Hjälp, kurat 2 dygn utan resultat

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annaax

Inlägg av annaax »

Du är så klok Tinis :wink:

Jo, han har vaknat tidigt i någon veckas tid ungefär. Det är rutin numera, en vecka är lång tid. Ha ha, jag skojar bara. Du har självklart rätt!

Ja, nu har det gått riktigt bra ett tag, flera dagar faktiskt. Det känns ju så underbart härligt. Och då slappar man till lite, vi är ju som du säger inte i mål ännu. Kuren är inte avslutad.

Bra att du påminnde oss om rullgardinen, vi har varit på väg att köpa en flera gånger men glömt bort det.

Ja, 2 timmar på dagen vore bra. Annars får han gå lägga sig så himla tidigt eftersom han ska vakna vid halv sju.

Tack för receptet - nu har vi lite att jobba med.

KRAMIS
Mamma till Alfons 071208
annaax

Tips om barnvakt och sova borta

Inlägg av annaax »

Hej på Er
Det går jättebra med Alfons nu, det känns så bra allting. Han somnar vid sju, oftast med lite protester men både i går och idag somnade han utan protester. Verkade snarare nöjd - låg och lallade lite :) Han vaknar ju lite tidigare fortfarande - men vi har tagit emot de senaste råden vi fick och det går framåt sakta men säkert. Denna vecka har han bara vaknat max 45 minuter för tidigt - i morse endast en kvart. Så länge vi inte går upp är han inte så arg men hör han att vi går upp på toaletten eller duschar blir han ilsk.

Dagis trivs han bra på nu också, det känns jätteskönt. Han har hela tiden sovit i sin vagn på dagis - inomhus. Men vet ni, idag hade han sovit på madrass med de andra barnen! Han sover en gång på dagis, oftast 1,5 timme - idag 1,45. I början lät de honom sova 2 gånger och äta på lite olika tider - som tur var var det inget som förstörde nattsömnen. Men nu vet jag att de har klara rutiner på dagis.

Nu känner vi oss redo för att lämna bort honom samt att sova bort med honom. Så jag skulle vilja ha lite tips på vägen.

Han ska sova över hos min mamma och pappa. De har ett rum de kan ha stängt där han kan sova - ska de göra som vi gör hemma då, tror ni inte att han känner sig otrygg när han vaknar på natten då? Är det bättre om mamma ligger inne i rummet så han ser henne när han vaknar?

Om mamma är hemma hos oss och är barnvakt är vi klara på vad vi ska göra - då är det våra rutiner som gäller.

Vi tänkte också åka till svärföräldrarna och sova. Där finns ett rum han kan sova i. Funderade på samma sak där - kan han sova i samma rum som oss fast i egen säng? Funderade på att skärma av men jag vet inte riktigt hur?

Lite rekommendationer och tips vore bra.
Mamma till Alfons 071208
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej annaax, vad roligt att höra ifrån er :D :!:

Den här tråden är verkligen en "gammal favorit" för början på den är så dramatisk och sen blir resultatet så bra! Det är helt underbart!

Vad skönt att ni känner er så trygga med kuren att det är dags att låta världen växa för Alfons, det är spännande och roligt att sova borta!

Jag tycker, med egen erfarenhet i bagaget :wink: , att det bästa är om Alfons kan få eget rum. Och kan han inte det är en egen vrå det näst bästa. Det behöver inte alls vara så märkvärdigt, ett lakan uppsatt i taket, så att han inte har så många synintryck.

Sen är det bra att boa in rummet under dagen, att ni är därinne och leker och grejar och kanske kan han sova dagluren där. Bara så att det inte är ett helt främmande rum när det är dags att lägga sig!

Och man kan ha i åtanke att det kan frågas lite extra första kvällen, det viktiga är då (som alltid :wink: ) att lugna barnet i sängen och inte bekräfta hans oro genom att plocka upp eller trafikera i onödan.

Harr ni möjligheten är det bästa om ni kan lägga honom där första kvällen, mestadels för din mors skull. Då är hon med och ser och lär hur ni gör!

Och är hon van att lägga honom hemma hos er så gör hon precis som hon gör när hon är där - sättet att lägga förändras inte beroende på var man är!

Lycka till och ge Alfons en varm kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "