Nu har vi hittat hit

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om du tror att hon är redo för 2 lurar så tycker jag det ser perrans ut! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
trixiie

Inlägg av trixiie »

jag vet faktist inte. Vet inte om jag tycker att schemat är helt ok heller. Känner mig väldigt velig. :wink:
Hon sover ju inte och känns endå go och glad fast hon inte gör det, så uppenbarligen behöver hon ju inte tre sovstunder. Men det är liksom själva upplägget på dagen som känns lite konstig. Känns som om det fortfarande är lite tajt mellan lurarna så jag vet inte om vi kommer att tjäna på det.
Hur många timmar ska det vara mellan sovpassen på en 8 månaders?
-------------------------------------------------------
William 050809 & Amanda 080527
Kurar lilla Amanda sen den 21:a januari.
duggan

Inlägg av duggan »

07.00 Godmorgon + amning
08.00 Frukost (gröt)
9.15-10.00 Sova i vagnen
11.30 Lunch (puré + efterrätt)
12.30-14.00 Sova
14.30 Mellanmål (lite smörgås, alt fruktpuré + amning)
16.30-16.50 Sova
18.00 Middag (gröt)
19.00 Lite amning + sova

Om du skjuter lurarna lite så det kommer in mer vaken tid, tankar på det?

//Malin
trixiie

Inlägg av trixiie »

vi har ju våran son på dagis och hämtar honom klockan 14. Så då kan hon inte vakna. Det är det som är lite tokigt att 8.45-9.15 och 13.45-14.15 kan vi inte göra något.
Men jag har funderat lite mer på det här med två sovpass.

07.00 vakna +amma
8.00 frukost
09.45-11.15 sova
11.30 lunch
14.15 mellanmål
14.45-16.15 sova
18.00 middag
19.00 Sova

Det här blir ju 15 timmars sömn. Hon ska ju ha, enligt boken 14.5 timmar. Om man byter ut första sovpasset till 45 minuter (och har den mellan 10.30-11.15) då blir det ju 14 timmar och 15 minuter. Vilket är bäst tror ni? För oss blir det smidigare med det andra alternativet men inte om ni tror att det är dumt. ;)
duggan

Inlägg av duggan »

Du kan ju även ha 45 min plus 2 h.

Det här får du fundera lite på, det här ska ju passa in i erat familjeliv så det ska inte vara en hinder :wink:

//Malin
trixiie

Inlägg av trixiie »

ska tänka över saken lite till.
När man ändrar sen, är det bara att köra på med det nya schemat på en gång en dag eller ska man ändra lite i taget?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du ändrar rätt av! Inga krusiduller :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
trixiie

Inlägg av trixiie »

tack :D
Ni är så himla bra och snabba på att svara.
duggan

Inlägg av duggan »

Tack så mycket, det suger då jag i mig av :wink:
trixiie

Inlägg av trixiie »

det tycker jag absolut att du ska göra, och alla andra som svarar oxå! :D

Måste bara fråga om det här med andningslarm. Våran lilla prinsessa har alltid velat ligga på rygg eller sidan, hon har liksom skruvat runt till de ställningarna själv. Men nu har jag vid flera tillfällen (efter längre sovstunder som natten och mitt på dagen luren) upptäckt att hon ligger på magen och sover. Borde jag nu skaffa ett andningslarm till henne?
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker du ska ha larm oavsett sovställning, men det är ju jag det. :wink:
trixiie

Inlägg av trixiie »

Hej igen!
Nu har vi kämpat på ett tag här hemma, men får inte till det. Så helt ärligt så börjar tviveln komma nu, vi visar det inte för henne men när vi sitter i soffan efter ännu en hysterisk nattning så börjar man undra om det här verkligen kommer att funka... nånsin.
Hon blir fortfarande hysterisk större delen av gångerna vi nattar henne, både dagtid och på kvällen. Visste det funkar till och från med bara lite skrik. Men oftast är hon helt utom sig av ilska (alltså hon skriker tills hon tappar andan). Vi har provat att buffa helt lugn, solfjädrat helt lugn, ramsat, husljud osv. Inget funkar och många gånger vrålar hon tills hon stupar vad vi än gör. Endel gånger funkar det med solfjäder och sen ramsa. När hon väl somnat så sover hon relativt bra, hon vaknar då och då men det är sällan vi behöver gå in till henne då, ofta somnar hon om själv eller så får man ramsa lite. Vid två tillfällen vid nattningen har jag lyft upp henne, jag vet att det är helt fel. Men hon skrek så mycket att hon tappade andan under en längre tid att jag blev orolig.
Dagarna är kaos, antingen vrålar hon sig igenom hela sovpasset eller så leker hon igenom det.

