Atles dagslurar varar aldrig mer æn 45 min

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Thunrida

Atles dagslurar varar aldrig mer æn 45 min

Inlägg av Thunrida »

Hej alla duktiga mammor!

Jag ær osæker på hur jag ska hantera min sons motvilja till att sova længre æn 45 min dagtid.

Vårt dags-shema:
7/7.30 Vaknar
9.30 Sova 45min/1h (100 ml mjølk)
11.15 Lunch
(gå ut med vagnen)
12.30 sova utomhus 45min (150 ml mjølk)
14.30 mellanmål
16.15 sova 45 min (100ml mjølk)
18.00 Middag
19.00 bada
20/20.30 god natt (200ml vælling)

2/3.00 bløjbyte och 150ml mjølk

Vi påbørjade kuren før en vecka sedan och har fått tampas med mycket skrik och protester innan ramsandet gav reslutat på nattsømnen.
(tidigare vaknade han minst 6 ggr/natt och drack 3 flaskor mjølk/natt
Nu kan vi få honom att sova absolut max 11 timmar på en natt, oftast efter 100 ml mjølk och ett bløjbyte vid 2-3 tiden..

Dagslurarna var inget større problem tidigare (utøver att de var før korta)men øvergick i vilda protester nær jag børjade ramsa vid sovdags. (vi har en dagsramsa som ær olik nattramsan) Har nu återgått till vår gamla metod (varm mjølk 100-150 ml och en puss i pannan innan sænglæggning) då det verkar vara det enda som fungerar.

Hur som helst har jag svårt att få honom att sova længr æn 45 min.
Någon gång kan han sova lite længre på F.M.
Han får på ett dygn inte mer æn 13 tim sømn och jag kan mærka att han skulle behøva mer..

Har vid flera tillfællen førsøkt mig på någon extra 20 min lur - som han utan undantag skrikigt sig igenom..Han sover inte heller længre i vagnen.

Jag tror inte att han ær otrygg, utan envis och møjligen en smula øveraktiv precis som mamma och pappa...

Dessutom har han de senaste dagarna vægrat bli matad med sked så vi har øvergått till plockmat. Jag ær inte helt sæker på att han blir lika mætt som førr.. så nu dricker han en lite større slurk vid sovdags istællet..

Vad gøra?
Mamma till lilla Atle næstan 8 mån - værldens skønaste kille. Precis lika envis som mamma och pappa.. Påbørjade kuren før 1 vecka sedan.
Boris

Inlägg av Boris »

Hej,
Välkommna!
Jag är inte på någotvis expert men vi hade samma problem och det löstes av att låta dagslurarna (alla) vara utomhus i STILLASTÅENDE vagn. Det är fortfarande så att om vi är ute å går och hon sommnar rullande eller ifall hon sommnar stilla men vi sedan går så vknar hon i 9 utav 10 fall efter prick 45 o inte 1,5 som vi vill ha.

Ha det.
Prinsessa född 06/04/2008
Thunrida

Inlägg av Thunrida »

Hej hej och tak før svar!

Låter intressant med stilla vagnsømn..
Problematiskt dock att vi inte har liggvagn længre..
Han sov nog ganska bra i den. men nu e han før stor.
Har faktiskt ganska svårt att få honom att somna i vagnen øverhuvud taget numera.. Han ær ju fastspænd med sele på rygg i den..

Några tips om hur man får barnen att sova i sittvagn? (kan givetvis fællas ner i ligglæge, men han måste ju vara fastspænd)

Tack å hej leverpastej!
Mamma till lilla Atle næstan 8 mån - værldens skønaste kille. Precis lika envis som mamma och pappa.. Påbørjade kuren før 1 vecka sedan.
Thunrida

Revolutionerande morgon mjølk?

Inlägg av Thunrida »

Hade en revolutionerande upplevelse i natt!
Atle sov igenom natten (med 3 ramsnings tillfællen) ænda till kl 6 i morse :)

Då gav jag honom, mot mitt bættre vetande och med dåligt samvete ang. kurandet, 100ml mjølk i førhoppning om att han skulle sova færdigt.
(jag har sjælv sømnproblem och hade bara sovit 3 h, hoppades få sova lite mer)
Till min stora førvåning sov han ænda till 8.30 !! wow va skønt :)
Undrar om det var en engångsføretéelse..
- Han brukar næstan alltid skrika på morgonen mellan 6-7 och sen somna om
igen en liten stund.

Undrar nu om jag borde førsøka det samma igen, med 100 ml mjølk kl 6 och inget nattmål? Om det fungerar så får han ju kanske sina 14,5 sømntimmar om dagen..

Ska bli spænnande att se hur resten av dagen går nu..
Måste nog ændra om i schemat lite så det stæmmer med uppvakstiden..

Tænker också att det kanske ær lika bra att prova ett annat schema eftersom det ændå inte riktigt fungerat særskilt bra..

Han vaknar fortfarnde minst 2-4 ggr/natt och behøver oftast læggas och stoppas om, trots att han vet vad ramsan betyder, så ger han inte med sig.

Ska nog tillægga att han fortfarande sover med napp.. tyværr.
Detta pga att jag startade kuren utan att ha læst så mycket att jag visste bættre.. Har funderat på att ta nappen ifrån honom, då jag tycker att denna ofta verkar vara boven i dramat med uppvaken. Blir dock orolig att vi måste starta helt från børjan igen i så fall.

Min plan ær att jag och Atles pappa ska læsa sova hela natten-boken (vi væntar fortfarande på att den ska komma med posten) och efter det kanske gøra om kuren, utan napp och utan natt/tidig morgon -mat.

Fram tills dess trænar vi att æta plockmat, har slutat med napp dagtid, och førsøker klura ut hur vi ska kunna skapa en egen lite sovvrå åt Atle.
Vi ær trångbodda och måste dela sovrum. Men tænker mig att nær det blir dax att gøra om kuren så sover jag och pappa Henrik i vardagsrummet tills han kurat klart..

Hoppas innerligt på lite feedback från andra førældrar.
Kænner mig lite osæker och rådvill då jag inte fått styr på alla reglerna kring kurandet från starten :oops:
och dessutom førsøker løsa trångboddhet och nya matvanor samtidigt.. :roll:

Tacksam før svar.
Utsøvda hælsningar :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

En sån är stor gosse ska inte ha någon nattlig underhållning eller morgon mjölk, han kan med lätthet sova 12 h natt! :D

Jag ser att du valt 3 lurar x45 min, jag tycker personligen att det är behövligt med 1 lur som är längre just för att få till lång sammanhängade vila, vad tänker du om det. tax 12 h natt+ 45 min+ 1,5 h + 20 min.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Thunrida

Inlägg av Thunrida »

Tack før goda råd :)

Jo jag tycker att det låter jætte bra med minst ett længre sømnpass.

Men mitt problem kvarstår.. Jag kan som sagt inte få honom att sova længre æn 45 min.. oavsett hur trøtt han ær.
Det blir altså inte ens 3 x 45 min under en dag.. ofta vaknar han efter 30 min.. och vægrar somna om..

Utomhus, fastspænd i vagnen sover han absolut inte længre æn 30 min..

Funderar infør omkur på att i stællet satsa på længre nattsømn och lægga honom før natten en timme tidigare, vid ca 19-19.30, det kænns som att det ær det enda vi inte provat ænnu..

Hur låter det i era øron?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det låter som en god ide att lägga en timme tidigare tycker jag. Sedan skulle jag tänka förutsättningar dagtid. Du kan erbjuda honom sovtid men inte sova åt honom.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"