Gällande 45-min sömnen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Gällande 45-min sömnen

Inlägg av Rasell »

Hej

Först måste jag bara berömma detta jättetrevliga forum som jag varit inne och läst och lärt på under flera veckors tid :D Inte förrän idag har jag tagit mig i kragen och registrerat mig, för att själv kunna ställa lite frågor.

Historik:
Har en liten tjej som är född 30 Juni i år och har alltså hunnit bli drygt 4 månader. Sedan ett par månader tillbaka äter hon vid ett tillfälle/natt, med undagntag ngn natt då det blivit 2, ibland 0.
Det låter väl nog så bra, men problemet är att vi fastnade i vaggningsträsket, vilket gjorde att hon mot slutet vaknade till nästan varje timme, ibland flera ggr i timmen för att somna om till vaggningen.
Sedan ca 1,5 veckor tillbaka har vi kört kuren att sova hela natten.
Natt klockan 19.30, men hon får ännu äta klockan 5, somnar om och morgon klockan 7.30. Detta funkar fantastiskt bra :P
Varför hon ännu tillåts ett mål på natten är att jag precis nyligen påbörjat smakisar med gröt och banan, och jag känner mig inte säker på att hon klarar en hel natt på bara bröstmjölk.
Hon sover därför ännu i spjälis bredvid min säng, men jag planerar att så fort hon äter ett par portioner med gröt per dag ska hon in i eget rum och matning klockan 5 tas då bort. Ligger troligen ett par veckor fram i tiden.

Men, nu till mitt problem. Hon har på dagen 45 + 2 + 45 sovpass. Det första passet är alltid en promenad då vaknar hon oftast runt rätt antal min.
Mitt på dagen sitter det ännu inte klockrent med 2 timmar, men hon somnar om hyfsat 1-3 ggr under denna sovtid.
Problemet är vid sista 45. Hon vaknar ibland mitt i och är vaken ett tag innan hon lyckas somna om (ger henne ramsan) Hon vaknar också oftast tidigare innan perioden är slut, ibland somnar hon om och ibland får hon bara gnöla tills ca 45-min är nådd.
Hur ska man resonera om hon somnar om, säg ca 5 min innan det egentligen borde sovits klart, ska jag plussa på de stunderna med vakentid hon haft så det ändå är 45 min effektiv sovtid, eller ska jag låta väcka henne 45 minuter från det hon somnade in första gången? (Summan då kanske blir 35 min)

Hoppas det finns någon där ute som kan svara.
/Rasell
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen till forumet :heart: Visst är det en trevlig och konstruktiv plats :wink: :D

Bra jobbat hittills! Jag tycker att du resonerar riktigt kring nattmålet. Det är inte omöjligt att hon sover över nattmålet själv, annars får ni vagna eller buffa några nätter - inga problem :!:
Hur ska man resonera om hon somnar om, säg ca 5 min innan det egentligen borde sovits klart, ska jag plussa på de stunderna med vakentid hon haft så det ändå är 45 min effektiv sovtid, eller ska jag låta väcka henne 45 minuter från det hon somnade in första gången? (Summan då kanske blir 35 min)
Låt henne sova det naturliga sömnrytmpass som ryms inom marginalkvarten, om du förstår hur jag menar :-k Du kan hellre lägga henne tidigare på kvällen (upp till en halvtimme faktiskt) än att rucka för mycket på dagtiderna.

Kram Lua. :heart:
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Inlägg av Rasell »

Tack för svaret!
Va bra att man kan göra på det viset, kände att det var svårt att få ihop hennes timmar på ett dygn då det för det mesta tar en liten stund innan hon sover + att hon inte sover hela passet.

Måste bara berätta att idag har hon nått en milstolpe gällande insomningar. Tror att det har tagit mellan 1-2 min från nedläggning tills hon sover :D :D
OCH hon vaknar inte efter en kvart heller - känns underbart! Vi är så glada för hennes skull (och vår :lol: )

Glada hälsningar från en som numera kan sitta helt avslappnad med resten av familjen och mysa och se på tv, och inte heller känner sig tvingad att gå och lägga sig snart för att man behöver vakna 100 ggr natt för att vagga \:D/
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
Lua

Inlägg av Lua »

Oj, vilken trevlig läsning!

Återkom gärna med fler rapporter :thumbsup:

Kram Lua. :heart:
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Inlägg av Rasell »

Hmmmhmm :roll:

Skulle aldrig nämt detta igår, hon tog igen det med råge inatt istället :?

Vaknade efter 01 inatt av att hon låg och pratade blandat med lite gnöl, vilket hon gjorde under ganska lång tid, ju längre tiden gick ju mer missnöjd blev hon. Ramsade ett par ggr under denna tiden, vilket hon lyssnade till men hon verkade stressad och hade svårt att verkligen koppla av så att hon somnade.
Efter nära 2 timmar blev hon ledsen och då solfjädrade jag henne, då hon somnade... phu. Vaknade sedan 06.20 för mat, och jag väckte henne kl 07.45.

Hon har inte sovit mer än hon brukar idag. Somnade ca 19.20 för natten, men har nu sista halvtimmen ungefär vaknat flera ggr, men fixat omsomningarna själv - undrar hur denna natten kommer att bli egentligen?? :?

Vi låter henne vara så mycket som möjligt, men kanske måste vi gå in och bryta på ngt sätt tidigare? Svårt det här...

Skulle vara skönt om ngn ville kommentera

En natt är väl ingen natt, men starten på denna känns inte så bra heller...
(Har verkligen proppat i henne massor med mat idag och ute har vi också varit som vanligt)

Nä,nu får jag koncentrera mig på dansbandsprogrammet lite :lol: Hej så länge...
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Nu har ni ju kurat en bra stund och jag skulle backa. Lämna över till henne. Låt henne klara sina uppvak själv i den mån det går. Om hon blir ledsen ska du ju naturligtvis hjälpa henne. Men ha lite is några sekunder längre så ska du se att hon somnar själv.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Liten rapport om läget

Inlägg av Rasell »

Hej på er alla igen, tänkte det var dags för uppdatering av läget. :D

Det som hänt sedan sist jag skrev är att hon inte äter på nätterna längre. Vi fick hjälpa henne att sova över sista målet, vilket tog ett par nätter innan det satt.
Efter det däremot vaknar hon alltid tidigare än klockan 7.30. Nästan varje morgon är hon vaken klockan 06.45 - 07.00, oftast ligger hon vaken mesta tiden fram tills att klockradion startar, ibland kan hon somna om en liten stund... Jag har använt mig av marginalkvarten dessa morgnar för att hon inte ska hinna bli ledsen, men mat får hon först ca 07.45. Hon är alltid glad på morgonen när man säger godmorgon till henne. Det är väl bara fortsätta i samma stil misstänker jag.

Den luren som jag upplever lite problem med är den långa mellan 12.30 - 14.30. Hon vaknar alltid efter 45 min, vissa dagar somnar hon om hyfsat lätt, men vaknar oftast fler ggr och somnar om efter lite gnölande. Men, vissa dagar kan hon ha mycket svårare att somna om, nu tex har hon gnölat på i ca 20 minuter innan hon återigen somnade, ramsade 1 gång som påminnelse .
Förmodligen kommer hon vakna någon mer gång ändå...

När man lägger henne tar det i genomsnitt mellan 5-10 minuter innan hon somnar, mycket sällan blir hon ledsen, utan klagar lite då och då under tiden. (i vagnen somnar hon nästan alltid utan att gnöla någonting, men det är klart - somnar nästan alltid då vagen är i rörelse :? , vilket säkert har betydlese)

Som ni ser faller det bort sovtid både här och där, är detta ett problem tycker ni? Ska vi göra på annat vis?

Hon är född 30 juni, och är 5 månader om ett par veckor.

ps. sover ännu sött inne hos mamma och pappa, men kommer förmodligen flytta in i eget rum till helgen.

Hej så länge
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad bra det går! Lite "regler": :wink:

Du kan inte annat än ge förutsättningar för sömn. Hon måste inte sova alla sina timmar. Kör på!

Liggen hon nöjd på morgonen så är det toppen! Har du tur så kommer hon att bli en sådan som gillar att ligga och dra sig. En sån har jag begåvats med, till mångas absoluta förvåning. :lol:
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Inlägg av Rasell »

Nu är det dags att skriva lite igen :D

Över lag fungerar sömnen bra för den lilla tjejan, men fortfarande sitter inte luren på 2 h, (efter sovit ca 1 h börjar hon vakna till och gör så till och från tills passet är över kl. 14.30)
Hon vaknar även varje morgon (ca 06 - 06.30) några gånger och somnar om innan det är dags att kliva upp. Kanske missar 20-30 min på nattsömnen pga av detta.
Min fråga nu är om jag ska dra ner på tiden, hon är strax 5 månader. (född 30 juni)
Om det är dags, tänker jag att det bästa vore att plocka 30 min från 2 h, i och med att det inte sitter ännu. Är det rätt?
Ska man då lägga samma tid, eller föskjuta tiden till sova kl. 13.00 istället? Vid sovning kl. 12.30 (som idag) tidigarelägger man sista passet istället då? Eller?? Känner mig lite förvirrad här som ni märker :lol:

Tillägger att hon äter bra under dagen. Vi är även ute två pass varje dag.

Om någon vänlig själ förstår det jag försökt förmedla vore jag glad för lite kommentarer.

Hej så länge
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad bra att det funkar bra på det stora hela! Jag skulle precis som du föreslog ta bort 30 min på 2 h-luren. Jag hade nog lagt samma tid som innan men bara plockat upp 30 min tidigare. Låter väl rimligt att ändra schemat redan nu trots att hon inte är riktigt 5 mån.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Inlägg av Rasell »

Tack för svaret :D

Då kommer jag införa detta redan imorgon i och med att det krånglar med sammanhängande sömn sedan kurstarten. Kanske detta kan råda bot på detta.
Samtidigt inser jag ju att i och med att det varit lite sönderhackat med sammanhängande sömn + att det tar en liten stund innan hon sover så har hon ju faktiskt inte alls sovit några 15,5 timmar/dygn.

Nåja, jag vill ge det ett försök, så jag kör på 8)
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Nu var det länge sedan jag skrev, vilket betyder att det mesta fungerat bra!
Hon är strax 7,5 månader - hua vad tiden går snabbt.

Men, märker att det är inte lika självklart längre för damen att sova sina tider som hon brukar + vaknar oftast tidigare på morgonen. Än så länge sover hon alltid enligt schemat, men ofta på bekostnad av marginalkvarten. Har svårare för att somna på alla lurar, och även lättare att vakna tidigare vid långluren.

Schemat som gäller idag:

07.30 Vakna + amma
09.30 sova 45 i rullande vagn, ibland har det inte blivit att vi gått förrän framåt 10.00 då jag märker att hon är otroligt pigg, vilket funkat bra.
10.50 mat 1 liten burk + frukt + amma
13.00 sova 1,5
15.00 mat gröt + frukt + amma
16.45 sova 20 min i vagn
18.00 mat 1 liten burk + frukt
19.00 amma
19.30 sova

Jag trodde att det skulle vara lätt att få till ett schema med "bara" 2 lurar, men icke
Tycker att mattiderna fungerar så bra, så vill helst inte ändra dem... men med de flesta alternativ vi klurat på hamnar vi där ändå...

Men, det som vi tror skulle kunna fungera är följande;

07.30 vakna + amma
10.40 mat
11.00 sova 1,5 timme
14.30 mat
15.30 sova 45 min
18.00 mat
19.00 nattslurk
19.30 sova

När jag kollat lite efter andras schema känner jag att kanske jag tagit i när det gäller vakentiden på förmiddagen. Är det någon som har erfarenheter av detta? Men då hon sovit många timmar i sträck utan att vakna innan klockan 07.30, verkar hon ha en otrolig energi som håller i sig länge.

Än så länge verkar hon stå sig på amningen på morgonkvisten. Hon sitter ibland med när jag äter min frukost, utan att vara intresserad av att plocka i sig ngt att äta... Kan man förmoda att det räcker så länge hon verkar nöjd? Har sedan tänkt att amningen ska ersättas med välling.

Ja, det var väl mina frågor just nu. Om det finns ngn vänlig själ som har lust att skriva några rader blir jag jätteglad.

Tack för ett underbart forum, som jag dagligen är inne och läser och lär på
_________________
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08

Till överst på sidan


Rasell



Registreringsdatum: 07 november 2008
Inlägg: 20
Ort: Mörkaste Småland
Postat: ons feb 11, 2009 19:05 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

ojdå, trodde att jag fortsatte i min gamla tråd Kan någon hjälpa mig att flytta över till den?

Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Angående schemat så utgå från hur din dotter är idag. Hon kanske kan vara vaken så länge på fm, medan mina barn bara klarat 2 timmar max i den åldern. Kanske att 3,5 timmar är lite mycket?

Om hon är glad och nöjd efter ammaingen och inte intresserad av frukosten så skulle jag låta det vara.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Inlägg av Rasell »

Tack ilindstrom för ditt svar. Ja, det är just det jag känner. Kanske lite långt vakenpass på förmiddagen.
Om några fler ville ge kommentarer blir jag jättetacksam.
(Hoppas ju att ngn eller några skriver att just precis de tiderna har de valt och det funkade super :wink: :) )

Skulle någon komma på andra mat och sovtider får ni jättegärna ge förslag. Tycker som sagt detta var krångligt!
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Inlägg av Rasell »

Finns det några som har lust att skriva ned era mat och sovtider som ni använder till barnen då de bara behöver 2 sovpass om dagen? Inbillar mig att det är lättare att ta ställning då :? :)

Tack på förhand.
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"