Läsproblem

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
camilla
Inlägg: 293
Blev medlem: fre 07 jan 2005, 13:55

Läsproblem

Inlägg av camilla »

Hej!
Mina tjejer 4,5 ar gar i spansk förskola vilket skiljer sig fran den svenska dagisverksamheten en hel del. De har börjat läsa, vokaler och nu även ord som papa osv. Med sig hem far de varje fredag en läsläxa och det gar INTE bra. Fórst och främst för att de inte vill/tycker det e kul och oxa för att det känns som att de inte förstar. Vi upprepar och tragglar hur varje bokstav later för sig och hur de later ihop men det gar liksom inte. Att det blir sa svart för dem gör ju givetvis det hela väldigt traumatiskt med grat och "jag kan INTE!!" och jag tror att de verkligen inte kan, de har inte kapaciteten/mognaden att första detta. Hur som helst sa känns det inte som att denna undervisningsmetod ger nagot resultat och sa kom jag ihag att jag läst om IAHP här pa sidan och undrar nu alltsa om detta kunde vara ett alternativ för oss? Det verkar som att alla börjar da deras barn är mindre än vad mina är och undrar da alltsa om jag skall anpassa proceduren till deras alder? Sedan har jag en urkorkad fraga...om man inte fragar barnet "Vad star det här?" hur vet man da att de lärt sig vad det star? Var kan jag hitta bästa information om att starta upp och komma igang?
Tack
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Absolut! Detta är även för er.

Läs i tråden "How to teach your baby...", där hittar du det du behöver.

Barnen är inte för stora. De lär sig bara inte lika snabbt som en ett-åring. Men de lär sig.

Lycka till!
camilla
Inlägg: 293
Blev medlem: fre 07 jan 2005, 13:55

Inlägg av camilla »

Hej igen!
Boken är beställd men jag är nu sa inspirerad av detta att jag maste dra igang genast (bäst att smida medans järnet är varmt). Har köpt papper och tuschpenna och nu börjat skriva kort som jag nu i em tänkte visa för barnen. Har nu ett par praktiska fragor da jag ju ännu inte har boken.
Jag har ju tvillingar; skall jag visa dem orden en och en eller kan det ske med bada samtidigt? Som jag fattat det hela skall jag nu välja 5 ord fran kroppskategorin (tex) och visa dessa 3 ggr/dag i 5 dagar, riktigt? Och efter detta kan jag da utöka med yterligare 5 ord fran en annan kategori och da alltsa ha 2 lässessioner 3 ggr/dag? De kort som skall bytas ut fran kroppskategorin, byts de ut alla pa en gang eller en om dagen? Dsa mina kroppsord tar slut sa faller denna kategori helt bort och ersätts av en annan?
Nu ^¨ar ju mina barn ganska stora sa jag vet inte om jag skall följa bebisschemat eller köra längre/kortare sessioner...
Vill bara tillägga en sak; läste om stavsvarigheter och läslärning med denna metod och maste säga att det borde vara lättare att lära sig stava bade svenska och engelska med denna metod eftersom dessa 2 sprak inte har klara stavningsregler ex shore och sure later ju likadant fast skrivs helt olika sa med hjälp av ljudning kan man inte lära sig skriva dessa ord korrekt utan man maste memorisera stavningen, bara en tanke...
Tacksam för svar!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Camilla

Bara ett kort svar:
Allt du har observerat är riktig.
När du byter ut ord från kategorier så byter du ett ord om dagen.
Två barn kan man visa samtidigt om det går. Du bestämmer. Annars får du springa efter dem och visa för en i taget. Alltså dubbelt så månge lässessioner.

Prova dig fram om du ska göra bebisversionen, eller den för lite större barn. Du ser vad dina tycker bäst om. Det är när de är mest uppmärksam.
Lite uppmärksamhet=något görs fel. Prova då på att visa/göra på annat sätt.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "