Funderingar kring allmän förskola

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Funderingar kring allmän förskola

Inlägg av kvacke »

Hej kloka vänner!

Wilma blir 4 år till hösten och har fått dagisplacering. Jag tycker det känns super konstigt att lämna henne på förskola när vi är hemma med Oscar men min Mathias tycker att det kunde vara kul för henne att vara där några timmar i veckan.

Hur tänker ni andra med 4åringar som går hemma med mindre syskon? Blir det förskola för eran del?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Åsa!

Oline började när hon var prick fyra och Alice när hon var drygt 3½ och de går på kommunala föriset här på byn.

De går 8-12 tre dagar i veckan, och 9-12 en dag. Alltså 15 h/vecka.

Och de tycker det är superroligt, de får träffa kompisar, göra utflykter, de har gympa och skogsdagar, pyssledagar och sagodagar! De får packa ryggan varje kväll och verkligen längtar dit varje dag.
Jag tror absolut inte att det är ett måste, men samtidigt tror jag det är bra om barnen får göra små "utflykter" från flocken i den här åldern.

Ofta tror jag det är svårare för mamma / pappa att släppa taget än vad det är för barnen :wink:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Jag kan tycka att det beror lite på vilka tider man får ha barnet där, som är avgörande. I alla fall var det så i vårt fall, när Maja föddes. William var då drygt 5 år, han hade gått på dagis innan, och skulle få fortsätta som 15-timmarsbarn. Men tiderna för allmän förskola, den avgiftsfria, var mellan 8 och 11... Innan jag hade lämnat Anton i skolan och gått till dagis var klockan i regel närmare 9. Och sen skulle han hämtas kl 11, mitt i sagoläsningen innan lunchen. William tyckte det var jättetråkigt att inte få vara kvar och äta med de andra barnen, och att jag alltid kom mitt i sagan. Jag hade kunnat valt att ha honom där 3 dagar i veckan mellan 9 och 14, men ville spara de pengarna då det i den här kommunen är full taxa som gäller oavsett tid.

Det slutade med att han gick på kyrkis 2 dagar/vecka (bättre tider, 9-11), och på dagis 1-2 dagar/vecka.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Tack för era svar! :D

Jag pratade med förskolan idag och de har att man får välja på att ha tre timmar varje dag eller 6 timmar mån, ons, fre ena veckan och tis, tors veckan efter.

Vi har i alla fall bestämt oss för att hon ska få börja till hösten. Jag önskar att det inte vore så men Mathias är hemma med barnen och han har fått bestämma. Tyvärr kunde vi inte enas riktigt. Det blir inte förrän i oktober efterson vi ska till Grekland hela september och vi kommer antagligen börja med 3 timmar 3 dagar i veckan. Jag tror hon kommer få kanonkul och det är 7 andra 05or på samma avdelning. Men jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hela dagisgrejen och varför man väljer att lämna bort sina barn frivilligt...

Jaja det blir säkert bra men det har gråtits många tårar nu ikväll sen vi tog beslutet. Fjantmamma! :lol: :wink: :shock:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Jag har full förståelse för hur du känner dig! :) Och bara för att de har vissa timmar på dagiset, behöver man ju inte utnyttja alla ;) Det kommer säkert att bli jättebra och roligt för Wilma, det gäller bara för mamman att odla attityden lite ;)

Kram :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

Ej Dagis

Inlägg av kalinka »

Hej!
Jag tykker som du det kjänns väldigt konstigt att lämna min 4-åring på all.förskola samtidigt som jag går hemma med en två-åring och även väntar nr.tre. Vi har derfor bestämt att han skall va hemma med oss även nästa år...sen får vi se...det största problemet är ju att hitta lekkompisar i samma ålder..hadde bare alle som va hemma hatt sina stora barn hemma hadde det ju inte varit nåt problem...ocg så mycket roligare med lite liv på gatan.

Tråkigt att föräldrar idag har blivit så lata att ungarna måste tilbringa hela livet på institutioner.....
Hemmamamma -83
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Hej kvacke! :heart:

Mina två stora har gått tre timmar tre dagar i veckan från fyra års ålder på allmän. Samma barn som de gått på dagis med har de sedan hamnat i samma klass som i "skolan".

Min tredje karamell kommer också att få börja men han är inte aaaalls lika intresserad. Än. Han är en riktig hemmakatt och hans sociala behov fylls gott och väl av alla syskon och släktingar.Jag tycker dock att han verkar mer och mer intresserad, han är ju inte fyra än och killar är ju ibland lite senare (om man nu prompt ska jämfölra). Han kommer att få plats på det dagis som ligger bredvid skolan där både Jaja och Nike går och det tror jag blir toppen. Han får känna sig stor på riktigt (när de andra två går till skolan, tappar tänder på löpande band och inkasserar guldpengar åt höger och vänster har Milo lagt pärlor i vatten, utifall... :lol: ) och börja träna på att göra egna sociala utflykter utan släkten.

Men jag förstår din känsla. Verkar det inte roligt för henne är det ju bara att skippa, eller hur? Ni är ju hemma. Ni kommer ju knappt att klara er utan henne men tänk vad bra när hon kommer hem och kan hjälpa er med alla bestyr. :heart: :D

Eller som Nike och jag diskuterade:
- Varför går jag så lite på dagis jämfört med Vilma?
- För vi vill också hinna träffa dig.
- Men de andra barnen då?
- De måste vara där för att deras föräldrar jobbar men du är där för att det är roligt.
-Jaha, vad bra, för det är det!

Kram Jannika
kattklo

Inlägg av kattklo »

:lol: Om jag fick välja hade jag gärna varit med K 24-7, haft henne på mig som en känguru-unge och pussat 50 gånger per minut.
Men det vill ju inte hon! :shock: :lol:
Så det där med vad som känns rätt i magen och vad som känns rätt i ens unges mage... det är ju inte alltid 100% lika. :shock: -gubben där också!
Onekligen en lärdom...
Min tös, som är ett år yngre än din börjar snart, snart, alldeles strax, vara fullkomligt mogen för förskola 15 timmar i veckan!
Det märker jag.
Och det handlar ju då mest om att hon vill ha fler vuxna att studera, fler barn i olika åldrar att se upp till och jämnåriga att leka rollspel med.
Skulle vi kunna tillfredsställa det utan dagis så skulle det gå lika bra.
Nu går ju inte det tyvärr, där vi bor.
Kram katten
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"