Hur länge behövs modersmjölsersättningen?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hur länge behövs modersmjölsersättningen?

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Ebbe är snart 5 månader och tycker mycket mycket om mat! Amningen var jättetrixig då han var väldigt skrikig vid bröstet, så har det även fortgott med flaskan. Han verkar inte vara vidare förtjust i flytande föda :wink: Mat däremot, oh my! Han vräääker i sig! :shock: och smaskar å njuter.

Arvid ammade jag länge så jag funderarde aldrig på hur länge de behöver erstättning/bröstmjölk. Han älskar ju mat så jag hade ju enkelt kunnat ta bort flaskan helt och mata på liksom, MEN hur länge behöver han modersmjölksersättningen? KUNDE ju frågat på bvc men tycker aldrig jag får vettiga svar :roll: . Tänkte se vad ni har för råd först :!: :D

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är lite utanför min kompetens, men barn har svårt att få den näring de behöver bara genom mat när de växer så mycket i halvårsåldern. De (allra, allra flesta) behöver någon/några berikade produkter per dag eller amning. De är mera näringstäta än den vanliga maten och har en opitmal näringsammansättning (framförallt är det järna och fettsyror som de inte riktigt får i sig).

Gillas inte flaskan är ju pulvergrötarna samma sak (i stort sett), men kanske skulle välling gå hem bättre?
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej Sara!
Ja, jag skrev kanske lite slarvigt. För egentligen tänker jag ju inte ta bort all flaskmat. Menade mest om jag behövde oroa mig för just det här med näring.

Just nu äter han såhär:

07 ca 160 ml ersättning (kan variera mellan 120 och 200 ml)
11 ca 120-160 ml ersättning, 100 g ekologisk risgröt med grönsaker samt 100 g ekologiskt mosad frukt (hipp)
14:30 ca 80 ml ersättning, 1 dl äpplegröt samt ett par matskedar katrinplommonpuré
17:30 1 liten burk ekologisk morots-palsternackspuré/morots-potatispuré samt 100 g ekologisk mosad frukt (hipp)
19 här varierar det ganska mycket men gör 220 ml mild havrevälling och han äter mellan 100 och 200 ml.

Så sammanlagt får han ju bara i sig MAX 400 ml ersättning. Det är väl det i sig som jag funderar på, om det är för lite för hans ålder.

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det ser absolut lagom ut! :thumbsup:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Tack! Ja, jag kan ju inte mer än erbjuda tänker jag. Men det är roligare att tugga i sig kalorierna, hälsar Ebbe :lol: :wink:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Eller glöfsa :wink:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

blivandemamma skrev:Eller glöfsa :wink:
Jodå. Och det håller ju i sig... :shock: Edvard åt potatismos med nävarna igår. Hurra. :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

När Leia var liten frågade jag en barnläkare om detta med ersättning. Hon svarade att om barnet i övrigt åt varierat (välling, gröt, puré etc.) kunde man sluta med ersättningen vid 6 månader.

Härligt att Edvard tycker så mycket om att prova olika sorters mat :D

Här har vi Lani 8 månader som fortfarande lever på enbart välling och med visst inslag av fruktpuré... Precis som storasyster Lussi men idag äter hon det mesta så jag tar det hela med ro.

:heart: Kram från Nancy
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och själv har jag också haft en liten sort som tyckte det där med att slurpa i sig födan var rätt trist. Och blev överlycklig när fastare föda kom in på programmet. Och var ett riktigt litet matvrak. Det var min stora också, men han gillade bröstmjölken betydligt mer än lilltufsan. Så det kan helt klart variera :D .
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

:D Tack för era svar!
klart man äter potatismos med händerna :lol: 8)

Nytt problem dock. Ebbe har fått utslag på kroppen. Rött och blossande. Små prickar. Så nu får vi väl börja om igen med maten och utesluta allergi. Usch vad orolig jag blir. Tänkte mest på överkänslighet mot c-vitamin. Har både jag och maken. Ebbe får ju i sig en hel del c-vitamin per dag. :roll: kan det vara så enkelt? Tycker nämligen det är nästan helt borta på morgonen/fm. Han får ju inte mat förrän 11. Dessförinnan ersättning och på kvällen välling....

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kliar?
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Ja, speciellt på kvällen tycker jag. Då kliar han sig i nacken/hårbotten.
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

hej igen,
inga nya exem idag då han enbart druckit ersättning och ätit mild havregröt. Exemen ser rödfnasiga och torra ut nu.

Funderat mycket (kanske för mycket) och kommit att tänka på att Arvid är väldigt lös i magen. Aldrig vattniga diaréer men alltid kladdigt bajs. Han är heller ingen tungviktare och börjar då fundera på om det kanske är så att han också kan ha någon form av allergi?

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Svårt att svara på sådär bara. De där små har ju en förfärlig massa virus att drabbas av och ett jäkligt valhänt immunförsvar också. Ett virus kan bli lite av varje (prickar, kräk, diarré, feber etc). Men visst kan det vara en känslighet också.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hmm! Jag pratar alltså om två olika barn :lol: Exemen hade Ebbe, som verkar ha försvunnit när vi tog bort annan kost än gröten, ersättningen och vällingen. Tänkte försiktigt presentera var och en nu för att se var det eventuellt kan fela.

Arvid är 2 år, och det var han som ständigt är lös i magen. Sett det som att han kanske helt enkelt har sådan mage. Men hur vet man att det inte är en allergi?

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"