alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

nappflaskvägran oavsett om det är bm eller nattmacksblandning! :(

hoppas på att tuttarna räcker till nu!

see you!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Lycka till, drick ditt amningste i alla fall. Men ge inte upp flaskan helt, du kan prova igen om ett par dagar om du vill. Helt plötsligt funkar det vettu. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hejar på er \:D/

Vad duktiga ni varit, hela lilla familjen!!!!

Det går framåt, Daniel har belägrat sig på soffan så att han inte ska få för sig att vagna :lol:

Idag bytte vi till 3 mån schema fick ge en 5 min nu på em men annars är det klockrent :D

Kramar Johanna och pussa lillan från moi
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

efter att ha läst nancys sammanfattningstråd, igen, så känner jag att nästa steg är att få till skak i handtaget! och att våga backa.
vilken otroligt beundransvärd kvinna denna nancy är. hon skriver ju så fantastiskt och medryckande. jag skrattar! :heart:

läste någon annanstans att det tar ett par dagar för detta att sätta sig. nån som kan länka eller kortfattat skriva ner?

tänkte även börja med ramsan vid insomnandet. till stora tjejen har vi:
godnatt linnea- sov så gott. fick nu höra på aw´s workshop att man inte skulle ha barnets namn i ramsan. selma hade ju annars känts naturligt att lägga in i nya ramsan. fel?
kan man istället ha gonatt stumpan, lillan, hjärtat?- sov så gott. andra tips?

skönt att fokusera på nått annat än nätterna för en gång skull!

tors mamma- jag ska testa med flaskan igen. men om ett par dagar.

kram kram
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Helst inget namn, men stumpan osv helt ok.

Jag har sagt det förr och säger det igen Nancy är Fantastisk :heart:

Såhär kan du göra: Lägg tillrätta, vagna i ro ( sömntung bebis) skaka i handtaget och GÅ.
Avvakta och lyssna av. Gör husljud tex diska, dammsuga osv. Låter reaktionen ledsen får du gå dit och påminna igen, kanske flera gånger första tiden. Likadant om hon "fastnar" men innan påminner så sätt på klassisk musik. Stor musik för små öron vet jag många som använder.

Nästa dag: Vagna kort, ett par drag skaka och gå. Sedan samma som ovan, men vagna endast igen vid kris skaka och gå.

Tredje dagen: Lägg tillrätta skaka och gå. Vid uppvak mm. endast skak. Vagning är nu bara KRIS verktyg. '

De annars guldvärda verktygen är : Musik, husljud prata i telefon.

Ramsan säger du när antingen hon somnat eller precis håller på att somna, bekräftande alltså, mjuk och bekräftande.

Det tar ungefär tre dagar att införa något nytt och ca en vecka innan det hela har satt sig.
Räkna med att hon frågar, det bör och ska hon. Men du måste lyssna av så att du kan besvara rätt fråga på rätt sätt :wink:

Någon annan får gärna fylla på om jag missat något :)

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Underbara Nancy är min idol helt enkelt! :D

Som ramsa säger vi "God natt min skatt och sov så gott", på dagen "Vila nu och sov så gott".

Läser och tar till mig Johannas fina sammanfattning. Har inte fått till nått inlägg i min egen tråd på länge, men jag suger åt mig av bra svar och tankar i andra trådar! :wink: Själv är jag usel på att backa, men det beror mest på att det oftast funkar bra utan verktyg. Då det inte funkar, så öververktygar jag av ren ovana. :roll:

Fortsatt lycka till! KRAM
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

ElinN skrev: Då det inte funkar, så öververktygar jag av ren ovana. :roll:

Tack för skrattet, det där lät så kul. Du saknar inte självinsikt i alla fall :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

johanna: Härligt att kunna bjuda på ett skratt! :lol: Hur gör du med verktygande och så? Bara skak i handtag alltid eller? Hur mycket behöver du verktyga? Funkar dagslurarna klockrent? Hur ser ditt nya schema ut?

Nu är jag igång och trådkapar igen... sorry! :oops: O:) Ska försöka hitta tillbaka till min egen tråd snart! :wink:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

det är bara roligt att läsa era inlägg! jag suger åt mig av den informationen som ges överlag här i tråden! vi sitter ju i samma båt och det går väl bättre och sämre för oss alla på olika områden.
fortsätt kapa. inget problem för mig iaf. jag vill gärna också veta hur det går för johanna och havanna- haha det rimmar! :D

här fortsätter stumpan sova på nätterna. ett litet uppvak vid 24 som snabbt vagnades över. måste stängt av klockan väldigt fort och i sömnen inatt. för jag vaknade kl 04 och tog då upp och ammade. alarmet hade jag ställt på 03! :lol:

ElinN

Inlägg av ElinN »

:lol: Då fortsätter jag kapa då och då! :lol:

johanna svarade mig i min tråd så kika in där du! :wink:

