Jag ska starta privat familjedaghem!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Muminmamman

Inlägg av Muminmamman »

Hej alla och TACK för allt BERÖM!!!!
Jag blir alldeles rörd! :oops:
Då måste jag också få ösa ur mig lite. :wink: Alla är så härliga här på Annas forum!
Jag går alltid in här och läser lite eller skriver när jag känner mig motarbetad av resten av världen. :roll: Här hittar jag alltid nåt som piggar upp och det ger tröst att det faktiskt finns andra som delar min syn på barn och deras behov. Jag är så glad att ni finns!!! Tack Anna för att du skapat detta härliga forum!
Och Bibban älskade mamma, vad skulle jag göra utan dig?! Puss på dig :heart:
Jag skriver gärna lite hur det går för oss här på forumet!
Jag tycker ju själv att detta är hur spännande och roligt som helst så jag är bara glad om nån vill lyssna.
Nån frågade om barngruppen.
Vi kommer att ha 5,5 platser var. För ett heltidsbarn under 3 år räknar man 1,7 plats. För ett heltidsbarn över 3 år räknar man 1,0 plats, så det beror på hur barngruppen kommer att se ut. Vi räknar väl med att det blir 4-6 barn var. Jag kommer att räkna in mina egna minsta. De kommer jag också att få betalt för! Det är kommunen som betalar och föräldrarna betalar sin föräldraavgift direkt till oss.
Det var lite info till att börja med..
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Så vackert du skriver :oops: :heart: :oops: Tack, tack :lol:

Pris och beröm för detta underbara initiativ, som du nu står i begrepp att genomföra. Särskilt som du inte precis fick någon gratisskjuts in i mål, om man säger :roll:

ALL LYCKA :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej och grattis!

Vilken fin hemsida ni gjort. Jag håller själv på att försöka dra igång privat familjedaghem här i Uppsala. För mig är dock problemet att få tag på ngn att samarbeta med. Framförallt så att man har backup vid sjukdom. Ni har tur som har varandra...

Kanske tjuvar jag några formuleringar av er när jag gör min hemsida om det är OK? :)

Kram Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Muminmamman

Inlägg av Muminmamman »

Tjuva på du bara Nimrah. Hoppas du hittar någon att sammarbeta med snart. Ja, det är toppen att vi är två.
Nej, inte fick vi någon gratisskjuts precis. Rektorn i området har motarbetat oss från början. Just nu sitter jag här och är så ARG på henne! Föräldrar som ringer in till rektorn och vill sätta upp sina barn till oss får snabbt till svar att min kollega minsann inte är utbildad och att de absolut inte kan få någon plats hos oss förrän tidigast juni. :evil: :evil:
Vi ska ju börja nu i MARS ! Rektorn kan inte bestämma när vi ska starta vi är faktiskt enskild firma!
Det blir till att ringa några arga samtal imorgon.
Annars går det frammåt för oss. Vi hoppas få vara med i lokaltidningarna nästa vecka så att folk får reda på att vi finns. Änsålänge har vi en del barn i kö, men endast två som ska börja redan i mars...
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Så irrriterat arg jag blir när jag läser om den där rektorn!
Varför inte applådera och gratulera till ett sånt bra initiativ som du/ni tagit?!
All lycka till er och jag hoppas du berättar här hur det går med er verksamhet!

Kram
Sophie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fantastiskt bra artikel i BLT i dag! GRATTIS =D>

Tredje statsmakten, bevars 8) Där måste rektorn vika sig rakt av :^o

http://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=05 ... =inline&zw

Måste citera varsitt uttalande av er, för den som inte kan läsa tidningstexten (och för den som kan, och sitter som jag med tårar i ögonvrårna):

Ett av Blekinges första privata familjedaghem, sägs det i ingressen.

:arrow: - Vi har länge tyckt att det behövs ett alternativ till förskolan, säger Sara Mohlin, som arbetat länge i den. Många barn behöver en lugnare atmosfär. De blir stressade av för stora barngrupper.

:arrow: - Ett bekymmer med förskolan är att ingen saknar ett barn som sjukanmäler sig, säger Lisa Carlström. Vi vill att barnen ska känna att vi klarar oss sämre utan dem.

