Jag tycker att målet är att han blir NÖJD. Han är så liten så nu ska ni bara ge honom känslan av att kunna, att behövas och tillfredställelsen när man har jobbat. Han ska bli nöjd och ta semester.
Du låter honom jobba på, tills du märker att han är nöjd och tar sin semester. Det går ofta ganska fort med mindre barn.
Om du känner dig stressad kanske du måste fundera på varför? Är det för att det blir rörigt, slabbigt, på fel sätt?
Tänk också LÄRA! Han ska lära sig saker han har nytta av sen, när han blir vuxen. Det börjar nu!
Om du lagar mat och tycker att det är stressande med spisen t.ex. ge honom uppgiften att skära grönsaker (med bordskniv än så länge såklart). Presentera den som världens viktigaste grej, och sätt honom vid bordet.
Gillar han att svabba golv, och så varför inte låta honom göra det tills han tröttnar, för det gör han!

Nångång iallafall!
Om tvätten och disken funkar bra så fortsätt med det!
Men tänk också på det jag skrev innan. det behöver inte bara vara stora saker. Små grejer gör också sitt!
man kan behöva hjälp med att hålla nycklar när man ska ut, hitta sina skor, sätta på kranar och tända lampor. Huvudsaken är att det är viktiga, riktiga grejer!
Jag är fullkomligt förälskad i 2-3 årsåldern!
Laga saker är ju nåt som kan få en 2-åring att blir totalt överlycklig.
Man hittar alltid nåt som kan tas loss och sättas dit igen under stor förtjusning!
Nu vet inte jag hur stora storasyskonen är, men det är väldigt bra att ge syskon gemensamma uppgifter. Baka eller laga mat är populärt.
Stärker syskonsammanhållningen och samarbetsförmågan.
Vet många som överraskats över att syskonen inte bråkar överhuvudtaget när de får arbeta tillsammans utan en vuxen inblandad.
miniz skrev:Social delaktighet är svaret pa sa mycket mer än vad man skulle tro!
Ja, nästan löjligt enkelt, men det funkar ju!
Rapportera gärna vidare!
Kram Blomman