Hej Emma! Tack, det har jag- Elsa har gosat med pappa hela morgonen och vi kom precis alla in från en långpromenad. Det känns som vi vuxit samman lite i allt detta: Vi känner oss båda som "riktiga" föräldrar nu- vi bryr oss på ett annat sätt. Max kom till mig i morse och sa: Jag är så glad att vi gör det här!Emma80 skrev:Hej! Hoppas du fått vila upp dig nu under dagen! Vilket kanonstöd ni verkar ha av varann, ett vinnande team![]()
![]()
Jag försökte verkligen lyssna till olika sorters skrik i natt, men det är svårt. Jag ska läsa och försöka på nytt i natt igen. När det gäller buffandet: eftersom det inte "tog" förrän så sent i går natt, vågar jag mig på det igen i natt, trots att natt två ska vara mer omkring ramsan? Jag antar att jag får känna av, men om jag har samma situation igen, att hon skriker upp sig mer och mer- är det ok att buffa tills hon blir lugn då? Som du säger: ramsan tar väl knappast innan hon känner sig lugn och trygg.Emma80 skrev: Man behöver inte tänka bort och ut första natten. Att lugna är A och O. Man kan inte backa innan man lyckats förmedla känslan av trygghet och säkerhet. Finns liksom inget att backa ifrån annars. Du ska buffa henne lugn, svårt att säga om du gick för tidigt. Försök känna själv om du tyckte att hon var lugn när du bestämde dig för att gå. Spelar ingen roll om hon börjar hojta så fort du släpper bara hon är lugn precis när du släppt.
Det kan vara svårt att lära sig att känna igen vad de olika skriken betyder. Anna svarade så fint i en annan tråd om konsten att lyssna av, läs det http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=#190338
Tack för svaret- känner mig riktigt trött, men det kommer nog gå ännu bättre i natt. Nu vet jag hur jag kan göra saker bättre.
Kram