O:) :heart: :heart: O:) O:) O:) O:) O:) :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Muminmamman

Inlägg av Muminmamman »

Tack Anna! :heart:
Ja, artikeln blev riktigt bra måste jag säga själv. Nu håller vi bara tummarna för att det kommer att rassla in lite barn till vår kö.
Vi har ju redan några stycken i kö, men jag har bara ett barn som kan börja redan i mars. Behöver egentligen bara ett barn till så klarar jag mig de första månaderna. Sedan har jag några barn som vill in i augusti och september.
Kruxet är ju att de flesta som behöver plats är 1-2 år. Det skulle ju vara underbart om jag kunde få någon i Sixtens ålder som han kunde leka med.
Annars blir det nog inte så kul för honom med en massa ettåringar att passa. :wink:
Men det är ju så att alla 4-åringar är redan inkörda på dagis, tyvärr :(
Som ni säkert har förstått så kommer mitt familjedaghem att gå i Barnabokens anda. (som egentligen borde heta "barnens bibel" tycker jag :wink: ) Det är SÅ viktigt för mig att barn ska känna sig behövda och att de ska få leka FÄRDIGT och inte som på dagis hela tiden bli avbrutna på gruns av tex samling, städning eller annan aktivitet. Om barnen bygger en koja hos mig så kommer den att få stå kvar tills de tröttnar på den!
Ett av mina bästa minnen från min barndom (då kära mamma Bibban var dagmamma) är att alla vi barn byggde en koja över ett helt rum med olika gångar och "bon" Jag tror nog den kojan var kvar i säkert ett halvår och oj så kul vi hade med den! Tänk om det hade varit på dagis, då hade vi fått vara glada om den fick vara kvar till efter lunchen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du muminmamman, hade du funnits i Vaxholm så hade jag gett dig en 3 åring direkt! Han skulle verkligen behöva ett BB-dagis som ditt! :heart:

Nu blir det något annat trist i stället så klart. :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

TorsMamma skrev:
Nu blir det något annat trist i stället så klart. :cry:
Inte då, Tor kommer att gå någonstans super :lol: för hans föräldrar kommer inte nöja sig med mindre :wink:

Men jag kan inte läsa artikeln :cry: jag kommer till någon google inloggning :?:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Muminmamman

Inlägg av Muminmamman »

Jag är så glad!!! :lol:
Nu har jag två underbara barn i kön som vill börja i mars!
En pojke på tre år!!! och en på 1,5 år.
Det blir precis lagom till en början. Ska bli så kul att börja i mars!!!
Jag längtar. Men hu så mycket vi har att göra!!! Lekrummen ska fixas iordning lite till, hyllor, korgar, skötbord, barnstolar, dubbelvagn m.m. ska inköpas.
Vi ska riva en vägg(!) och allt ska barnsäkras enligt checklistan vi fått av barn och ungdomsförvaltningen. Allt pappersarbete ska vi bara inte tala om!!!
Puh, men fy så lycklig jag är! :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt! Bra jobbat! Tänk så bra barnen kommer få det hos dig, önskar att alla barn fick möjlighet att gå på ett litet Barnaboksdagis.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bibban

Inlägg av Bibban »

JAG ÄR SÅ GLAD :D :!: :!:
Och jag ska nog få bli lite "dagmormor" ibland. I mitt gamla hem. Där jag var dagmamma i en himla massa år!
UNDERBART :!:
Muminmamman

Inlägg av Muminmamman »

Tänkte berätta lite mer om hur vi har tänkt oss verksamheten i våra två daghem. (Ramkullen och Lilla Ö)
Vi kommer att vara hos varandra varsin dag i veckan. Sedan kommer vi nog att träffas i skogen en förmiddag i veckan också.
Vi har tänkt införskaffa varsin sk. "christianiabike" att cykla runt med barnen i. Så målar vi dem i glada färger och skriver Ramkullen/Lilla Ö på dem. Fint va?!! Sen cyklar vi förbi dagiset och vinkar glatt till alla barnen innanför stängslet. :) :wink:
Kolla in dessa fina cyklar på www.christianiabikes.com eller den svenska varianten www.trampa.nu
Snart hoppas jag att det kommer finnas många fina bilder av våra cyklar och cykelturer på hemsidan!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Wow, vilka härliga cyklar :D
Ser fram emot bilder på dem när de är färdigmålade och fulla med barn :D
Så härligt det låter med era verksamheter och vad kul att få följa er.
Hoppas det blir mars snart!

Kram
Sophie
Sussi

Inlägg av Sussi »

kiki skrev:Men jag kan inte läsa artikeln :cry: jag kommer till någon google inloggning :?:
Samma här :(
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"