Kurstart skärtorsdag!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Skickar Styrkekramar både till den lilla stumpan och även till er mammor!! Det är inget kul när dom söta små är sjuka, men jag hoppas att allt ordnar sig med hosta och slem!! Håller med Emma om det hon skriver och kan verkligen rekommendera rödlöken!!
*kramar i massor* :heart:
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Tack!

Mira har väldigt många uppvak, både dag som natt, oftast klarar hon det själv mn vi undrar ju varför hon vaknar o frågar.. Blir kanske bättre när hon e frisk.

I natt höll jag på att avbryta kuren, gjorde så ont i mig när hon vaknade o INTE kom till ro. Funderade dock varje gång på lternativen.- Varken hon eller vi skulle må bättre av att hon låg mellan oss (på rygg då dessutom) och hon behövde ju sömnen, inte sitta med nån av oss i soffan. Så som kompremiss gick jag in 2ggr när hon somnat och skulle lägga ett litet örngott där hon dregglat, då hade liten hasat ner så mkt (e ju en backe i sängen) mn inget dreggel. Båda gångerna lyfte jag bara upp henne.

Vi forsätter kuren, sova är det hon behöver allra mest nu, och lugn o ro. Vi får sitta mkt i soffan idag o mysa o ÄTA, ska proppsa på att hon ska äta mkt ersättning idag istället för mat. Dt kan ju vara så att hon har lite ont i halsen av allt hostande.

Kram alla för hjälp o pepp o stöd. Guld värt/m
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Inlägg av KajsaK »

Det var länge sedan vi kurade men jag slinker ändå in här då och då. Vill bara säga att jag känner igen mig så mycket i vad du säger om att stå och plågas på natten, undra varför vaknar dom nu då, älta alternativen lite till (som man ju varje gång kommer på inte är några alternativ...). Och kommer fram till någon kompromiss och går in någon gång extra istället, det är så det måste funka tycker jag, man hittar sina egna gränser och varianter.

Lycka till med fortsättningen, det kommer att gå fint!

/Kajsa
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Första 11h natten UTAN uppvak!
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Regnbågsmammor! skrev:Första 11h natten UTAN uppvak!
:thumbsup: =D> =D> =D> :heart:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Tackar o bockar! :D
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Nu har vi genomgått 11 dagar och behöver få lite nya svar på nya frågor.

Det tar ALLTID ca 10minuter för Mira att somna, ska vi lägga henne 10 min tidigare eller kommer det att fixa sig tillslut? För vi kan inte väcka 10min senare för hon vaknar alltid till när det e dags nämligen.. Vi hinner oftast inte in utan hör att hon har vaknat o då e det partay in i rummet..

Vist kan vi byta blöjor i sängen o byta lakan om det e för blött, men hur vet vi att vi behöver det när hon ligger i eget rum.. I morse vaknade hon vid kvart i 5 och somnade aldrig om.. Hon låg mest o snackade o var inte alls arg eller särskilt frågeviss.. kl 7 upptäckte vi att hon bajsat. Jag hade då påminnt några gånger och gjort ersättning i köket för att avleda, allt enligt "reglerna" mn hon somnade inte...

Några tips? Vi kan inte ha det så att hon ska ta 10min på sig att somna i all oändlighet (ja några månader kan vi väll traglar..) för hur gör vi tex om vi e på restaurang på dagen. Då kan hon inte ligga där o skrika 10min utan då måste jag gå ut. Vänta 10 min på sömn, 10 min stilla o sen kan vi gå in... nja länns inte helt lockande. Kan låta lite egoistiskt tänkt men så ser våra dagar ut, vi är ute o flänger, e det inte fika så e det promenader med andra föräldrar o då kan vi ju inte be alla stanna 20min ...

Brukar det alltså vara vanligt att det tar lång tid att somna så här i början?

Mvh Mamma M o Mamma F
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Jag kan ju se hur mina barn är och hur jag själv är. Ibland somnar vi på stutts och ibland så tar det en stund. Men min minsta som är den som fortfarande sover middag ligger ju inte och skriker. Han ligger lugnt och stilla, pillar på täcket och suger på sin tumme tills han somnar. Snart kommer er lilla plutta sluta skrika men kanske ligga vaken en liten stund innan hon somnar, så som de flesta gör.

Om jag är ute och flänger så brukar han få somna medan vagnen rullar om det är så att vi är påväg någon stanns. Om vi är vid ett fik så får han somna stillatsående.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Tack Ida!

