Syskon tätt! (och fyra personer i samma sovrum..)

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Elvira

Syskon tätt! (och fyra personer i samma sovrum..)

Inlägg av Elvira »

Hej på er!

Har världens goaste lilla kille (8 månader gammal) hemma och har precis fått veta att jag är gravid igen!! :D Känns helt underbart och det var planerat (förra gången tog det nästan ett år att bli gravid men nu gick det på första försöket! :lol: Om allt går bra (statistiken för tidiga missfall är ju tyvärr inte så upplyftande :( , men olycka ska man inte ta ut i förskott.. :!: ) så kommer sonen vara ca 16 månader när han blir storebror.

:?: Är det någon fler här som har barn tätt och kan berätta lite hur vardagen ser ut för er? (Har läst lite av Annas kloka svar i annawahlgren online och blev rörd och stärkt och stolt, känner mig så priviligerad att ännu ett litet barn har flyttat in i min mage, och så snabbt dessutom!)

Han kommer inte att ha börjat på dagis då så båda kommer vara hemma här tillsammans, tills det blir dags för dagis för de båda så småningom.. Han har sovit hela nätterna igenom i stort sett hela tiden, äter bra, är glad och nöjd och harmonisk, en liten solstråle helt enkelt :lol: Så vi känner absolut inte igen oss i beskrivningen av slutkörda, galet trötta småbarnsföräldrar.. :wink: Tror därför att det kommer funka bra, och att de kommer ha stor glädje av varandra snabbt.

Enligt vissa forskarrapporter så löper dessa "pseudotvillingar" som det kallas störst risk att drabbas av psykisk ohälsa, men de rapporterna ger jag inte många kronor för.. :roll: http://www.barnfamiljen.com/templates/a ... sp?id=3374
http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_7680831.asp

:?: Sen en fråga av lite mer praktisk karaktär:
Vill gärna höra om någon har några förslag hur man bäst sover tillsammans två vuxna och två barn i samma rum? Vi bor i en tvåa nu och kommer inte flytta till större förrän om drygt ett år, alltså kommer vi bli fyra personer där inne under några månader.. I dagsläget funkar det bra, han sover i sin egen säng och störs inte av ljud eller svag belysning. Finns också hyfsat med plats i sovrummet, så vi kommer rymma ännu en liten säng (vill absolut att de ska sova i egna sängar).

Stora kramar så länge,

E.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Grattis och hoppas allt går bra!
Skärma av stora killens säng så att han inte kan se er eller störs av att ni kan behöva tända lampa på natten. Det tycker jag att ni ska göra redan nu. Lättast är att hänga drapperi från taket.

När nästa sedan kommer så kan ju h*n sova närmare stora sängen. Om ni har en spjälsäng till den minsta också så kan man ju hänga en filt eller så på sidan så att synintryck tas bort. För h*n kommer ju inte att kunna lyfta huvudet över kanten på ett tag.

Om ni sedan flyttar till större efter att den minsta är ca 5 månader så skärma av den sängen också.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MammaAnn

Inlägg av MammaAnn »

Grattis Grattis Elvira!!
Apropå syskon tätt, har själv bara ett men planerar fler.
Måste bara uttrycke en fundering ang syskon tätt. Har på senaste tiden hört endel psykologer och annat (bla i programmet Babyboom) uttala sig om att man bör vänta ca 3-4 år mellan syskon. Men som jag ser det innebär ju tätt mellan syskon att mamman (eller pappan...) oftast stannar hemma längre, vilket ju innebär tillgång till flocken (alltså: slippa dagis) under en längre sammanhållen period för åtminstonde det ena syskonet.
Nu undrar jag hur detta kan vara så fel enligt expertisen. Är ett barn kring 1- 1,5 år alltså mer "moget" för att börja på dagis med allt vad det innebär i separation, konkurrens mm än att få fortsätta stanna hemma och få tillgång till mamma + lyckan att få ett syskon??
Jag bara undrar hur de tänker. Ibland känns det svårt att hänga med i tankegångarna... :?
Mamma till Isa född Jan -05 o lillasyster född Juni -06.
Elvira

Inlägg av Elvira »

Tack för gratulationerna!! :D

Har precis liknande tankegångar som du MammaAnn. (Har också läst rekommendationer om att 3 år mellan syskonen är det "optimala", och jag instämmer i ditt dagisresonemang). Mellan min bror och jag är det 1 år och 8 månader och vi har alltid haft fantastiskt kul ihop och står varandra väldigt nära. Så jag har verkligen önskat mig två barn relativt tätt (blir det sen ev. ett tredje också så blir det nog en sladdis).

Det jag ska försöka tänka på är dock att inte börja behandla Simon som "storebror", båda är ju fortfarande så små då, de kommer bli mer som jämngamla.

