nån som har tips på bra sovtider?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pojkmamman2

nån som har tips på bra sovtider?

Inlägg av pojkmamman2 »

hejsan!!!! finns det nån här som har lust att hjälpa?
vi kurade vår minsta prins som nu är 7,5 månad i början av februari, det har gått lite hackigt men vi kom en bit på vägen och det blir bättre! men vi har kört fast lite...
börjar med att visa hans schema som det BORDE vara :wink:
7.00 vakna
9-9.45 sova
11.30-13.00 sova
15.15-16.00 sova
19.00 natt

detta var ju när han var 5 mån och det märks ju stor skillnad på hur han orkar mer...men problemet är att han ALLTID vaknar kl 6 och det är omöjligt att få han att somna om(mkt beror säkert på att han lägger sig tidigare). på eftermiddagen vid början av 17-tiden är han såååå trött och det slutar alltid med att han ligger redan vid 18.15-18.30!
och jag har märkt att om han får sova till 16 så sover han mkt sämre på natten...men han orkar inget på kvällen ändå?? :roll: sover han för mkt? det är så svårt att hålla schemat för han är ju supertrött redan vid 8 på morgonen och oftast så somnar han på väg till dagis och sover då ca 20 min och allt blr rubbat för dagen...skulle önska ett liten schemaförslag... :)
det enda som är och inte går att rubba på är tiden då vi åker för att lämna syskon på dagis kl 8.45 åker vi och hämtning kl 13.45..åker alltid bil och han vaknar alltid när man stannar bilen.
jättetacksam för svar :)
mysen 7,5 mån kurades i feb-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag tror percis som du säger att eftersom ni lägger honom redan 18.15 så är det inget konstigt att vakna 06.00. Sedan om jag räknat rätt så ligger det 30 minuter för mycket på schema. Jag skulle hålla schematiderna stenhårt under ett par dagar och ta bort 30 minuter så tror jag allt sätter sig.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Skulle också sägar att i mina ögon ser schemat bra ut som du har.

Ida

www.sovgott.net
pojkmamman2

Inlägg av pojkmamman2 »

tack för svar! :)
och gomorron!!! :wink:
jo jag hade nog lite bråttom med att skriva ser jag :oops: att få honom att sova vid 9 går inte, för då är det dagislämningen...det brukar bli högst en kvart...sen är han jättetrött och somnar för långa luren redan strax innan 11...det är det som blivit så struligt att alla tider är ändrade och jag kan inte hålla honom vaken i bilen..samma på eftermiddagen, då somnar han (försöker hålla han vaken..) i bilen och sover samma där..ca en kvart bara och somnar lite dåligt inför sista luren som jag inte kan lägga senare än till 15.30 för annars sover han inte på natten! hmm..så det gamla schemat funkar inte så bra..hur många timmar ska en 7,5 mån ha per dygn? för det blir väl för lite att ha alltsom allt 2 timmar på dagen och som det är nu ca 11,5 på natten? :roll:
att han läggs vid 18.30 oftast är för att han skriker sig blå av övertrötthet..det är så jobbigt för syskonen här hemma som inte får sitt på kvällarna för all energi går åt att hålla mysen glad :wink: slutar med att alla är ledsna och det är ett smärre kaos! jättetacksam för ett schemaförslag eller andra tips som kanske man inte tänker på :?:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

En tanke från mig är att ha natt 18.00-06.00. Då blir första luren 8.00-8.45 passar med dagis. lunchluren kanske kan ligga 11.15-12.45 och eftermidaggsluren 15.00-15.20. Vad säger du?

En 7 månaders brukar ha ungefär 14,5 timmars sömn per dag.

Ida

www.sovgott.net
pojkmamman2

Inlägg av pojkmamman2 »

hej!
ja det kanske skulle vara bra, kanske inte går att göra så mkt annat bara det att 18 är lite tidigt....får fundera lite :) tack för svar!
Madde K

Inlägg av Madde K »

Hej!
Jag försökte också förgäves att få min son att skjuta på sömnen, dvs sova lite längre på morgonen och lägga sig lite senare på kvällen. Men det var bara för mig att inse att han är morgonpigg. Vaknar prick sex, pigg som en mört, sover sedan 08.00-08.45. Detta är jätte bra egentligen, för då har jag 45 min på mig att duscha, fixa med storasyrran innan vi ska till dagis osv. Sen får han lite mellis när vi är tillbaka från dagis runt 9.15. Lunch kl 11.00. Sova middag 11.30. Jag låter honom sova hur länge han vill. Minst två h sover han, har i stället tagit bort eftermiddags luren. Han pigg och glad hela eftermiddagen utan lur ändå. Fast när han var sju månader, så sov han också en stund på eftermiddagen (c:a 20 min).
Mellis 14.15, middag 17.00 och kvällsmat 18.00. Tätt mellan de sista målen, men han är i en tillväxtfas nu och äter som en häst! Annars brukar jag bara amma då vid sex, men nu får han gröt i stället.
Sover natt 18.30.
Hoppas du hittar en lösning som passar din lille och resten av familjen!
Ina född i maj 2005, kurad i jan -2006
Edvin född i juni 2008, kurad i jan -2009, omkuras just nu!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"