir det egen kupe/sovvagn som gäller och en sjal över mig och barnet vid amning ett 'rum' som jag tänkt skapa redan innan vi åker så att babyn känner igen sig trots nya ljud och dofter och synintryck...

Vad flygning beträffar kan man flyga förvånadsvärt långt in i graviditeten med de flesta bolag. På Sas kan man flyga upp till v 35 utan läkarintyg och v 36-38 med läkarintyg. men flyga kan vara jobbigt när man är gravid det har jag redan fått erfara.

Att flyga med spädisar är dock klurigt att få vettiga svar på. Jag måste korrigera mig själv, jag skrev fel i tidigare mail. Detta gäller enligt Svenska läkarsällskapets rikstämma 2004.
+ Syremättnaden i kabin luften vid normal flygning är ca 15% (21% på marken)

+ Nyfödda stimuleras ej till andning, de slutar iställer att andas av låg syrgasspänning försvinner vid 10-14 dagars ålder (A Milner, neonatolog London)

+Fullgångna friska spädbarn bör vänta att flyga en vecka för att se att barnet är friskt (British Thoracic Society).

+Prematura spädbarn, som har haft komplikationer, bör inte flyga före korrigerad 6 mån ålder (British Thoracic Society).

Beträffande Spädbarnsdöd
+ man kan flyga kortare flygresor med sitt spädbarn inom europa (Karolinska )
+ om det finns en ökad riskså är den mycket liten (Ward PlattMP, Newcastle)
+ stor enkät till föräldrar till alla barn som dött före 1 års ålder inkl SIDS. Inget av spädbarnen som dött hade flugit månaden före dödsfallet.
+ undvik långflygningar , åtminstone före ett halv års ålder (Karolinska)

Jag vill inte utsätta barnet för syre brist så klart! Om det inte vore för det att jag vill föda i sverige men bo i frankrike så hade jag inte rest överhuvudtaget så tidigt i babyns liv. men hellre en förlossning där jag är aktiv och känner mig trygg och jag inte sätter mig på tvären och 'hindrar' bebben och en knölig hemresa.
Vi har dock inte betämt hur vi ska resa hem så synpunkter, erfarenheter och förslag är välkomna.
Och Sarika vi bor strax utanför Chamonix...och bebben kommer i januari då passet ofta är stängt en vecka eller så pgrav snö och då blir det att föda hemma ....hmmm... stockholm känns lättare det är ju vårt första barn Och gratulerar till din bebbe 2!
hejhej
stephanie
stephanie mamma till Tulaani 11 mån
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen
ja sverige verkar ju bäst som du säger!! Och nej föda hemma ofrivilligt är nog inge kul.

Flygning - ni vet ju inte än när barnet kommer om det blir för tidigt eller inte och flygalternativet beror ju på när ni tänker åka hem dvs hur gammalt barnet hunnit bli. Men klart det enklaste sättet då det inte handlar om så många timmar innan ni är hemma igen.

Tåg - är ju skönt då ni reser samtidigt som ni sköter om den nyfödda dvs ni förlorar ingen tid på att stanna. Och ett dygn är ju inte så långt även om det skulle vara jobbigt.

Bil - ni kan ju välja själva när ni stannar och var mm. Det finns bilbarnstolar till nyfödda som är som en korg med nät över, dvs de kan ligga raklånga i den och man har den i baksätet där man spänner fast den. Nackdelen med bil den årstiden ert barn kommer är ju att det är snö, halt och mörkt! Det är ju inte som att åka på sommaren som vi gjort.

Jag tycker det lutar åt tåg. Då kan ni också båda ägna er åt er lilla nyfödda familjemedlem :D Och det är trots allt bara drygt ett dygn.

Lycka till med vad ni beslutar!
Sara
VilmaochViggo
Sarika

Inlägg av Sarika »

var för snabb på tangenterna igen....vill bara tacka för informationen du delade med dig gällande flyg med små barn. stort tack!
Sara
VilmaochViggo
sita

Inlägg av sita »

Hej!
Det verkar redan som ni lost problemet, men jag kan ju ge mitt input anda. Jag skulle flytta till Indonesien med min son nar han foddes. det ar en 24 timmars resa med ca 16 timmar i luften. Min barnmorska sa att jag skulle vanta i tre veckor. men att det sen var helt ok att flyga. Jag flog med honom forst nar han var 5 manader, och det gick bra, dessutom far man sangar till barnen om man bokar det i forvag. min kompis flog med sin son till Kina nar han var 2 manader och en annan van flyttade till USA nar deras var 4 veckor.
Nybliven mamma till en son f?dd 050329
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D

En fråga bara - är du så säker på att det är hopplöst att föda i Frankrike? Man kan inte vara okunnig där om Pierre Vellay och den "riktiga" psykoprofylaxen (som verkligen inte alltid tillämpas här hemma heller). Och hur som helst har du ju en hel del att säga till om själv, både här och där. I handling, om man säger :wink:

Din oro för flygresan är ett oroväckande argument i sig, tycker jag.

I Barnaboken redogör jag efter bästa förmåga för psykoprofylaxträningen som man kan tillämpa, och föda efter, varhelst man befinner sig i världen.

LYCKA TILL :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"