Idag kör vi, sista koll...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Soffan

Idag kör vi, sista koll...

Inlägg av Soffan »

Ja idag kör vi igång vårat kurande av våran Liam. Vi hade tänkt att kura honom på rygg men i sista stund så ändrade vi oss, det betyder att vi inte har skaffat något andningslarm, vågar vi köra på mage tills vi får det? Eller ska vi köra på ryggläge?
Såhär ser vårat schema ut.
19.30-07.30 Natt
7.30 God morgon, frukost
9-9.45 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.00-14.00 Sova 2 tim
14.00 Äta
16.15-17.00 Sova 45 min
17.15 Äta
19.00 Kvällslurk
19.30 God natt
Vad tror ni?
En fråga till för morgondagen. När han ska sova i vagnen. Måste vi täcka över så att det blir mörkt??
Jag är superladdad för natten för inatt har han varit vaken en gång i timmen... Nu är det vi som visar vart skåpet ska stå!
/Soffan
Liam 081002
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Men ujuj, brådis med larmet - det handlar inte om sovställning utan om andningsuppehåll. Så skynda :!: Finns att hyra och att köpa (se förstasidan). Att magläget skulle vara farligt i sig är lika osant som att ryggläget skulle vara säkert.

Men vilken härlig attityd - det bådar alldeles underbart gott :lol:

Måste och måste - inte nödvändigtvis på mage, skulle jag säga, om man nu har suffletten uppfälld, men definitivt på rygg. En tunn schal eller en bit sönderklippt svart lakan är inte fel - luftgenomsläppligt, alltså.

LYCKA TILL :P :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Soffan

Inlägg av Soffan »

Oj tack för snabba svaret!
Hedrande att självaste drottningen av sova hela natten kuren svarade! :D
Då har jag fått svar på mina sista frågor. Då ska jag genast beställa ett andningslarm så kör vi på mage!
Tack så mycket! Nu ska jag finslipa min buffning och ramsa! :D

P.S Fantastiskt forum med snabba svar från folk som kan!!!!
/Soffan
Liam 081002
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Soffan

Inlägg av Soffan »

Ja då var halva första natten gjord. :D
Liam har vaknat en gång i timmen ungefär, men vi har buffat solfjädrat och ramsat. Det känns bra hittills han somnar om till slut, även om det kan ta några gånger. Han är nog helt förvirrad, det märks att han inte fattar riktigt vad som händer det låter som han skäller på mig när han vaknar. :x Men ingenting kan stoppa mig nu när jag ser ljuset i sömntunneln... :D
Liam 081002
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat! Hoppas resten av natten gick bra och att ni fick många tillfällen att slipa på verktygen :wink: .
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Soffan

Inlägg av Soffan »

Resten av natten gick som första halvan, vaken en gång i timmen men han fick bara svårare och svårare att somna igen. Vid sex var det en arg arg arg arg liten kille. Vi lyckades få han att somna om till 7.30. Det känns inte som jag har fått han att lyssna på ramsan överhuvudtaget, är det vanligt första natten?
Liam 081002
nilam

Inlägg av nilam »

Bra jobbat!! en natt som förlöpt helt enligt regelboken :wink:

Nu har ni klarat av den tuffaste natten, det kommer ni att märka inatt

Lycka till
Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Soffan

Inlägg av Soffan »

Nu behöver vi hjälp!!!
Han är jätte olycklig när han ska sova dagslurarna. Så fort vi slutar vagna så blir han jätte jätte ledsen. Det går inte så bra nu. Det var samma imorse när han vaknade vid sex. Det blir bara svårare och svårare och få han att somna..
Liam 081002
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Citerar dig själv Nu är det vi som visar vart skåpet ska stå!

Det är det du ska göra :wink: Vagna regält tills han är tyst, gå sedan därifrån
Nedan är kopierat ett svar som AW gav igår till en mamma, passar kanske dig med? Byt bara ut ordet buff mot vagning
Tänk inte tröst (Se ovan.) Tänk HJÄLP.

Och vad är det han ska hjälpas till Just det - lugn, säkerhet, njutning

Då måste du vara övertygande, betryggande i ordets sanna bemärkelse. Och då kan du inte springa därinne av och an och buffa och buffa och buffa. Det är färdigbuffat nu Du kan buffa några markerande omgångar efter tillrättaläggandet när du lagt honom, men bara som just markering, och du ska hela tiden tänka UT. Han behöver faktiskt vara i fred. Precis som du, kan jag tänka, när du vill somna i lugn och ro. Du vill inte ha folk härjande med dig då.

Du gör honom inte illa Hur kan du ens se det så Han ställer frågor - "Kommer vargen och tar mig nu?" Din uppgift är att ge det lugna betryggande svaret - som en självklarhet. "Nej, vargen kommer inte. Jag står emellan dig och vargen. Jag bevakar dina intressen. Jag ser till att ingenting ont kan hända dig."

Lyssna, lyssna av, lyssna igen Det är inte dig och ditt ömma modershjärta detta handlar om, eller dina känslor överhuvudtaget. Det är barnets lugn och säkerhet det handlar om. Du KAN - odla sakligheten och det sunda förnuftet (så får du bryta samman i enrum någonstans mellan varven, om det absolut behövs ).
Lycka till
Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Soffan

Inlägg av Soffan »

Då är första dagen avklarad och den gick bra, förutom att jag hade en liten svacka i själförtroendet på eftermiddagen.
Sambon har följt tiderna punktligt. Det har varit en jättetrött liten gosse men ändå inte det minsta gnällig. :D
Nu vid läggdags var det vilda protester men för första gången märkte vi att han hörde ramsan. Häftigt.
Liam 081002
nilam

Inlägg av nilam »

för första gången märkte vi att han hörde ramsan. Häftigt.
Härligt :D :D Bra jobbat

Malin

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"