Första kurnatten, Julius 8 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ullmarks

Första kurnatten, Julius 8 månader

Inlägg av Ullmarks »

I natt är vår första kurnatt. Vi är spända men fulla av adrenalin. Daniel ska ta hand om det hela medan jag ska sitta i soffan och stötta. Daniel har varit super duktig och ritat upp en lathund för att veta exakt vad han ska göra vid olika typer av skrik. Vi har läst boken, pratat och fått råd av några vänner som gjort kuren på sin son och läst lite på forumet.
Klockan är nu 21:45 och vi la Julius klockan 20:30. Han somnade 20:35, vaknade igen 21:20 och somnade 21:22 genom påminnelse.

Det jobbigaste kommer att bli senare i natt.
Julius äter knappt någonting på dagen men snuttar sig igenom nätterna och vaknar proppmätt. Han är 8 mån men vägrar äta någonting annat än bröstmjölk dessutom tar han den inte ur flaska utan den måste komma direkt ifrån mig. När vi var på kontroll på BVC sa BM att han tappat rätt mkt vikt och att vi måste få honom att börja äta. Jag har försökt vagga honom på natten den senaste veckan för att få honom att somna om utan att snutta men det ända det lett till är en hungrig och ledsen bebis och dålig sömn för oss alla 3. När Daniel börjat vakna av skriket har jag gett upp och ammat honom för att vi alla ska kunna sova. Han vaknar i genomsnitt 8 ggr per natt fram till kl 5 då jag ger upp och lägger honom brevid mig så han får ta för sig när han vill. På morgonen är han återigen mätt och vägrar smaka på någonting och vi blir båda 2 tröttare för var dag. NU SKA DETTA FÅ ETT SLUT!

Imorgon ska jag vara redo för att införa nya rutiner.
Så här ser vårt schema ut:

Natt: 20:30- 08:30 (12 timmar)
Äta: 8:30, bröstmjölk, gröt
Sova: 11:00-11:45 (45 min)
Äta: 12:00 Gröt/puré
Sova: 13:30- 15:00 (1,5 timmar)
Äta: 15:00 Puré och bröstmjölk 10 min efter avslutad måltid
Sova: 17:00-17:20 (20 min)
Äta: 17:45 Gröt och bröstmjölk 10 min efter avslutad måltid

19:30- 20:30 Skoja leka och nattslurk

20:30 Sova för natten

Vad tycker du, ser det bra ut?

Vi har dessutom skrivit ner tydliga mål varför vi gör detta och hur det kommer att gynna oss alla. Skön motivation när vi kommer tycka det är tungt. Vi ska ro detta i land, finns inga andra alternativ.

/Sara
Sara & Daniel
Julius 080525
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!
Jag är ingen kurare, utan bara en glad amatör och mamma.. är inne på dag 9 nu och är hel-nöjd med kuren, och naturligtvis har vi haft "bakslag", men vadå?? Hon har sovit i sin egna säng för första gångerna på sitt snart 7 månaders långa liv!!
Hoppas att ni kommer att trivas med Kuren och med alla goa mammor, och pappor som finns härute..

Lycka till och ha en underbar natt!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D Hej på er Ullmarks och grattis till ett bra beslut! :D

Jag har en liten tjej som också är 8 månader. Jag började kura henne i slutet av november och vi är snart i hamn... Hon sover mellan 19:00-07:00 utan att behöva hjälp att somna om. Dagarna är tyvärr fortfarande lite si så där, mycket pga. att jag inte varit konsekvent och haft den självklara attityden alltid :oops: .

Jag tycker att ni gör helt rätt i att ge er kille möjligheten att sova på nätterna. Inte äta! Jag menar vem skulle vilja ha "nattamat" 7 dagar i veckan :roll:.

Jag är ju inte diplomerad eller så men när jag ser på ert schema är min första tanke. Skall han gå och lägga sig så sent?! 20:30 är väldigt sent för en liten knodd. Min Hanna lägger jag 19:00 och då gnuggar hon sig i ögonen och gäspar. Jag tror att ni kommer att märka att Julius är jättetrött så sent på kvällen. Bara en tanke i all välmening :wink: .

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Ullmarks

Inlägg av Ullmarks »

cecgus skrev::D Hej på er Ullmarks och grattis till ett bra beslut! :D

Jag har en liten tjej som också är 8 månader. Jag började kura henne i slutet av november och vi är snart i hamn... Hon sover mellan 19:00-07:00 utan att behöva hjälp att somna om. Dagarna är tyvärr fortfarande lite si så där, mycket pga. att jag inte varit konsekvent och haft den självklara attityden alltid :oops: .

Jag tycker att ni gör helt rätt i att ge er kille möjligheten att sova på nätterna. Inte äta! Jag menar vem skulle vilja ha "nattamat" 7 dagar i veckan :roll:.

Jag är ju inte diplomerad eller så men när jag ser på ert schema är min första tanke. Skall han gå och lägga sig så sent?! 20:30 är väldigt sent för en liten knodd. Min Hanna lägger jag 19:00 och då gnuggar hon sig i ögonen och gäspar. Jag tror att ni kommer att märka att Julius är jättetrött så sent på kvällen. Bara en tanke i all välmening :wink: .

//Cilla
Så roligt att ni kommit så långt :)

20.30 är kanske lite väl sent men det viktigaste är totala antalet timmar han sover på ett dygn. Innan vi började med kuren så har Julius somnat tidigast 20.30, ofta senare.

