När är det dags att hjälpa till så bebisen ålar framåt?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
ElinN

När är det dags att hjälpa till så bebisen ålar framåt?

Inlägg av ElinN »

Min dotter är drygt 4 månader och ålar sen ett par veckor bakåt. Bara bakåt, men långa sträckor (tills det tar stopp helt enkelt! :lol: ). Är det för tidigt att börja stimulera henne att åla framåt? Hur ska man börja i så fall?

Kan man läsa någonstans här om hur korsvis ålning går till och hur man stimulerar det eller bör jag köpa någon av böckerna som skrivs om här på IAHP-forumet? Vilken bok till att börja med?

Tack! :heart:

PS: Hege, vilken kunskapsbank du är. Jag har precis "upptäckt" denna del av forumet och jag läser dina svar och är mycket IMPONERAD!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Elin,

har du läst denna länken? Den kanske hjälper lite. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ight=%E5la
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack för en bra länk TorsMamma! :D

Känner mig lite osäker på när man ska hjälpa till bara!? Jag tycker hon är tidig som ålar nu, om än bara bakåt. Har bara storasyster att "jämföra" med så jag vet egentligen inte vad som är normalt, men här i huset är det i alla fall tidigt! :wink: Kan man börja FÖR tidigt med att hjälpa/stimulera henne tro? :-k
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej du kan inte börja för tidigt. Inom IAHP så har alla som föder barn med sig sin ÅLBRÄDA på BB! Tänk på den du. :wink:

Så bara fötter, rena velour kläder på rena golv. Stöd stortån bara så hon kommer frammåt. Är ni två så tar ni var sin sida och hjälper henne med det kortsvisa mönstret (så kallad pattering). Tror att Tor var närmare 6 mån innan han ålade SNYGGT korsvis ordentligt, men NEJ du kan INTE börja för tidigt. Jättebra träning är det, så kör på!

HURRA, HURRA!!!!! =D> :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack underbara TorsMamma som alltid finns till hands med bra svar! :D :heart:

Klart vi har rena golv ALLTID! :wink: Idag Hade Elvira sin tuffa svarta body med KISS-tryck (gruppen KISS alltså :lol:) och den fick klart underkänt som ålningsplagg tyckte Elvira. Inget glid alls ju! :!:

Funderar på att kolla efter den där omtalade boken...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det står inte så mycket om specifikt ålning i den, utan det står om kravlebanan och hjärnans utveckling. Superbra och intressant. Men ålning som så, inte mycket.

Jo "RENA" golv tror jag också ni har, ledsen jag var otydlig. :lol:

Jag menar golv UTAN mattor. :wink: glidvänliga golv. :lol: 8)

Japp, tryck går bort när man vill åla, tänk när skall klädtillverkarna fatta den? :shock:
Tor 2006

ElinN

Inlägg av ElinN »

:lol: :lol: :lol:
Hege

Inlägg av Hege »

Här behövs jag ju inte alls! Allt gåt ju på rälls, och jag blir så nöjd...

Kram!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack för att du kikade in Hege! :D Jag återkommer vid behov!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "