Min grabb på 21 mån har en stor tendens till att snöa in på vissa saker som är för honom väldigt intressanta. Grävmaskiner, bommarna på järnvägsövergångar, kap- och klyvmaskiner, sopbil + soptunnor m.m. Jag förmodar att det är vanligt men ibland är det så mycket så jag vill ändå skriva om det.
Han har ett fantastiskt ordförråd och pratar stundvis meningar på 4-5 ord och drar sig inte för några ord. Men det är detta otroliga upprepande. Vi tittar ofta "live" på alla dessa saker, vi bekräftar, berättar och pratar om allt han tar upp men det räcker inte. Det enda som han nästan har tappat intresset för är bommarna vid järnvägen...
Han har också efter att alltid varit väldigt stark, självständig och modig blivit mer uppmärksam på alla sorters ljud. Tex. tvättmaskinen, när den centrifugerar så är det läskigt/spännande. Det gäller även små, små ljud.
För några veckor sedan hade han antagligen falskkrupp och jag var så rädd att han inte skulle få luft så vi installerade larmet igen. Gissa om jag glömde att stänga av det och gissa om lilleman blev fundersam över vad nu detta var. Det pratar han fortfarande om och ser lite bekymrad och fundersam ut.
Jag har berättat MÅNGA gånger att larmet är borta men också att det är bra att ha larm o.s.v.
Människor som han aldrig eller sällan mött blir han blyg inför. Jag tar hans hand och berättar helt enkelt för honom vem detta är i hans marknivå och låter honom sedan vara. Det brukar släppa efter en liten stund.
Samtidigt när vi var på ett stort köpcentrum så sprang han iväg (efter en liten stilla stund) och brydde sig inte alls om mig. Fastän det är mycket sällan han är där. Och fastän det kom människor han aldrig träffat. DÅ minsann var han näst intill lika kavat som alltid. När mamman skulle kolla på påsk pynt...
Som man kan se i min profil väntas det ett litet syskon om bara några dagar. Och jag vet ju att det om något, är en stor omställning i en familj, så jag vill kunna hjälpa honom på bästa sätt, nu när han är i denna fas.
Det jag är mest "orolig" över är all upprepning. Är det vanligt att det pratas flera ggr/dag i månader om samma saker? Är det någon som känner igen sig?