Nyttan av krypbräda

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nancy

Nyttan av krypbräda

Inlägg av Nancy »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15335

I den länkade tråden kan man bl.a. läsa om ”krypbrädan” och hur man bygger en sådan. Brädan används inom IAHP till flera olika saker. Har man en nyfödd kan brädan användas redan på BB och det lär finnas dom som låter bebisarna sova i dem nattetid. För det skall man nog ha lite tjockare skumgummi än vad jag har dock.

Har man en liten större bebis som har svårt att komma på hur man tar sig framåt på golvet kan brädan användas för att ge hjälp på traven. Det var anledningen till att morfar byggde den då Leia var ca 8 månader och inte hade lärt sig åla eller krypa ännu.

Med fantastisk uppbackning från Hege lärde vi oss hur vi skulle uppmuntra Leia till förflyttning. Vi höjde upp ena änden på brädan så att även en liten rörelse fick Leia att glida framåt. Snart lärde hon sig att hon kunde påverka förflyttningen via sina rörelser och successivt sänkte vi brädan. Den dag hon ålade på golvet var en lycklig dag och än större den dag hon tog sina första riktiga krypsteg.

Mellantösen Lussi tillbringade mycket tid på mage redan från början men då på vår tjocka vardagsrumsmatta eftersom jag tyckte det var kallt direkt på golvet. Med facit i hand hade det varit mycket smartare att ha henne i krypbrädan eftersom både mattor och filtar hindrar ålning.

:idea: Det var det faktum att lilla Lani kräks mycket som jag äntligen fattade hur användbar brädan är redan från start.

:arrow: Kräks barnet är det lätt att torka brädan.

:arrow: Man kan anpassa lutningen till allt från "rutschkana" till plant läge.

:arrow: Det känns mycket mysigare att vintertid lägga en liten 3-4 månaders i en ombonad bräda än direkt på ett kallt golv (när vi bodde i lägenhet var dock golven varmare).

:arrow: Bebisen känns lite ”skyddad” i och med brädans kanter. Detta hindrar dock inte storasyskon från att leka i brädan. Första dagen vi tog fram den lekte Leia och Lussi i brädan hela dagen.

:arrow: Bebisen lär sig att dra sig framåt och särskilt om man preparerat brädan med trevliga föremål, gärna sådant som låter och prasslar om man lyckas få fatt i dem.

:arrow: Skumgummit under klädseln gör att brädan är tillräckligt hård för att efterlikna golvet men tillräckligt mjuk för att bebisen inte skall slå huvudet så hårt när den börjar rulla runt från mage till rygg.

:arrow: Brädan inbjuder till att äldre syskon kan ”leka” med bebisen eftersom det är mysigt att lägga sig i brädan och vara med och stötta bebisens försök att ta sig fram.

:heart: Kram från Nancy
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Fantastisk rapport!! Jag ryser nestan. Vilken lycka att du hittade hit!

Kram, Hege
(influensasjuk...)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Hege :heart:

Vad hade vår tillvaro varit utan Dig :?:

Krya-på-sig-kramar i massor från Nancy med familj :heart:
gabriella77
Inlägg: 90
Blev medlem: ons 03 sep 2008, 13:25
Ort: Stockholm

Inlägg av gabriella77 »

Detta låter intressant! Min unge kräks mycket och kommer inte en meter framåt när vi lägger henne på golvet framför en spegel eller med matmutor eller med en superglad och uppmuntrande mamma framför. Just nu rör hon sig enbart bakåt i spjälsängen så hon hamnar under täcket :roll:

Hur får man tag på en krypbräda alt. gör en själv?
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Man gör en själv. Efter barnets storlek (bredden på brädan).
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Jag kommer in och "kapar" lite på tråden.. har läst klistrade trådar om kryp/ålning och inser hur dåligt vi hjälpt vår dotter.. hmm.. :oops:
Hon är 8½ månad och tar sig knappt framåt alls, bakåt däremot kommer hon.. en kryp-bräda?? Hur bred?? Ser att du skrivit "Efter barnets storlek" men hur?? Alltså bredden på brädan = bredden på bäbis x2?? Känner mig lite dum för att jag inte riktigt förstår :oops:
men jag hoppas att man lär så länge man lever :wink:
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Förlåt om jag kapar lite också

Inlägg av galaxen »

men jag ser framför mig dessa små som kryper baklänges... :D
Och minns självklart lilla dottern som gjorde likadant på sin tid.

Om jag inte minns helt fel (det är ju ett bra tag sedan vi var på IAHP) så är barnets bredd x 2 lagom. Det roliga är med dottern att fast det är skoldags i höst så kryper hon när hon ska smita från mig för hon tycker att det går fortare än att gå.
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "