Kura ett barn som redan sover mellan 8-10 timmar per natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Carro66

Kura ett barn som redan sover mellan 8-10 timmar per natt

Inlägg av Carro66 »

Hej!

Jag har precis läst igenom boken Sova Hela Natten en första gång och känner mig motiverad att börja kura min lilla dotter som är drygt fem månader. Har dock några frågor innan jag sätter igång. Först en kort bakgrund. Min dotter har alltid vara ganska bra på att sova på natten och att skilja dag från natt och vi har inte behövt hjälpa henne så mycket som jag förstått att vissa barn behöver hjälpas. Över jul och nyår fick hon dock sin första förkylning och som orolig mamma plockade jag upp henne varje gång hon vaknade och var ledsen och snörvlade och vips hade vi en ny ovana och min dotter ville amma varannan timme hela natten. När jag efter några jobbiga nätter började misströsta beställde jag boken och började läsa men ganska snart började dottern återigen sova bra på nätterna. Trots detta funderar jag på att genomföra kuren för att försöka få henne att sova de 11-12 som jag skulle vilja att hon sov OCH lättare få henne att sova både på dagen och natten. Som det är nu lägger vi henne runt 8 efter bad och lite andra kvällsrutiner. Försöker även få henne att skratta mycket innan hon går och lägger sig efter Annas modell. Det kan dock vara en hel del problem att lägga henne och ibland börjar hon gråta bara vi lägger ner henne i sängen. Vi har tills nu (fast detta har gjort ont hjärtat på mig framför allt) kört den s.k. 5 minutersmetoden och detta har fungerat men hon har ofta gråtit ett par tre minuter innan hon somnat ibland mer och ibland inte alls. Det jag framför allt skulle ville åstadkomma med kuren är att kunna lägga henne problemfritt både på kvällen och på dagen utan gråt och protester. När hon väl somnat sover hon oftast snällt till mellan 4-6 på morgonen, då jag ammar varefter hon ibland somnar hon om och sover ett par timmar till. Med andra ord är det som sagt inga stora problem med nattsömnen (även om jag skulle önska att hon sov lite längre på morgonen). På dagarna har vi inga direkta rutiner och ibland sover hon bara en halvtimme på hela dagen och ibland upp till 3-4 timmar. Nu till mina frågor:
1) Är det värt/möjligt att genomföra kuren på natten fastän hon sover så bra redan. Kan det få några negativa konsekvenser att börja kura först vid 4-6 tiden på morgonen (då hon alltså kan ha sovit upp till 10 timmar)?
2) Min dotter sover bäst på rygg och det blir alltså lite svårare med buffningen än vid magläge. Är det att föredra att vagna eller ska vi köra buffning ändå och hur gör jag då? Hon sover numera i spjälsäng så jag vet inte om det skulle bli lite konstigt att plötsligt börja lägga henne i vagnen igen för att sedan efter kuren byta över till spjälsängen eller?
3) Om hon inte gråter när vi lägger ner henne (ens första kvällen) ska vi då bara ramsa och gå ut och endast buffa/vagna om vi behöver gå in igen och lugna henne?
4) Är det meningen att när kuren satt sig att man bara ska lägga ner sitt barn i sängen, ramsa och gå ut (efter tillrättaläggandet och solfjädern) eller ska man spara ramsan till eventuella protester kommer?
5) Hur gör man när man ska få dem att sova dagtid? Är det buffning eller vagning i kombination med (annan) ramsa då också? Jag har alltid absolut svårast att få henne att sova dagtid – då brukar hon bara sova när hon själv väljer, vilket oftast kräver promenad i vagnen eller så somnar hon vid bröstet. Är det verkligen så att när man får in ett schema efter en vecka att barnet i princip somnar av sig själv. Vad gör jag om hon somnar men inte sover så länge jag planerat enligt schemat. Ska jag vagna/buffa/ramsa då också?
6) Jag helammar fortfarande men håller på att införa smakportioner. Jag tycker att det är svårt att styra maten så hårt som till fyra gånger per dag eftersom jag är osäker på hur mkt hon får i sig varje amning och låter henne därför amma under dagarna så ofta hon vill. Är det fel och kan jag ändå ha ett fast schema med sovrutiner? Hon tar inte flaska heller så jag kan inte mäta hur mkt hon äter på det sättet.
7) Det jag känner mig mest tveksam till är att väcka henne om hon ngn gång skulle sova längre än vad jag planerat enligt et schema. De gånger vi väckt henne tidigare har hon alltid blivit jättearg. Kan man låta henne sova över i så fall eller förstör man allt då?
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej Carro66 och välkommen hit!

Jag kan inte låta bli att svara på dina frågor så gott jag kan.

1. Det är absolut värt att kura ett barn som sover 8 - 10 timmar. Din lilla tjej behöver ju många, många fler timmar per dygn. 15 om jag inte missminner mig. Vad menar du med att börja kura först i vargtimmen? Om du kurar ditt barn ska du göra det fullt ut och inte kura lite här och där.

2. Det går bra att kura barn på rygg också även om mage är att föredra. Vagna när hon ligger i vagn och buffa när hon ligger i säng. Jag har bara buffat i magläge och det kan jag rekommendera. Hon ser dig inte och du kan jobba utan att påverkas av hennes ansiktsuttryck.

3. Jepp.

4. När kuren sitter busar vi och skrattar ända in i det sista. Därefter lägger jag (eller vem som helst) tillrätta min dotter och ramsar glatt ut från rummet. Sedan använder vi ramsan vid eventuella uppvaknanden för att försäkra henne om att det fortfarande är natt och att vi håller alla vargar borta från hennes rum. :D

5. Många frågor i en men sammanfattningsvis kan jag säga att när ni fått in rutinerna så kommer allt att gå av sig självt. Din dotter kommer att känna sig trygg i att mamma och pappa vet när det dags för mat och sömn vilket komma att göra henne till en piggare, gladare och framförallt mer matglad tjej. Dagtid kan du välja om du vill lägga henne i vagnen eller låta henne sova i spjälsängen. Viktigt är att dagslurarna skiljer sig från nattsömnen. Kanske en annan filt i sängen? Dessutom är det bra med en annan ramsa. Vi kör dagtid med: "Nu får du vila, sov så gott" och på kvällen "Gonatti, natti, sov så gott".

Och ja, barnet somnar av sig självt när schemat sitter. Det är helt underbart!

6. När du planerar schemat för din dotter så kan du lägga in tiderna för mat också. Det kommer att bli naturligt i och med att du inför smakportioner. Den totala mängden din dotter äter är egentligen ointressant så länge du trugat och trugat och trugat igen. Ofta blir små bebisar "trötta" på en smak utan att för den sakens skull vara mätta. Ge något annat och återgå sedan till det första igen. Det viktiga är ju att hon blir mätt, överflödet brukar komma ut. Och så bröstet som en smaskig efterrätt.

7. Att väcka henne kommer inte att göra henne arg när hon får sova sina samtliga timmar per dygn. Just nu är hon nog mest förbannad för att hon är så trött. Väckningen är för barnet en trygghet som gör att hon kan slappna av och veta att mor och far sköter det här åt mig. Jag behöver inte bekymra mig om mat och sömn. De ser till att jag får det jag behöver.

Om du låter henne sova över den tid du planerat, gör du dig själv en otjänst. Din dotter blir förvirrad och osäker på vad som gäller. Här gäller det att vara konsekvent.

:arrow: Lycka till och läs på ordentligt i SHN-boken innan ni startar kuren. Det gäller att ha kunskaperna på sin sida när er lilla börjar ställa frågor.

/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej och god kväll!!
Är en nybörjare på det här, inne på dotterns 8 natt enligt SHN, men jag tänkte bara komma med lite tankar ändå..
Skulle tro att dom som kan det här på sina alla fingrar skulle behöva veta hur mycket ditt söta barn sover nu, alltså totalt per dygn.. Min lilla som snart blir 7 månader har 15 timmars sömn/dygn, och sover 10 timmar i sträck på natten, sen är det blöj-byte i mörkret i spjälsängen och ett par ramsor, sen är det natt i ytterligare nästan 2 timmar..
Angående ryggläge, vår dotter har alltid legat och sovit på rygg, så vi har hittat en annan metod till buffning. Man hittar sina egna sätt och metoder :wink:
Becka sover natt i säng, och dagslurar i vagn, vilket som verkar funka för henne i alla fall..Och på fråga 5(c), ja Becka är nästan som en klocka när det gäller att sova och äta, även om man ibland får ramsa om på hennes långa dags-lur, och mat får hon i mängder ( 5 gånger/dag både pure/gröt och BM)

Jag hoppas att någon av alla goa kurare kommer in och hjälper dig riktigt och rätt..

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Carro66

Inlägg av Carro66 »

Hej!

Tack för era snabba svar! Först några svar på era frågor. Det jag menar med att börja kura vid 4-6 är att min dotter oftast inte vaknar förrän då och att jag var lite rädd att kuren eventuellt skulle kunna påverka hennes sömn till det sämre om vi började "bråka med henne" när hon ändå ofta sover till 4-6 av sig själv. Men som jag uppfattar era svar är svaret nej? Vad gäller antal h sömn per dygn varierar detta (tyvärr) ganska mycket mellan olika dygn. Ibland sover hon sina 15 h ibland kanske bara 12. När jag frågade om detta på BVC sa de att hon reglerar sitt sömnbehov själv och sover så mycket hon behöver...vet inte om detta stämmer?

Hur som helst kunde jag inte låta bli att börja kura igår kväll. Som vanligt blev det ganska mycket gnöl vid läggning. Hon började som vanligt gråta så fort vi la henne och det krävdes en del buffning/ramsning/påminnelser innan hon somnade. Sedan sov hon sött till kvart över tre. Jag vet att kuren föreskriver att man första natten ska gå in ge besked/buffning och sedan ramsa sig ut. Jag tyckte dock att hennes skrik var såpass beskedliga att jag struntade i att gå in och började ramsa utanför dörren direkt. Var det fel? I alla fall så tyckte jag att hon började lyssna på mig direkt och att vi faktiskt kommunicerade. Hur häftigt som helst! Efter några ramsor/påminnelser/bekräftelser (tog ca 5-10 minuter) så somnade hon faktiskt om av sig själv! Sedan sov hon till kvart i sju och vi använde oss då av marginalkvarten och gick in och gjorde god morgon (hon grät inte utan hade bara börjat prata lite). Under dagen har jag sedan följt mitt uppgjorda schema och det har funkat ganska bra. De två långa lurarna har hon dock haft i vagnen på promenad utomhhus och då sover hon alltid ganska bra. Är det fel att vänja henne vid detta? Vill ju att hon ska kunna somna på dagen även inomhus i sin spjälsäng så småningom. Men detta kanske är möjligt när schemat väl satt sig? Är även lite osäker på hur jag ska göra när det är dags för sömnen på dagen. Om jag tex är ute på pför att få henne att sova romenad ska jag bara säga vår dagsramsa då och undvika att titta på henne och hoppas att hon somnar? Hur många gånger ska man ramsa på dagen och vid vilka tillfällen?

När vi sedan skulle lägga henne på kvällen var det återigen fulla protester och det faktiskt längre tid att få henne att sova ikväll än igår? Är det normalt? Kändes nästan som om ramsan gjorde henne surare ikväll än igår, men till slut somnade hon i alla fall dock efter en hel del gråt vilket ju alltid gör ont i hjärtat. Tar tacksamt emot alla tips om hur man kan underlätta kvällsläggningen!!!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Visst är det gott att komma igång, MEN (känns lite Tony Irving :wink: ) tänk på att läsa boken om och om igen..där hittar du många svar som du har, tex att barn INTE ALLS själva kan reglera hur mycket sömn dom behöver.. :!: Här har du en mamma som skämdes och mådde jätte-dåligt över att ha intalat mig just det, och som ser skillnaden nu på bara 9 dagar.. :oops: :oops:
Jag hoppas att ni försökte få henne tokigt glad innan hon åkte ner i sängen? Egentligen ska jag inte svara på dina frågor om hur använda ramsor och vagn till dags-lurarna, men jag kan i alla fall svara att vi använder oss av vagnen till dags-lurarna. Försökte få henne att ta lurarna i sängen, men efter att hon var så arg att luren var förstörd av arga skrik, har vi bestämt oss för att fortsätta med vagnen tills allt sitter till 100%. I vagnen ger vi ramsa en omgång efter att vi lagt henne gott och börjat på vår promenad, sen somnar hon på under 4 minuter. Har ni skrivit bok på läggningen? När ni la henne, hur många ramsor, hur hon reagerade?? Vi gjorde det och det var ganska kul att se att, visst var hon mer arg dag 2 och 3, men hon somnade snabbare och på något sätt säkrare, och sov längre dessutom..
Hoppas att ni får svar ifrån en dipl. Kurare oxå..
*kram* och lycka till inatt!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Carro66

Inlägg av Carro66 »

Tack för ditt snabba svar igen Beckabus! Jag vet , ska läsa boken igen. Hade läst vissa kapitel flera gånger men allt går väl inte in på en gång. En fråga till - du sa att du hade hittat din egen metod att buffa på rygg - hur gör du då? Själv har jag satt in handen under hennes ben och buffat på rumpan och endast försiktigt lagt handel över bröstet utan att riktigt trycka. När ni sedan tar ute er dotter i vagnen lägger du då en filt över vagnen så att hon inte ser er? Jag gjorde det idag och tyckte det funkade bra men vet inte om hon tror det är natt så (dock är det ju en massa ljud omkring).

Hoppas även på svar från diplomerad kurare snart!!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Visst är det kul att kunna sitta såhär på kvällen vid datorn ifred :wink:
Min söta har alltid blivit lugn av att bli "vaggad" i sängen, tar en hand vid hennes höft och den andra på samma sidas axel och gungar hela henne i takt.. Förmodligen väldigt fel, men det funkar för oss så då fortsätter jag med det :?
Vi har inte lagt något alls över utan bara fällt upp suffletten, men jag ger inte henne någon ögon-kontakt (förutom att jag verkligen tittar i smyg för att veta när bekräftelsen ska sättas).
Jag tycker att det är hur skönt som helst att Becka fixar att sova när det är ljud och ljus på dagarna, eftersom det kanske inte i alla situationer kommer att gå att mörklägga och ha tyst.
Hur går det för er nu då? Är eran lilla söta fortfarande i SovaGott-landet?
Carro66

Inlägg av Carro66 »

Ja det är toppen att kunna sitta ostört. Ska dock gå och umgås lite med min man nu som verkar tycka att vi mammor går upp lite väl i detta. Ja lilltjejen snusar fortfarande och gär förhoppningsvis det i några timmar till i alla fall. Hur går det för er?
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Skulle tro att min sambo anser det samma som din man om oss mammor :wink: :wink:
Jodå, hon sover som en gris nu, och det borde väl kanske även jag göra eftersom hon har en liten tendens till att vilja ha sin blöja bytt runt 6 på morgonen, och sen tar det allt från 2 minuter till 20 för henne att somna om..
Vi hörs säkert imorgon, Ha det gott och mys med "gubben" nu.. *kram*
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Nyfiken nu!! Hur går det för dig??
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen! Hur går det för er nu? Du har fått så fina svar, var det frågor du tycker är obesvarade?

Det där att barn tar sig den sömn de behöver fick jag också höra, men det stämde verkligen inte! Vi behöver hjälpa dem med det lika mycket som vi hjälper dem att äta. Det är min övertygelse.

Att alltid gå med vagnen när hon ska sova går ju om du alltid vill ha det så, men om du vill att hon ibland ska kunna sova inne så är det bättre att kura i sängen eller i stillastående vagn. Välj var lurarna ska vara och håll dig till det under kuren och uppföljningsveckan. Sen kan du göra lite olika när schemat satt sig. om du vill vara ute och gå är det bara att hon somnar stillastående och när hon sovit 10 min kan du sen gå. Jag tycker det är bra att lägga en filt över, se till att det kommer in luft.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Det går ju strålande för er! :D

Efter uppföljningsveckan kan du ha dagslurarna i vagnen under promenad. Stå helt enkelt stilla när hon ska somna, och när hon väl sover kan mamma motionera vidare.

/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"