Bebisen verkar missnöjd...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ambra
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 20 aug 2005, 15:39
Ort: Stockholm

Bebisen verkar missnöjd...

Inlägg av ambra »

Under umgänget, mellan matningarna och en stor del av den förlängda halvtimmen då vi försöker hitta på kul saker att roa lillkillen med verkar han ibland väldigt missnöjd, trots att han fått så mycket mat han vill ha och inte kan ha blivit trött än. Han är inte intresserad av sång, prat eller att titta på saker, inte heller ligga på filten för sig själv. Jag blir jätteledsen, jag vill ju att han ska vara nöjd och glad... Hur gör ni andra? Min bebis är en månad gammal.
ambra
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 20 aug 2005, 15:39
Ort: Stockholm

Inlägg av ambra »

Bara därför att jag skrev sådär låg han på golvet och var jättenöjd efter att ha släppt en brakrap!
Morsan
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 12 feb 2005, 22:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Morsan »

Ni håller fortfarande på att lära känna varandra, överaktivera dig inte, det löser sig nog...som i dag! /Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Du lägger honom väl på magen på filten/golvet :?: Han får inte "glömma" arm- och benrörelser från (inne i) magen. Endera ögonblicket kommer han på den svindlande, ansträngande lusten att vilja och faktiskt kunna röra sig framåt, om än aldrig så lite. Det kan bli lite gnöl, av både möda och (tillfällig) frustration, men ingrip inte vid minsta pip. "Muta" i stället - utan att tränga på honom din egen person - med intressanta, färgglada saker inom synhåll men strax utom räckhåll, dvs ca 30-35 cm ifrån hans ansikte :idea:

Se också februarikrönikan 2005 :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ambra
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 20 aug 2005, 15:39
Ort: Stockholm

Inlägg av ambra »

Oooops... jag har faktiskt låtit honom ligga på rygg på filten. :roll: Jag tänkte att han inte kan se så mycket med huvudet liggandes mot golvet... Men jag ska testa det såklart, tack för tipset! Måste också tänka på att inte rusa till honom så fort han visar "missnöje", jag gör det hela tiden, i tron om att han mår dåligt/har tråkigt på något sätt. Jag måste lära mig slappna av!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

Han "mår" ine så mycket än - om du förstår vad jag menar. Han värderar inte och tycker inte. Han är till 100% upptagen med att försöka lära sig den omedelbara världen, den som är eller ska bli hans; känna igen den, återse den, notera sina "bomärken" (varav du är ett, men inte alla :lol: ) etc. Läs gärna "Det psykiska välbefinnandet" i Barnaboken om beduinlägret :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"