Nytt schema och ev. en omkur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Thunrida

Nytt schema och ev. en omkur?

Inlägg av Thunrida »

Prøvar idag ett nytt schema eftersom det ændå inte riktigt fungerat særskilt bra.. Han har aldrig sovit mer æn 45 min dagtid.. Fick max 13tim sømn/dygn.

Det nya schemat stratade med att jag mot bættre vetande gav honom 100 ml mjølk vid kl 6 i morse, sen sov han som en stock till kl 8.30!!
I vanliga fall vaknar han och ær mycket olycklig mellan 6-7 var morgon.

vårt gamla schema var:

07.30 - uppvak och frukost
9.30-10.15 - Sømn 1
11.00 - Lunch
12.30-14.00 Sømn 2 (blev aldrig mer æn 45 min i verkligheten)
14.30 Mat
16.15-17.00 - Sømn 3
18.00 - Kvællsmat
19.00 - Bad
20.00 - God natt

Han vaknar fortfarnde minst 2-4 ggr/natt och behøver oftast læggas och stoppas om, trots att han vet vad ramsan betyder, så ger han inte med sig.

Dagens nya schema ær:

6.00 - morgon tår, 100 ml mjølk.
8.30 - Uppvak och frukost
10.30-11.15 - Sømn 1
12.30 - Lunch
14.15-15.00 - Sømn 2
16.00 Middag
17.15-18.00 - Sømn 3
19.00 -Kvællsmat
19.45 - Bada
20.30 - God natt

Ska nog tillægga att han fortfarande sover med napp.. tyværr.
Detta pga att jag startade kuren utan att ha læst boken. var desperat..
Har funderat på att ta nappen ifrån honom, då jag tycker att denna ofta verkar vara boven i dramat med uppvaken. Blir dock orolig att vi måste starta helt från børjan igen i så fall.

Min plan ær att jag och Atles pappa ska læsa sova hela natten-boken (vi væntar fortfarande på att den ska komma med posten) och efter det kanske gøra om kuren, utan napp och utan natt/tidig morgon -mat.

Fram tills dess trænar vi att æta plockmat, har slutat med napp dagtid, och førsøker klura ut hur vi ska kunna skapa en egen lite sovvrååt Atle.
Vi ær trångbodda och måste dela sovrum. Men tænker mig att nær det blir dax att gøra om kuren så sover jag och pappa Henrik i vardagsrummet tills han kurat klart..

Hoppas innerligt på lite feedback från andra førældrar.
Kænner mig lite osæker och rådvill då jag inte fått styr på alla reglerna kring kurandet från starten :oops:
och dessutom førsøker løsa trångboddhet och nya matvanor samtidigt.. :roll:

Ær det jætte dumt att gøra nytt schema?
Och Sænder det fel signaler med mjølk på morgonen?
Kænner bara att jag måste prova något nytt, då et gamla inte gett ønskat resultat..

Tacksam før svar.
Mamma till lilla Atle næstan 8 mån - værldens skønaste kille. Precis lika envis som mamma och pappa.. Påbørjade kuren før 1 vecka sedan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig! :D

Mina tankar går såhär: Hellre två rejälare sovpass på dagen än 3 45-minutare. Nu blir sista luren lite sen också och därmed måste nattningen skjutas på. Dom flesta barn brukar behöva göra natt kring 19-20 sådär.

Dessutom är det vanskligt att ge mat vid kl 6 för att direkt somna om. Hellre verkligen göra morgon och ge ett ordentligt mål och vakentid innan det är dags att sova igen. Nu blir det nästan nattmat av det hela, precis som du skriver.

Nappen är verkligen en sömnstörare så länge barnet inte kan hantera den själv. Jag tror du tänker helt rätt som vill ta bort den.

Så jag föreslår:

Vänta in boken och LÄS
Ta bort nappen
Tänk ut ett bra schema
Kura från början!

:D
Thunrida

Skønt att høra..

Inlägg av Thunrida »

Hej och tack før svar!

Jætte skønt att få høra dina tankar om vår situation.
Særskilt att det KAN kuras om..

Det låter helt riktigt att det blir før sen læggtid efter sømnpass 3.
Ska absolut gøra oss av med napp och natt-/morgonmjølk så fort vi kurar om.

Tack før god råd och støttning!
Nu vaknar lilla prinsen.. så hej svejs :)
Mamma till lilla Atle næstan 8 mån - værldens skønaste kille. Precis lika envis som mamma och pappa.. Påbørjade kuren før 1 vecka sedan.
Thunrida

Førresten.. ang 2 længre sømnpass

Inlägg av Thunrida »

..och førresten.. :)

Tycker det låter mycket førnuftigt att minska ner de 3 sømnpassen på 45min, till 2st på 1,5h vardera.

Undrar dock hur det ska gå då jag hittills, oavsett hur trøtt han varit, aldrig lyckats få honom att sova mer æn 45 min i taget.. :roll:

Men vi provar! :lol:

:wink:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hur gick det? :D
Förhoppningsvis bäddar ni fint för lite längre sovpass genom att minska ner till 2 om dagen.
Sen KAN det absolut vara en kamp att få till sovpass längre än 45!
Varför tror du dom flesta barn som inte kurats eller "standardmodelats" sover just 45 minuter som längst?
Många barn vaknar ju då och anser sig vara utsövda. :wink:
Jag har fått övertyga båda mina barn om motsatsen! 8)
Min 11-månaders vaknar fortf ibland efter 45 minuter- 1 timme på lunchvilan, men han somnar om själv eller efter en pangramsa. Det tar max 5 minuter så sover han igen.
Och min stora tös älskar sin långvila som fortfarande är 2 timmar.

Det är well worth fighting for!

Kram katten
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"