8mån. ångest - tips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anni

8mån. ångest - tips

Inlägg av Anni »

Hej hopp!

Nu skäms jag verkligen för jag har tänkt i flera dagar att jag skulle skriva en liten glädjerapport. Allt funkade så bra tills att lillflickan bröt ihop ikväll :( . Hon somnade kl. sju efter diverse protester men inget konstigt. Kl.nio vaknade hon och började skrika och när hon hörde mig ramsa skrek hon upp sig. Jag gjorde som jag trodde var rätt - nämligen försökte lugna henne med alla hjälpmedel. Först solfjäder och sedan buff i omgångar. Hon tystnade så fint men drog igång igen. Tillslut fick min man smyga ner till sonen och hämta hans cd-spelare och sen krämade vi på klassisk musik och då äntligen kunde hon slappna av och somna. Nu till min fråga hur snabb ska man vara på att hjälpa henne :?: . Egentligen borde ramsan räcka men den lugnade inte henne idag.
Ps: Det är mycket som händer i hennes liv just nu: håller på att få tänder,lära sig krypa och idag också ställa sig upp :)
Tacksam för lite tips!
Anni
Mamma till en son f?dd 23 mars-01 och en dotter f?dd 4 januari-05
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
En gång är ju ingen gång, bara livet som gör sig påmint. :wink: Räkna alltså inte med att ramsan INTE ska ta nästa gång. Saker och ting förändras, nya frågor uppstår.

:idea: De gånger som extra frågor inträffat och ramsan inte tagit så har jag gått in, tyst buffat lugn och sedan solfjädrat sömntung och bekräftelseramsat mjukt medan jag sofjädrat när jag märker att sömnen är nära. Jag tror att en lång solfjäder i detta fall skulle ha hjälpt eftersom hon ju svarade på ditt verktygande trots allt även om hon tog i gång igen.

Vilken "fas" befinner ni er i ? Nykurad eller?

:idea: Hon ska inte skrika upp sig men du ska heller inte gå in förrän du upplever KRIS. Ge henne chansen att lugna sig (om hon nu kan det här vill säga :roll: ). Det där beror också lite på om hon är arg eller ledsen. Om hon är mera arg ska du inte ramsa medan hon protesterar utan när hon tystnar (om än bara för en halv sekund).

Jag funderar också, kan det ha blivit fel tonläge i ramsan? Tänker på att du kanske blev överraskad över uppvaket och att det s a s "sken igenom" när du ramsade. Hoppas du förstår hur jag tänker. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mindy :D

Övra upp ramsan. Låt den ta över. Inskränk trafiken. Den är faktiskt oroande :!:

Och vad som än händer i hennes liv jsut nu - så tar man hand om det på dagarna. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Då sover alla människor :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"