Nu sover Juliius efter 3 påminnelser, hittils går det nästan för bra!

/Daniel
Sara & Daniel
Julius 080525
Ullmarks

Inlägg av Ullmarks »

nu har det varit lite jobbigare under senaste timmen. 2 besked och ett flertal påminnelser.

Börjar bli trött :(

/Daniel
Sara & Daniel
Julius 080525
Ullmarks

Inlägg av Ullmarks »

Nu är natten över. 16 minuter över 8 gick vi in och tjoade. Lillen är helt varm i hela kroppen och rosig på kinderna, inte på något hälsosamt vis utan snarare som om han hade feber. Daniel har varit mer än super duktig. Han har lyssnat, ramsat, fått svar, valt tonläge och ramsat igen. När jag har vaknat och kommit ut har han bara viftat bort mig med mina frågor. Helt rätt!
Det har kännts så tryggt för mig.

Nu är det min tur. Problemet kommer inte att vara att få honom sova utan hålla honom vaken. Han ska inte sova än på 1 timma och 45 min men sitter redan och nickar. Vi får leka och bada. Klart vi ska fixa det när Daniel fixade hela natten så fint!

Några råd?

Kram Sara
Sara & Daniel
Julius 080525
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej och godmorgon!!
Klart ni fixar detta, trötta barn på dagtid är nästan mer en regel änd undantag under kur :lol:
Fram med största förrådet av roligheter, gå ut på promenad och titta på omgivningen. Somnar han i vagn kan du ta honom på armen och utforska asfalt, grus, träd, lyktstolpar, bilar, däck, ja allt som finns i närheten!

Det här kommer ju gå strålande :lol:

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Varmt välkommen hit! Bra jobbat i natt, låter som ni verkligen går in för detta! Bra attityd, den kommer ni ha nytta av.

Nu är det ju inte läge att ändra schema, men 20.30 är sent och att få honom att sova ända till 8.30 kan vara att göra det lite svårt för sig. Blir ju lätt övertrötta på kvällen, får svårt att äta och så har man en ond cirkel. Men om detta passar honom så kör på!

Försök alla knep att hålla honom vaken, klä av lite, skoja i spegeln, lägg på rygg. Ge en 5-minutare i värsta fall men örsök hålla tiderna.

Lycka till idag och bli inte orolig om aptiten släpar efter, den brukar komma efter någon/några dagar.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Nyfiken här ju!! Hur går det för dig ikväll?? Hoppas att du får en lika bra natt som din man?sambo? hade!!
Lycka till och *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Ullmarks

Inlägg av Ullmarks »

Beckabus skrev:Nyfiken här ju!! Hur går det för dig ikväll?? Hoppas att du får en lika bra natt som din man?sambo? hade!!
Lycka till och *kram*
Hej! Jag kör min andra natt och hittils går det fantastiskt bra :)

20.15 Bljöbyte och bus med Julius, han skrattar och är otroligt glad trots att han är otroligt trött.

20.30 En exemplarisk nattning, buffade en väldigt kort stund följt av ramsan. Julius sover som en stock

23.03 Julius vaknar och gnäller ett tag innan jag ramsar, han somnar direkt

00.02 Julius pep till, somnar om utan ramsa

04.15 Julius gnäller till ett par gånger om somnar om själv, utan ramsa :)

05.47 helt lugnt, jag skriver det här inlägget och har svårt att sova. Min dygnsrytm är ur spel men vad gör det när Julius och Sara är så underbara :)

Återstår att se hur det går resten av natten, 8.30 är det rise and shine som gäller för vår lilla kille :D

/Daniel
Sara & Daniel
Julius 080525
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport. Vad bra att ramsan fungerar så bra.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ullmarks

Inlägg av Ullmarks »

ilindstrom skrev:Vilken härlig rapport. Vad bra att ramsan fungerar så bra.

hälsningar :heart:
Ida
Tack!

Nu har vi kurat i en vecka och det går på det stora hela fantastiskt bra!

Vi har några funderingar:

1. När är det ok att justera schemat? Nu ska Julius sova 20.30 -08.30 men han blir så trött redan före 20.00, och på morgonen vaknar han vid åtta.
Vi funderar på vrida hela schemat bakåt med 30 eller 60 minuter.

2. Om Julius vaknar 30 minuter före det är dags att vakna och inte vill somna om med hjälp av ramsan...är det någon idé att ramsa. Låta honom ligga kvar eller ta upp honom?

3. Om Julius vaknar mitt i natten, hur länge ska vi vänta innan vi ramsar? Om han inte är uppjagad känns det som att han ska kunna somna om utan att vi ramsar. är det någon fara att låta honom smågnälla i 5-10 minuter för att se om han somnar om eller om ramsa behövs?

Mvh, Daniel
Sara & Daniel
Julius 080525
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Strålande jobbat!

Jag tycker ni kan ändra nu, kommer säkert uppskattas. Egentligen är det sagt kuren+uppföljningsveckan men jag tror det går finfint att ändra nu. Tänk ut vad som passar er bäst, 30 eller 60 min.

Vi brukar säga att om det är mer än 30 min så kan man pangramsa men inte närmare morgonen än så. ta inte upp tidigare än inom marginalkvart, blir lätt tidigare och tidigare då.

Om det är mitt i natten hade jag inte gjort något om han inte är ledsen. Är det vargtimmen, från 4 ca, kan ni ge en pangramsa vid första pip.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"