Vargtimmen är inte rolig ;-(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Vargtimmen är inte rolig ;-(

Inlägg av Tessan »

Hej
Hur länge kan vargtimmen härja. Som en klocka vaknar hon 4 och håller på till kvart i sex då marginalkvarten används och jag tar upp.
Hon är ju för liten för ramsa och eftersom det på natten händer INGENTING så låter jag ju henne vara men hur ska man lösa vargtimmen på små bebisar?
Buffa eller låta vara? Storasyster som i dagarna har börjat skolan blir väckt när jag låter henne hållas så jag vill verkligen få henne att somna om..
Ska jag kanske lägga henne i vagnen och vagna kort istället precis när hon börjar?
När hon skrikit upp sig rejält reser jag mig upp och ger henne nappen som hon tappat och då är hon lugn någon minut. Nu börjar mina reserver ta slut eftersom jag även har problem under dagarna så jag hinner inte sova ikapp något
:P :P :P :P
Jag vill inte tappa detta bra som vi är på väg emot. Jag klarar heller inte av att Glömma nappen på ett dygn då förra gången jag försökte var hon ledsen länge..Tyckte jag alltså.
Är det enda alternatiet för att få henne att sova att ta bort den ska jag kämpa men kan jag få andra råd blir jag tacksam.

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej :D

Jag har ju haft precis samma problem med min lilla kille som du har, han har strulat ganska länge nu med både dagslurar och vargtimme.

Jag fick rådet från Anna att backa mycket mer och inte ingripa för snabbt.
Har nu tagit till mig detta och peppar, peppar, så har han nu börjat somna om av sig själv under vargtimmen.
:P

Han vaknar visserligen nästan varje morgon runt 05.00 men somnar som sagt om själv, efter ett par minuters gnölande och sover till 05.45 (har morgon kl 06.00)

Kan det vara så att du fortfarande har för mycket trafik fast du inte tycker det?
Det är ju som du säger inte så kul att hålla resten av familjen vakna den tiden på dygnet, så man kanske är lite väl snabb att ingripa för att få tyst :?:

Jag tror ju tyvärr också att nappen är en bov i dramat, har hon den när hon somnar och vaknar utan har ju förutsättningarna ändrats och det blir omöjligt att somna om utan :!:

Jag tog bort nappen efter några veckor bara, kände att det var onödigt att skapa ett behov som inte fanns (min skrutt hade inte så där jättestort sugbehov)
Jag kan förstå att det känns svårt att ta bort nappen om hon verkar vara tuttig men jag tror att tuttigheten förstärks av att man ger napp och mattas av snabbt om man tar bort den.(skulle det vara så att hon har ett stort sugbehov kommer hon garanterat att hitta handen att snutta på ganska snart :D )

Se det som en liten kur i sig att ta bort nappen, ladda på samma sätt som man gör inför shn kuren, självklart fixar du det :!: :P (kanske kan det vara skönt att låta storasyster sova hos någon annan första natten om du tycker att det är jobbigt att hon väcks :!: )

Jag såg på ett tidigare inlägg att dagslurarna också strulade, att hon vaknade ofta flera gånger, kan säga att för oss har dagslurarna också blivit bättre i och med att jag begränsar trafiken rejält även där (men det verkar du ju iofs redan göra) :?
Använder hon nappen även när hon sover på dagarna kanske den stör även här :?:

Du ska se att snart har du fixat detta, det är jag säker på :P :P :P
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

När Hugos vargtimme strulade fick jag också rådet at backa, backa... Han sov i vagnen, så jag kunde vagna några tag, för att sedan gå över till kort skak i handtaget, och numera behöver jag inte gå in alls. Om han vaknar, så är det halv sex, han piper lite, suger på handen, somnar om. Idag tog jag upp honom tio över sex, då jag vill förlänga morgonen med hjälp av marginalkvart till halv sju. Så jag skulle nog prova med vagnen, om jag var du, Tessan. Våra sötsaker är ju ungefär i samma ålder!
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Päivi..
visst sover lilla Hugo i eget rum?
Det skulle jag vilja också för att inte vakna till varje gång hon gruffar....

Hur har dey gått för er när du flyttade ut honom?

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, han sover i eget rum. Eftersom han sover i vagnen var det inga problem att flytta ut honom. Han ser ju ändå inte - från vagnen - var han ligger. De första nätterna hade jag vagnen precis utanför vårt sovrum, i korridåren. När det gick bra övergick jag till att flytta in vagnen in i hans rum, alldeles bredvid vår. Hans dörr står öppen, det gör våran också - så jag hör så fort han piper. Men som sagt: det pips inte så mycket nu mera! :)
Innan vagnen sov han natt i vaggan, som fanns i vårt rum, men eftersom den gungar på sidled, blev han orolig i den ifall han vaknade.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"