Frågorna som spontant poppar upp i huvudet nu är:
1. Kan hon fortfarande sakna nappen? Hon snuttar på allt hon hittar i sängen och blir galen när det inte funkar/är gott.
2. Skiter sig hela kuren bara för att vi inte kan få henne att skratta innan hon ska sova? Hon ler ju men inte skrattar. Någon mer som haft det problemet?
3. Vad ska vi ta oss till när hon blir så där hysterisk? Jag lovar att vi är helt lugna, övertygade och peppade över det här när vi är inne hos henne. Vi går verkligen in för att det ska funka. Ett tag funkade ju allt så bra och vi hade bara lite strul med nattningarna och det peppade oss så mycket att komma ända fram, men sen blev det bara värre och värre. Vi tänkte att om vi fortsätter i samma anda så kommer hon inse att vi har koll och vet vad vi gör och allt vänder tillbaka och blir bra. Men bevisligen blev det inte så.

Det här är väl i stort det vi funderar över just nu och jag hoppas någon vet hur vi ska reda ut röran.
Ha en bra kväll
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ujuj, det var då ingen rolig läsning :cry: Det är nästan så jag också börjar skrika - om SHN-misshandel :shock: :lol:
trixiie skrev: Så helt ärligt så börjar tviveln komma nu, vi visar det inte för henne
Tror du inte ni visar det :?: Varför tror DU att hon reagerar som hon gör :?: Är det barnet som ska kura åt er :?: Skulle hon stå för säkerheten och attityden av självklarhet medan ni öppnar dörren för hela kvarterets vargar och odlar tvivel :?:
trixiie skrev: Vid två tillfällen vid nattningen har jag lyft upp henne, jag vet att det är helt fel. Men hon skrek så mycket att hon tappade andan under en längre tid
Du kan alltså inte lugna henne där hon ligger :?: Medge då det i stället för att skylla på barnet. Och öva upp dina talanger. Det är du som ger svaren och hon som ställer frågorna - inte tvärtom :!:
trixiie skrev: Hon snuttar på allt hon hittar i sängen och blir galen när det inte funkar/är gott.
Galen :?: Hon kanske rentav äter lite för lite på dagarna mot vad hon skulle behöva för sitt välbefinnandes skull :?: Tror du verkligen nappen skulle göra henne mindre "galen" - "funka" :?: Hur då :?:
trixiie skrev: Skiter sig hela kuren bara för att vi inte kan få henne att skratta innan hon ska sova? Hon ler ju men inte skrattar. Någon mer som haft det problemet?
Alla "problem" är begagnade, om man säger... Det är därför de står som frågor i Internationella Sova hela natten och får sina svar där.

(Det kan vara svårt för en liten övertrött älskling att skratta högt första kurdagarna. Generellt kan man säga att det naturligtvis är både lättare och roligare att dra på mun högt och rejält om man njuter sällskapet av glada, trevliga, roliga människor än folk som ser en som - tja, galen och annat :cry: )
trixiie skrev: Vad ska vi ta oss till när hon blir så där hysterisk? Jag lovar att vi är helt lugna, övertygade och peppade över det här när vi är inne hos henne.
Där ljuger pigan :!: (Obs, gammalt skämt, bara.) Jag tror nu inte att hon är hysterisk - en hysterisk liten unge antingen kräks eller förlorar medvetandet, eller båda delarna. Jag tycker inte du ska gödsla med det uttrycket som betecknar ett sinnestillstånd som ingen människa, varken stor eller liten, någonsin ska tillåtas hamna i. Låter du det gå så långt som till verklig hysteri, finns inga ursäkter. Då FÖRBJUDER jag dig att på minsta vis kalla det du sysslar med för Sova hela natten-kuren :!:

Lika mycket som att hon skulle vara hysterisk betvivlar jag att ni ömma skulle vara "helt lugna, övertygade och peppade" när ni "är inne hos henne" (vad ni nu har där att göra :x ). Visa mig den förälder som kan förhålla sig så där tjusigt "lugn, övertygad och peppad" när barnet skriker "hysteriskt" - så jag tror dig inte ett ögonblick. Var du en gång säker, visste vad du gjorde och varför - för att HJÄLPA ditt lilla barn till den goda sammanhängande njutningsfyllda sömn alla människor åtrår, även och inte minst små barn - så är du det inte nu och kan inte vara det, med den inställning du plötsligt anlagt.

Nej, jag är ledsen, jag tycker inte alls om detta :evil: Jag kan bara visa er på de två vägar ni har att välja mellan:

:arrow: Glöm allt vad SHN-kuren heter. Skona barnet från er misshandel av den.
:arrow: Börja om från natt 2 och fortsätt RÄTT.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
trixiie

Inlägg av trixiie »

Tack för ditt inlägg.
Jag ska ta ditt råd och läsa om boken först för att sedan börja om på natt två.

Bör vi byta ramsa eller håller vi kvar vid den gamla?

Ska vi vara vakna hela natten fast att hon oftast sover hela natten igenom?
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där vännen!! Låter inte kul att det inte satt sig riktigt hos er.. :( Vi kämpar på här oxå, har nog inte fått till det helt rätt, men hon sover och somnar ganska bra ändå.. Hoppas att ni grejar detta nu.. ett litet litet råd, gå igenom din tråd med jämna mellanrum och njut lite för visst har det funnits "rätta" dagar oxå!! (jag kikar gärna runt på min tråd när jag känner mig less om något krånglar)..
Sköt om er nu *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"