Omega3
-
ms Sophie
Omega3
Tintin har nu ett längre tag fått flytande EyeQ i vällingen.
Nu är det dags att beställa ny omgång, men jag har märkt att Tintin gärna vill svälja ner hela tabletter. Vi hade en omgång av magsjuka i närheten och då svalde hon hela vitpepparkorn utan problem.
Och så har hon ju sett att jag och pappa tar eyeQ-kapslar och det vill hon också ha! Hon har provat och det sväljer hon utan problem.
Så då är frågan, vad ska jag köpa för sort till henne?
Tuggisar känns ju fel eftersom hon verkar vara ute efter att svälja tabletter helt, så som vi gör. Och våra vuxenkapslar är väl fel att ge henne?!
Eller finns det någon annan variant som är bättre?
Har förstått att Mor-epa eller vad de heter är bra.
//Sophie
Nu är det dags att beställa ny omgång, men jag har märkt att Tintin gärna vill svälja ner hela tabletter. Vi hade en omgång av magsjuka i närheten och då svalde hon hela vitpepparkorn utan problem.
Och så har hon ju sett att jag och pappa tar eyeQ-kapslar och det vill hon också ha! Hon har provat och det sväljer hon utan problem.
Så då är frågan, vad ska jag köpa för sort till henne?
Tuggisar känns ju fel eftersom hon verkar vara ute efter att svälja tabletter helt, så som vi gör. Och våra vuxenkapslar är väl fel att ge henne?!
Eller finns det någon annan variant som är bättre?
Har förstått att Mor-epa eller vad de heter är bra.
//Sophie
Vi har kört eye-q men nu övergått till MorEpa eftersom Jacob aldrig gillat eye-q.Vare sig kapslarna eller oljan.
Däremot går MorEpas kapslar med jordgubbsmak mer än väl ner.
Jag är inte alls säker men tror att MorEpa är bättre än eye-q då vissa halter av det braiga är mer än eye-q.Någon annan vet säkert mer.
Kram
Däremot går MorEpas kapslar med jordgubbsmak mer än väl ner.
Jag är inte alls säker men tror att MorEpa är bättre än eye-q då vissa halter av det braiga är mer än eye-q.Någon annan vet säkert mer.
Kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Via Dr Sears sajt www.askdrsears.com kan man köpa "go fish"-tillskott som finns i kapslar som antingen kan sväljas eller tuggas - anpassade för barn. Kunde kanske vara något?
-
TorpSara
Undrar jag med. Efter att ha läst här kom jag pa att jag har omega-3 i skapet. Pa paketet star ingen aldersgräns, sa jag undrar om jag kan ge till ungarna eller inte.TorpSara skrev:Vet nån om det ÄR dåligt att ge vuxenkapslar? Ja har svårt att tro att man får överskott, liksom?
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo överskott kan man absolut FÅ, inte skoj kan jag lova. Det som händer är att det är som när man tar blodförtunnande. Lättare blåmärken, blödningar som inte vill sluta osv... Jag är ett levande bevis på detta. 8)TorpSara skrev:Vet nån om det ÄR dåligt att ge vuxenkapslar? Ja har svårt att tro att man får överskott, liksom?
Men på Eye-Q har jag läst från 6 mån och jag gav Tor tidigare än så. Jag gav honom även vanliga omega-3 när han var pyttis, men då fick han typ 1-2 kaplsar i veckan.
Det jag har dock läst är att barn har högre ämnesomsättning än oss vuxna och därmed behöver inte skillnaden på mängd vara så stor.
Dock anser jag endå att Mor EPA och Eye-q är de bästa för hjärnan om man nu vill ge av de skälen. Vill man bara tillföra omega-3 för omega-3s skull så kan man lika gärna ta vad som helst. Kolla mängden på Eye-Qs maxdos och matcha den mot vuxen omega-3 så tror jag inte ni har någon fara.
Dock, tänk på att kvaliteten är olika på olika Omega-3 preparat, så jag håller mig till Picasol Forte för det mesta då dessa har den högsta andelen Omega-3 i sina kaplsar samt är rena från miljögifter.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
ms Sophie
Så... om jag förstått det hela rätt så kan jag till mig och maken köpa Pikasol Forte på apoteket och sedan köpa EyeQ eller MorEpa till Tintin?!
OCh inte vill jag överdosera inte, räcker med att jag får blåmärken lätt redan nu... vill ju inte bli blå bara jag tittar på ett hörn eller så *S*
Måste ju erkänna att det är praktiskt att ha detta "vandrande" uppslagsverk att gå till när jag funderar över något
//Sophie
OCh inte vill jag överdosera inte, räcker med att jag får blåmärken lätt redan nu... vill ju inte bli blå bara jag tittar på ett hörn eller så *S*
Måste ju erkänna att det är praktiskt att ha detta "vandrande" uppslagsverk att gå till när jag funderar över något
//Sophie
-
ms Sophie
Bara en till liten fråga... var hittar man bäst och billigast MorEpa?
Är det att ta en Internetbutik eller finns det på hälsokost?
EyeQ har jag beställt direkt från England, men om vi ska byta produkt så blir jag lite vilse. Apoteket hittar jag till för min och makens del men sen.. som sagt var, jag antar att det är INternet men är det någon shop som är bättre än de andra?
//Sophie
Är det att ta en Internetbutik eller finns det på hälsokost?
EyeQ har jag beställt direkt från England, men om vi ska byta produkt så blir jag lite vilse. Apoteket hittar jag till för min och makens del men sen.. som sagt var, jag antar att det är INternet men är det någon shop som är bättre än de andra?
//Sophie