kurad sedan 2mån skriker fortfarande innan natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LinSig
Kontakt:

kurad sedan 2mån skriker fortfarande innan natten

Inlägg av LinSig »

Hej,

Vår tjej sover hela natten men somnar ledsen, skrikandes, arg och förtvivlad om vartannat. Detta har pågått i nästan 2 månader. Vad gör vi för fel? Jag orkar inte längre ... det är ngt som inte stämmer?? :cry:

Hon äter sista mål middag senast kl 18 och så nattvälling inför natten ca 20 min innan sänggående.

Hon är kurad och somnar utan skrik i sin säng eller vagn ca kl 09, kl 13 och kl 16. Hon sover från senast 20.00 till 06.30. Hennes dygn sömn snittar på 14,5h.
Vi har en dotter sedan tidigare som sovit gott alltid sedan 4mån efter Annas råd.
Linnea 050725 & Sigrid 080621
LinSig
Kontakt:

Inlägg av LinSig »

Ja alltså vi kan shn innan och utan och har attityden, skratten och de härliga vardagsljuden. Vi lägger tillrätta och ramsar. Hon kan ramsorna och har fattat galoppen. Både mamma och pappa. Vi springer inte in varje sekund utan avvaktar och lyssnar men hon är ledsen och förtvivlad och somnar utmattad och uppgiven. Det är inte så det skall vara. Vad gör vi ?

Hon vaknar på nätterna nga gånger men somnar om själv. Hon vaknar dock ledsen på morgonen som ledsen innan hon somnar.
LinSig
Kontakt:

Inlägg av LinSig »

Någon kommentar någon ...

Det är ju uppenbart att Sigrid försöker förmedla något som vi korkade föräldrar inte fattar?
:roll:
Någon som haft liknande situation som kan komma med bra tips?
Är vi hemmablinda?
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Hur ser hennes schema ut och hur gammal är hon? Hur äter hon? Hur ser det ut med den sociala delaktigheten, utevistelsen och skrattet till gonattet?

Är det bara på kvällen hon protesterar mot att gå och lägga sig? Kan hon var för trött, kl 20 är ju ganska sent för en bebis....

Har ni testat att använda väckarklocka? Eller att gå in och väcka henne innan hon vaknar av sig själv? Det är viktigt att hon känner att ni har koll på när hon ska vakna och att hon själv kan koncentrera sig på att sova gott.

Många frågor, men det är svårt att hjälpa utan att veta hur era dagar ser ut!! Kramar _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
LinSig
Kontakt:

Inlägg av LinSig »

Hej Lill,

Hennes schema är kanon:
Sömn: 20-07 11h, 09-10.30 1,5h, 13.30-14.15 45min, 16.15-17 45min.

Mat: Hon äter som en häst: Bröstmjölk & välling 100ml, gröt 1normal portion & babymacka, bröstmjölk & frukt, matpuré 125ml & vatten, välling 100ml.

Vi är ute minst 1½h varje dag. Hon är mkt delaktig i vardagen och vi skrattar gott innan natten. Ja hon protesterar alltid på kvällen och ytterst sällen på dagarna hon till och med vänder sig mot sängen och vill sova även på kvällen men väl där så blir det sååå ledsamt... ?
Kanske är det för sent med kl 20 ...

Hon är 7månader i övermorgon, väldigt tidig enligt läkarna. Satt stadigt vid 5mån, mkt aktiv, kryper nu, pigga nyfikna ögon som hänger med, skrattar mkt och använder pekfinger tum grepp för att ta små saker ...

/ Carolina
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag är inte diplomerad vill jag säga först men vad tror du om att lägga en halvtimme tidigare på kvällen? Enligt ditt schema har hon 14 h sömn och det är ganska lite för en sjumånaders. Min tjej, strax över 10 månader, har 14h och 20 min. Hon är iofs lite av en tröttis.

Så, supermassa skratt och i säng 19.30 skulle jag köra på! Och arbeta på attityden!! Visst är det lätt att falla in i "jag orkar inte mer" (jag gör det själv) men det är ju trots allt lilltjejen som det är synd om!

För att få bukt med den ledsna morgonen skulle jag se till att hinna före och väcka henne. Det är ju många som använder väckarklocka också!

Sen kan det ju också vara så att vissa barn måste protestera lite innan de somnar, mest för sakens skull. Hur mkt protester som är ok får man ju känna av som förälder, men hos er är det ju uppenbarligen för mkt eftersom du frågar om det här! /_lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så, supermassa skratt och i säng 19.30 skulle jag köra på! Och arbeta på attityden!! Visst är det lätt att falla in i "jag orkar inte mer" (jag gör det själv) men det är ju trots allt lilltjejen som det är synd om!

För att få bukt med den ledsna morgonen skulle jag se till att hinna före och väcka henne. Det är ju många som använder väckarklocka också!
Guldsvar. :thumbsup:
Skriver helt under!
mattias@hemekonomi.com

Inlägg av mattias@hemekonomi.com »

Berätta hur det går om ni lägger henne tidigare! Nu blev jag ju nyfiken.. =)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"