Längta barn-svårt att bli gravid-kämpar för ett syskon-pepp

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Lillskrollan
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 18:24

Inlägg av Lillskrollan »

kiki skrev::lol: Eltandborste :lol:
Kristina
Haha, den var bra...
Nu har jag i alla fall börjat med medicinerna så vi håller alla tummar som finns att det ska gå bra..
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag vet på ett ungefär vad ni går igenom. Vi har haft en ovanligt skakig resa, med ett sent missfall (v15), en Edvard som blev till på samma dag som den första graviditen var beräknad :!:, en planerad och önskad lillebror som var för sjuk och som vi fick ta bort i vecka 20, förra julen. Sedan dess har vi jobbat på, och inget händer. Jag har tagit det med rätt stor ro tills helt nyss då jag blev totalt skitless. Ett helt ÅR ska amn ju inte behöva vänta väl? :? Så nu ska jag se vad som går att göra åt det hela. Vi vet ju att vi är kompatibla, så ivf är inte aktuellt ännu.

Jag tycker dock att jag har rätt många omkring som har haft det trögt, och det är en stor tröst.
Lillskrollan
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 18:24

Inlägg av Lillskrollan »

Torpsara: Bara för att man har lyckats en gång finns inga garantier att man lyckas igen.
Tar det mer än ett år att bli gravid (eller mer än 6 mån om man är 35+) är det något som är fel.
Det finns mycket att göra innan ivf är aktuellt.
Har du testat om du har ägglossning? Finns stickor till det på apoteket.
Den första hjälp man kan få om det är strul med äl är hormonstimulering med tabletter eller sprutor.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har jättefina ägglossningar, som en klocka var tredje vecka. :wink: Men jag har kort, kort cykel och det stökar till det. Man tror att vi som har ägglossning så ofta har sämre äggkvalitet, så sprutor skulle ge motsatt effekt på mig... :?

Men jag håller inte med om att något är fel för att det tar ett år eller mer (även om många privata fertilitetskliniker använder det uttrycket). I många fall hittar man ju faktiskt inga fel alls på trögisar, utan det är bara trögt helt enkelt. Men visst kan det vara nått som inte står rätt till, men det är ju snarare undantagen. Men visst ska vi kika lite till om det inte släpper snart, men jag har inte jordens brådska ännu, även om jag börjat tröttna så smått...
Lillskrollan
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 18:24

Inlägg av Lillskrollan »

För de som har bra ägglossningar kan insemination vara en väg att gå om tex kvinnan har extra segt slem eller simmarna är lite långsamma. (Fick beskedet när vi gjorde utredningen att 98% av alla spermaprov innehåller defekter, oftast inte så allvarliga att det är enda orsaken till att man inte blir gravid men i kombination med annat kan det vara problemet).
Det kan göras hos privata gyn som är anslutna till försäkringskassan (kostar då bara patientavg, ca200-300 per person även fast man har barn sen tidigare)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, jag har funderat på det. Jag tror att det skulle kunna vara en tanke. Ska börja med att spola kanalen först! :D
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Detta är min historia:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6742
Det är ju inte hela, för den kom inte med i den tråden. För som Mia skrev så tror jag också på mirakel :D
För här är slutet på historien.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14347

Kram! Ta hand om dig. Var ledsen när du är det och tillåt dig att vara glad och njuta när du gör det. Och spola äggledarna. Det är ett tips från mig och några fler :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lillskrollan
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 18:24

Inlägg av Lillskrollan »

Lo: Tack för länken, ska genast läsa.
Jag har spolat äggledarna och det var jättefin passage.
De hittade inga fel på vare sig mig eller min man under utredningen, så frustrerade.
Inte att jag vill att det ska vara något fel men jag tycker det är så svårt att hantera när det inte finns någon direkt orsak till att det inte fungerar.
Lillskrollan
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 18:24

Inlägg av Lillskrollan »

Underbart hoppfull historia :D
Ska på vul på fre och om slemhinnan ser bra ut ska vi få en tid för FET..
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Spolade äggledare ger bättre passage för spermier och ägg! Har inte så mycket med hur de ser ut att göra!

Jag håller alla tummar! :heart:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"