Solfjädern

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
eliren

Solfjädern

Inlägg av eliren »

Hej! Har börjat lusläsa Sova hela natten-boken, och är ju därmed ett par-tre veckor från att sätta igång. Är inte helt säker på att jag försår 'solfjädern'? Hur kan de yttersta fingerspetsarna (alltså lillfingrarna?!) hålla huvudet på plats..? Bara så att jag fattar rätt: solfjädern ska göras uppifrån, väl? Ska man böja händerna som en 'hjälm' runt huvudet?! (Känner mig lite spånig, men skulle behöva ett förtydligade...)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit :D

Handen, den vänstra med största sannolikhet, lägger du över ryggen, långt upp och om barnet har tendens att vilja lyfta på huvet, så håller man ner det med ett lillfinger.
Om du har en liten kobra, som gärna lyfter upp huvet, så får du lägga ner huvet med hela handen (eller båda) och sedan solfjädra. Efter ett tag så förstår han att han ska ligga ner och då är vänster hands lillfinger en påminnelse om att inte lyfta på huvet. Det når ju alltså inte över hela huvet, utan en bit upp i nacken.

Högra handen ligger tungt över blöjbaken :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
eliren

Inlägg av eliren »

Hej igen, tack för (snabbt!) svar!

Det jag refererar till är den 'dubbla solfjädern' (sid 134); det står (jag citerar hela stycket): 'Bred ut dina händer så mycket du kan i luften intill varandra, så har du en dubbel solfjäder. Det är denna du placerar över barnet så att så mycket som möjligt av lilla barnakroppen hamnar under ett mjukt med stadigt och statiskt tryck. Med de yttersta fingerspetsarna [!] håller du lilla huvudet på plats. [det är här jag inte riktigt fattar... ska man kupa händerna? Detta i kombination med följande:]
Solfjädern ges rakt uppifrån [!]. Den befäster tillrättaläggandet som en fysisk bekräftelse på att nu gäller det att ligga still - se Lugnet! Man använder den alltid som markering efter såväl tillrättaläggande som buffning (se nedan).'

Sen är det ju detta med rygg respektive mage; min 6 månaders pojke, som verkar vara välmående i de flesta avseenden (...) vänder sig inte (!), så jag gissar att det är dumt att lägga honom på mage (då kommer han nog bli rätt förbannad efter en tio-femton minuter), och solfjädra med ryggliggande verkar lite knepigare..? (Eller?)

/ER
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Barnet vänjer sig mycket snabbt med magläget och sover oftast bättre så. Men du har väl larm på den lille?

Som svar på din solfjäderfråga så ska hela handen ha kontakt med barnet. Tänk som så att du omfamnar barnet fast i sängen med dina händer.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
eliren

Inlägg av eliren »

Hej, alla vänliga, engagerade (!)
Min fråga består i hur man gör med ett barn som sover på rygg? Min son har ännu inte kommit underfund med hur man vänder på sig, så han sover på rygg. (Han sover gott redan nu innan kuren, men jag vill inte amma i tid och otid längre.) Så - solfjädring och buffning med en bebis på rygg? Tips..? (Instruktioner..?)

/ER
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Solfjädern går inte att använda på ett barn på rygg. Men kanske du kan lägga ena handen över barnets ben och den andra mycket lätt över bröstet, men absolut inte trycka? Men var försiktg så att du inte trycker. Den måste kunna andas fritt.

Buffning på rygg går till så att du vinklar upp barnets ena ben i 90 gradersvinkling. Då kommer du åt den lilla blöjbaken och kan buffa.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"