Att vara en god förlorare...

Samtalsforum med barnen i fokus
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Tack själv K-ina. :heart:

Jag brukar göra son Ewa men jag har haft en idé om att jag ska starta en kur på mig själv där jag bestämmer mig för att släppa allt vad jag har för händer och faktiskt lyssna när stunden kommer. Jag är fullkomligt värdelös på det för är oftast mitt i ett steg att utföra något och det går i en rasande takt. Även om jag kommer ihåg det sedan och går till dem så är liksom "stunden" borta. Ofta kommer de inte ens ihåg. :roll:

Så - ska vi utmana varandra och köra 3 dagar samtidigt och rapportera resultatet :?: Är ju inte för evigt gångbart men kunde vara intressant. Och välbehövligt att kanske inte måsten alltid/ofta går först.

:?: :D :lol:

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Utmaningen antagen =D> :thumbsup: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hörrni! TACK!
Jag har varit på fötterna sen halv sju i morse och kom nyss hem från italiensk restaurang med rödvin därtill... :D
Gullungarna sover sen länge så jag har iallafall inte haft nån konflikt idag... :lol: Jag läser på RIKTIGT i morgon och tänker litet innan jag skriver igen!

Kram på er!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
K-ina

Inlägg av K-ina »

OK! Tre dagar... Närvaro! Mindfulness tänker jag!!! Jag ska LYSSNA och VARA DÄR! :D

Jag har bara ett aber! Axel avbryter ofta samtal... Där tycker vi att vi vill vara tydliga att tala om för honom att man får vänta på sin tur... Det fungerar ju oftast men inte alltid... resultat sura miner men då kan han ha det tycker jag! [-X Han VET hur han ska göra, men han glömmer bort det... :roll:

Fyrans år Jannika! Tror du inte att jag redan gjort kopplingen!!! Och gjorde det på en gång... Jag MÅSTE nu i år! Ska sätta mig ner och fundera först innan vi börjar schemalägga och fördela sysslor...

Jag återkommer!
Mamma till två pojkar.
Ewa

Inlägg av Ewa »

K-ina skrev: Jag har bara ett aber! Axel avbryter ofta samtal... Där tycker vi att vi vill vara tydliga att tala om för honom att man får vänta på sin tur... Det fungerar ju oftast men inte alltid... resultat sura miner men då kan han ha det tycker jag! [-X Han VET hur han ska göra, men han glömmer bort det... :roll:
Så klart. Att lära sig veta hur man beter sig när man samtalar - ja, det kan ju behöva repeteras både en och två gånger. För så klart man kan glömma sig när man är ivrig, men lika fullt så får man ju lov att prata en i taget annars HÖR man ju verkligen INGENTING, eller hur :wink: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Aha...två utmaningar. Ser fram emot rapporter. :thumbsup:

Är nöjd med mig själv med gårdagskvällen när stortjejen störtade in efter träning med lååång utläggning och jag avbröt "mitt jätteviktiga" för att lyssna och ge hela min närvaro. Kändes hur bra som helst och det där jätteviktiga var nog inte så viktigt.

Morgonen beredde ingen utmaning men jag tar mig ann eftermiddagen med tillförsikt.

Och jo K-ina. Att låta förfalla gällde hela huset. Barnens rum är mer deras eget ansvar. Där försöker jag hålla att jag leder dem och absolut hjälper till...men på mer deras val. Sedan har vi vissa dagar som det ska vara superordning när det ska vara storstädning. För annars får man storstäda själv och jag har berättad att om det inte går att storstäda deras rum så kommer de få göra precis allt själv (damma, dammsuga, lister, svabba etc) och jag kommer stå med piskan och avvakta. Konstigt nog så har det aldrig hänt. :wink:

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
K-ina

Inlägg av K-ina »

Susanne* skrev: Att låta förfalla gällde hela huset.
Hur ska pappa ta det här???!!!! :shock:
Mamma till två pojkar.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Uppdatering!

Jag är en långsam person... I tanken har jag fått till något slags schema men jag vill att sonen ska vara med i processen så jag väntar tills vi verkligen har tid att prata om det här!!!

Annars så är det bara bra!!! :D :shock: :D Bara så där... Utan vidare! Jag tror inte vi har haft ett enda riktigt tårfyllt sammanbrott sen någon gång i mitten av förra veckan... Och det är INTE magi men nästan. Det här har jag varit med om så många gånger förr så jag vet vad det handlar om. Det är jag och pappa J som pratar om problemet och i och med det ändrar vi attityd. Attiyd är som bekant bra att ha! :D

Har hört mig för med Fritids litet också... En av killarna som jobbar där konstaterade kort och gott att "alla bryter väl ihop då och då". Han är alltså inte värre än nån annan... (Snacka om några ord i rättan tid! Lugnet infann sig än mer i mamma-hjärtat!)

Så... Just nu har vi det bra - utan schema och ordentligt fördelade ansvarsuppgifter :wink: Tror ändå att jag får tillfälle att återkomma... Han har ju gu´bevars inte fyllt nio än!!! :shock: :roll: :!: :!:

Kram på er!
Vi hörs! :wink:
Mamma till två pojkar.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"