Hej
Jag behöver lite råd. Vår 3 1/2 veckor gamla dotter har startat kvällsklubb. Min mjölkproduktion hade en kris i helgen (antagligen den som kommer vid 2-3 veckor då aptiten på de små ökar). Men nu funkar standardmodellen igen var fjärde timme på dagen. Hon sover 2tim - 2,5tim mellan amningarna och allt går fint tills kvällen kommer. Oftast sover hon lite kortare efter amningen kl 17. Det brukar bli 1,5 tim. Sedan vid amningen kl.21 så börjar hon på slutet härja med bröstvårtan. Även om jag ammar mer än 2 tim kommer hon inte till ro. Igår var hon vaken flera timmar efteråt. Skrek inte så mycket, men var klar vaken och aktiv. Vagna funkade inte och först vid 1-tiden fick jag buffningen att funka. Efter det sov hon 7 timmar i sträck.... Vad gör jag för fel?
kvällstrassel
kvällstrassel
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
Hur mycket sömn får hon totalt på en dag ungefär? De där riktigt små är svåra att styra: hon kanske är lite pigg på kvällen än så länge och inte riktigt har fattat det där med dag och natt... Å andra sidan verkar hon verkligen ha gjort det eftersom hon senare sov 7 timmar i sträck
. Det är ju jättejättebra! Det hände aldrig med min pojke (men då körde jag inte standardmodellen heller).
Jag tycker att det verkar gå jättebra för er men det kanske är nån annan som har nåt klurigt tips.
Lycka till i fortsättningen och var stolt över dig själv som månar om din lilla flickas goda nattsömn. Det är ni värda allihop.
Jag tycker att det verkar gå jättebra för er men det kanske är nån annan som har nåt klurigt tips.
Lycka till i fortsättningen och var stolt över dig själv som månar om din lilla flickas goda nattsömn. Det är ni värda allihop.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kanske att hon hinner bli lite för trött för att orka äta ordentligt på kvällen? Det går inte att klämma in en liten 5- eller 20-minuters powernap innan? Eller kanske starta 20.30 med det målet (ojoj, det är kanske inte okej enligt standardmodellen, jag har inte kört den). Med tanke på att hon inte sover 2-2,5 timme innan kvällens vakenperiod skulle jag gissa på att hon är både hungrig och trött och att det trasslar därför men jag är verkligen ingen expert, vi har trasslat enormt med amningarna hela tiden (sk lat bebis med magont). 
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du gör inget fel, AnnaPanna - lilla barnet växer, "bara"; hon går igenom/har gått igenom den egentliga födelsen och blir lätt övertrött, vilket kan ta sig synbarligen kolossalt energiska, "vakna" uttryck. Det är helt enligt regelboken
Hjälp henne genom att tidigarelägga kl 21-målet - en halvtimme kan göra all skillnad här, eller rentav en timme. Alternativet är en liten lur mitt i sista målet/målen . Jag tycker jag har beskrivit rätt bra i Barnaboken hur man kan göra (och varför). Du är så duktig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022