:?: "Vist kan vi byta blöjor i sängen o byta lakan om det e för blött, men hur vet vi att vi behöver det när hon ligger i eget rum.. I morse vaknade hon vid kvart i 5 och somnade aldrig om.. Hon låg mest o snackade o var inte alls arg eller särskilt frågeviss.. kl 7 upptäckte vi att hon bajsat. Jag hade då påminnt några gånger och gjort ersättning i köket för att avleda, allt enligt "reglerna" mn hon somnade inte... "
:?:

Helt ok med lite snack när dt läggs o på morgonen mn hur ska vi räkna då? Första luren idag snackade hon nöjt i en kvart-20minuter... vaknade efter 30 minuter (10min efter ordinarie väckning..) då tog jag upp henne...
I morse låg hon o snackade i 30min mellan 6-6.30, gick in för att kolla blöja o om det var mkt dreggel.. inget dregel o tom blöja. Gjorde besked o ramsade ut. Då somnade hon o vaknade 06:57, då gj0orde jag morgon..

Några ideer?
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Får se om jag svarar på rätt saker, hojta annars. Ni behöver inte räkna exakta tider på natten, bara lägg och väck/gå in på rätt tider enligt schemat så är det problemet löst. Ni ger förutsättningarna och resten är upp till henne. Ang. lurarna så om det tar mindre än 15 min så förlänger ni bara med så många minuter det tog att somna. Mer än 15 min = korta ner till närmsta naturliga sömnpass. Blev det klarare?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

MIra ville INTE somna stillastående i vagnen på stora dagsluren så tillslut fick jag ge upp o gå ett varv runt huset. Då somnade hon o sov i 20minuter, sen gick Mamma F med henne 40minuter då sov hon inte så mkt o sen ville hon typ inte sova mer... Vi fick ta upp henne en halvtimme tidigare för då låg hon å vrålade i vagnen.. vad gör vi för fel!!

Jag lät henne skrika 15min o la till o med om beskedet inna jag gav mig..

Det e mkt krångel med dagslurarna egentligen.. Hon vaknar gärna 10min för tidigt o somnar 10-15min för sent..o hon diggar inte att ligga i vagnen.
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Har nu läst hela tråden och sett 3 scheman, hoppas nu jag har det korrekta i bakhuvudet :?
Hur går det med välling i ersättningen, äter hon mer än smakisar?
Många som haft dagsömns problem är övverens om att MAT var nyckeln, ge lite blandat mellan majs/ris välling/gröt och spannmålsbaserad så blir det inte så mycket gluten.

Glöm inte att Mira vill inget, det är ni mammor som lär henne :wink:

Mammor :!: focusera nu på allt BRA, Mira mår bra, Mira sover xxx timmar varje natt, Mira utvecklas, utforskar och älskas,
ja,ja ibland funkar inte dagsömnen till fullo men det kommer, det är lätt att ha överkoncentration, ni vill väl, det vet jag, men släpp överkoncentrationen och NJUT :heart:
Summa sumarum så tror jag att ni kan lösa mycket genom att ge henne mer MAT.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Hej

Oj så glutan kan vara boven tror du??

Hon får havrevälling inblandat i ersättningen, ett mått per 220ml. Och hon äter verkligen mkt, både ersättning, mat o gröt! Där har det verkligen hänt grejor. Får kanske testa att ge henne en extra slurk strax innan lurarna?

Ta hand om dig/ MM
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej


Tror inte gluten är boven, men det kan vara bra att tänka på att inte ge för mycket gluten både välling, gröt mm.

Tycker du kan öka vällingmmängden till 2-3 mått och ge mer mat på mattiderna.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Nej det e inte klockrent!

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Var e magin som vi i hemlighet hoppats på? Kan det vara så att allt faller på att vi inte klarade av att sollfjädra?

Dagslurarna krånglar verkligen. O ja vi försökker se positivt o vara nöjda med den tiden hon faktiskt sover eller e lugn i sängen men faktum e att det inte går att gå bort o ha henne sovande under dagslurarna, att hon vägrar somna i stillastående vagn o att hon kan skrika i 25minuter trots en ordentlig ramsa o besked. De går inte att vänta tills hon lugnat ner sig och ta upp henne, då skulle hon kunna ligga i evigheter o vråla.

Vi kan inte avbryta kren heller för när den fungerar så e det fantastiskt o vi ser ingen anan lösning. Men det går inte att undgå att det inte e så enkelt att hon somnar när det e rätt tid o blir lugn av våra ramsor.

Hur ska vi göra i sommar om vi ska köra långt med bilden, hon somar inte om i bilen när vi varit borta på middag o hon somat där o vi ska köra hem. Flyga när det inte sovtid?

Sova varsom helst vid rätt tid? Vad gör vi för fel?

Tack för att ni finns <3


/mamma m
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"