Så härligt att Selma sover om natten! \:D/ Och trött-mamma med tydligen! :lol:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

:sleep: vem är trött mössan, du eller Selma? :lol:

Tycker också att det är kul att följas åt, men vi får inte glömma vår kackeltråd :wink:

Kramar till er båda :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Mia :D
Klistrar in din fråga och svarar dig här ifall det är andra som följer din resa, så dom kan hänga med :wink:
lilla mia skrev:hej! :D

vad roligt att prova smakis!
vi befinner ju oss i samma situation här hemma. har börjat mata på mer under mattimmen men hon börjar ju nu blir så stor att hon tydligt visar när hon inte vill ha mer. dock har vi även här en del uppvak. och mycket hungrigt kl 03 då hoon vaknar och jag ammar. kl 06 börjar hon böka runt och 6.30 måste jag upp och vagna. i princip till 06.45 då jag tagit upp och gett ett mycket hungrigt barn bröstet.

ska prova flaskan och nattmackan igen men det gick ju inget vidare för ett par dagar sedan...

nu till den egentliga frågan.... jag har tänkt börja med potatis och rotsaker när det nu blir. sen gröt och den söta frukten. men det verkar vara gröt och frukt som "ska introduseras" om man börjar redan vid 3 månader, eller?

håller tummarna för er johanna! ska bli spännande att höra om gröten ger resultat!

kram kram!
Hipps ekologiska gröt är väldigt skonsam mot magen och slät i konsistensen, därav är den att rekomendera som första introduktion.

Potatis smkakar ju egentligen inte särskilt gott, utan tillbehör och konsistensen är något HELT annorlunda mot vad dom "små" är vana vid. Bättre att mjukstarta tycker jag :)

Börjar du med gröt kan den dessutom vara kvälls slurk ganska snart.

Det har gått jätte bra med gröten här hemma och jag tror som du att våra små kanske inte behöver mer mat i mer mängd utan någon som mättar mer istället. Vi har inga uppvak nattetid längre så jag tror att det var maten som spökade :)

Hur har det gått med backningen och införa skak?

Kram, kram
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

inatt när hon började gny kl 00.30 tog jag upp och ammade! och hon svepte bröst 1 i ett nafs. hade säkert tagit andra bröstet också men jag ville spara på det till 04- målet. (hm- är hon så hungrig hela tiden mellan tolv och tre på natten när de flesta uppvak är så är det ju inte konstigt att hon vaknar...) och vi bara vagnar o vagnar... stackarn!
hon somnade om utan problem som hon brukar på natten. ammade igen kl 04. åt bra igen. men efter det krångade hon fram till 07. kräktes upp på lakanet under huvudet så jag var tvungen att byta 2 gånger. tog upp för att försöka få upp mer rapar men det funkade inte. bajsade. åt hungrigt igen kl 07.

så nu har jag varit iväg och köpt hipps eko gröt med persika o banan. ska jag testa? testar man första skeden dagtid? eller kan jag ge nån sked ikväll på mål 4?
hon är enl datum 3 månader imorgon men i veckor räknat nån vecka äldre.

skak i handtaget ska jag ta tag i så smoningom. har inte börjat än....

kram!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad spännande med smaikisen :D

Jag skulle absolut ge under dagen inte kvällen ifall hon skulle få ont i magen eller reagera negativt på något sett så är det bättre att det sker dagtid, tänker jag.

Fortsätt ändå försöka med nattmackan för den är kanon, det är min varma rekommendation :heart:

( såg du att det rimmde, hihi)

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

lilla mia skrev: inatt när hon började gny kl 00.30 tog jag upp och ammade! och hon svepte bröst 1 i ett nafs. hade säkert tagit andra bröstet också men jag ville spara på det till 04- målet. (hm- är hon så hungrig hela tiden mellan tolv och tre på natten när de flesta uppvak är så är det ju inte konstigt att hon vaknar...) och vi bara vagnar o vagnar... stackarn!
hon somnade om utan problem som hon brukar på natten. ammade igen kl 04. åt bra igen. men efter det krångade hon fram till 07. kräktes upp på lakanet under huvudet så jag var tvungen att byta 2 gånger. tog upp för att försöka få upp mer rapar men det funkade inte. bajsade. åt hungrigt igen kl 07.
En liten tanke från mig är att om det nu är så att hon faktiskt är hungrig -vilket det verkar som :!: - så spika ett nattmål kl 22/23, så du förekommer henne och tar ledningen och driver bort hennes eftersläntrande matvargar! Du kanske kan pumpa ut och göra en hederlig nattmacka som du bjuder henne i sömnen? Kan det va nått att prova, tills gröten är helt imtroducerad och utgör mål 4 på menyn? Då VET du att hon inte är hungrig mellan 23 och 4 och kan lugnt vagna med ATTITYD utan matvargar svansande kring er! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"