Själv har jag inte riktigt förstått varför det skulle vara så mycket bättre att bli storebror vid 3 års ålder jämfört med 1,5? :roll: Känner man bara att man har ork och energi till båda barnen (vilket vi har och vilket man väl måste ha även om första barnet är 3 år..?!?) så ser jag inte i vad problemet skulle ligga. Kan också tänka mig att svartsjuka hos det äldre syskonet måste vara vanligare i 3-årsåldern? Eller??

Ja hur som helst, det var lite reflektioner.. 8) Skulle vara kul att höra fler åsikter i frågan..

(Och vissa forskarrapporter måste man nog ta med en nypa salt; skulle man lyssna för mycket på sånt så är ju i princip ALLT skadligt, man får helt enkelt vända sig till det sunda förnuftet..)

Kram E.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej och stort grattis till den kommande "tvåan"!

Jag tror att du kan ta och strunta i de sk forskarrapporterna avseende när det "är bäst" att skaffa syskon. Jag läser ofta rapporter av olika slag och har för vana att ställa mig frågor som; Vem är beställaren?, Vad förväntade man sig att påvisa? och Vad var syftet med att genomföra studien?

Vad gäller barn och när det är bäst att skaffa syskon respektive börja på dagis så kan du hitta rapporter som stödjer i stort sett alla teorier. Det senaste jag läste (dock i tidning) var att det var som absolut sämst att skaffa syskon när det blivande storasyskonet blir tre. Detta skulle ha att göra med att man i treårsåldern genomgår omvälvande förändringar och därför inte skulle vara kapabel att hantera en nykomling.

K-P Thorwaldsson (FP-utredaren) funderar på att ta bort regeln med kvarstående SGI om man blir gravid inom 1 år och 9 månader, eftersom medelåldern på förstföderskor nu blivit så hög. Han har fått information om att kvinnornas kroppar inte orkar med belastningen...

Eftersom man inte kan bestämma när ett barn skall bli till (möjligen försöka undvika det) så är det väl bara att vara glad om man får glädjen att bli begåvad med syskon - oavsett när det blir?

Kan väl också tänka mig att det kan vara jobbigare för de som inte är AWP, och därmed inte får sova på nätterna. Men som AWP tycker jag livet som förälder är så enkelt att det bara är att köra på och se glad ut :D

Kram och grattis igen!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Jenny

Inlägg av Jenny »

Hej!
Vi bor i en tvåa och alla fyra sover i samma rum. Barnen har fått varsin liten säng som är avskärmade med draperier. Det funkar jättebra för oss.
Jenny
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
Muminmamman

Inlägg av Muminmamman »

Hej Jag är mamma till 3 små gull. Den äldsta är 4 år och det är 18 mån mellan varje syskon.
Vi ångrar absolut inte att vi fick barn så tätt. För barnen har det enbart varit positivt. Det har ju även medfört att jag kunnat vara hemma i fyra år utan uppehåll. Det är först nu som jag börjat skola in de två äldsta på dagis. Det funkar också jättebra och personalen förvånas över hur sociala de är och får jättelätt nya kompisar.
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
Annelie H

Inlägg av Annelie H »

Hej och grattis till det nya livet som gryr.. :!:
Mitt tips är att göra om sovrummet till barnkammare och Ni vuxna flyttar ut i V-rummet..
Vi bor 5 personer i en liten stuga på 57kvm..två sovrum..och större delen av tiden har vi bott i v-rummet. Det finns mysiga sätt att göra det på och på så sätt störs inte Ni eller barnen. Är det dessutom under en begränsad tid så är det väl bra..
Lycka till! :D
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
mammapamma

Grattis!

Inlägg av mammapamma »

Grattis!
Jo jag har erfarenhet av både långt (7år) och tätt (1år o 8mån) mellan mina barn, alltså de är nu 23, 16,11 och 10år gamla :roll: ...
Och när de båda yngsta var små sov vi 4 pers. i samma sovrum och gjorde så i ca 3år. Vi gjorde inget speciellt arangemang mer än att vi hade plats i rummet för en dubbelsäng och två spjälsängar, senare två barnsängar.
Var noga med att städa och vädra ofta bara!Det blir mycket damm, alltid, i sovrum pga mycket textilier.
Min yngsta har allergi mot kvallster och då i samband med informationen kring det fick vi veta att "varje barn minsann ska ha vars ett sovrum"! Men har de mer kvalserallergi i länder där alla sover i samma rum? Nä tror inte det...
Men det blir lätt dammigt och instängt, så vädra sängkläder varje dag och låt fönstret stå öppet!!!!!
Lycka till och än en gång GRATTIS!!!!! :heart:
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"